کری لام استعفا نمی‌دهد

اعتصاب عمومی و وضعیت «خطرناک» در هنگ‌کنگ

کری لام، رهبر هنگ‌کنگ که در دو هفته گذشته در انظار عمومی ظاهر نشده است، در گفت‌وگویی رسانه‌ای اعتراضاتی که به اقتصاد و ثبات شهرش لطمه می‌زند، محکوم کرد.

به گزارش روزنامه گاردین، او گفت: چنین اختلال طولانی‌ای به بهانه درخواست‌های خاص یا جنبش بدون همکاری به شدت نظم و قانون هنگ‌کنگ را تضعیف کرده است و شهر ما، شهری که همگی عاشق آن هستیم و بسیاری از ما در ساخت آن کمک کردیم، به آستانه یک وضعیت بسیار خطرناک کشانده است.     کری لام در این کنفرانس خبری همچنین تاکید کرد هیچ برنامه‌ای برای استعفا بر سر این ناآرامی مدنی که دولتش را هدف گرفته است، ندارد. او گفت مسئولیت این مشکلات را به عنوان مدیر اجرایی هنگ‌کنگ می‌پذیرد و مصمم به حل و فصل این وضعیت است. به گفته کری لام، خشونت و اختلال‌ها در میان شهروندان نارضایتی ایجاد کرده است و اکنون زمان کنار گذاشتن اختلاف‌ها و صف‌آرایی کنار یکدیگر است. حمل و نقل در هنگ‌کنگ از بامداد روز دوشنبه مختل شده و بیش از ۱۵۰ پرواز خروجی داخلی کنسل شده است. تقریبا ۱۰۰ پرواز بین‌المللی خروجی و ۱۰۰ پرواز بین‌المللی ورودی هم لغو شد. معترضان همچنین جاده‌ها و قطارهای اصلی را مسدود کردند و فروشگاه‌ها و اکثر شرکت‌ها هم تعطیل کردند. با آغاز نهمین هفته از اعتراضات پیاپی در هنگ‌کنگ،‌ تنش‌ها شدت یافته و تاکتیک‌های معترضان از راهپیمایی و تحصن در خیابان‌ها تغییر یافته است. کارکنان بیش از ۳۰ اداره دولتی و همچنین خلبان‌ها، معلمان، کارگران، مهندسان و کارکنان هوانوردی امروز اعتصاب می‌کنند. صبح دیروز فعالیت خطوط شبکه راه‌آهن هنگ‌کنگ به حالت تعلیق درآمد و معترضانی که عمدتا ماسک به صورت داشتند و لباس سیاه پوشیده بودند، جلوی در‌های قطارها را گرفتند و اجازه خروج آن‌ها از ایستگاه‌ها را نمی‌دادند. 

    

برای خروج از نیجریه؛ شیخ زکزاکی آزاد می‌شود

توییتر جنبش اسلامی نیجریه از آزادی شیخ زکزاکی برای خروج از این کشور خبر داد.

جنبش اسلامی شیعیان نیجریه در توییتر اعلام کرد، دادگاه حکم کرده که شیخ زکزاکی و همسرش می‌توانند برای درمان از نیجریه خارج شده و به هند بروند البته شرایط آن باید تحت نظارت دولت نیجریه باشد. در پیام توییتری این گروه آمده است: قاضی طی حکمی اعلام کرد که باید به شیخ زکزاکی و همسرش اجازه مداوا داده شود چرا که به دلیل وخامت حال جسمانی، جان وی در خطر است و او نمی‌تواند با این شرایط جسمانی برای دفاع از خود در دادگاه حاضر شود. به همین دلیل به وی و همسرش اجازه داده می‌شود برای مداوا به هند بروند. دادگاه نیجریه چند روز پیش حکم کرده بود که جنبش اسلامی شیعیان نیجریه یک گروه تروریستی است و حالا اعلام خبر اجازه دادن برای خروج شیخ زکزاکی احتمالا می‌تواند نشان دهنده تصمیم دولت نیجریه برای بیرون راندن رهبر این جنبش و کلا برچیدن آن باشد. در همین حال ممنوعیتی که مقام‌های نیجریه علیه جنبش اقلیت شیعیان این کشور به بهانه تروریستی خواندن این جنبش اعمال کرده‌اند باعث افزایش نگرانی درخصوص تشدید حتی بیشتر از قبل سرکوب این شیعیان و زدن جرقه یک درگیری جدید در این کشور شده است. مقام‌های دولت نیجریه به دلیل اعتراض شیعیان این کشور به حبس رهبرشان، شیخ ابراهیم زکزاکی، جنبش اسلامی نیجریه را تروریستی خواندند و آن را ممنوع الفعالیت اعلام کردند، در حالی که اعضای این جنبش به صورت مسالمت آمیز تنها به حبس رهبرش معترض بود. از سوی دیگر سهیلا زکزاکی دختر شیخ زکزاکی که در مالزی است، گفته: مقام‌های نیجریه به سختی تلاش می‌کنند تا جنبش اسلامی نیجریه را به جایی برسانند که اعضای آن بالاجبار بگویند: دیگر بس است! باید با به دست گرفتن سلاح از خود دفاع کنیم!