سفارت اکودور به «جولیان آسانژ» بنیانگذار سایت افشاگر ویکی لیکس هشدار داد از اظهار نظر درباره مسائل سیاسی در فضای آنلاین خودداری کند.

به گزارش از روزنامه گاردین، این دستور سفارت اکوادور همچنین شامل دستور به آسانژ برای تمیز کردن حمام و مراقبت از گربه خانگی‌اش است.  آسانژ که از ژوئن 2012 در سفارت اکوادور در انگلیس بسر می برد، باید سه روز قبل از ملاقات‌هایش از کارکنان دیپلماتیک اجازه بگیرد. بر اساس یادداشتی که به رویت گاردین رسیده، وی از فعالیت هایی که می تواند سیاسی یا دخالت در امور داخلی دیگر کشورها قلمداد شود، منع شده است. دولت اکوادور بخشی از محدودیت‌های آسانژ در دسترسی به اینترنت را در این هفته لغو کرد اما بر اساس اسناد جدید بنیانگذار ویکی‌لیکس فقط اجازه دارد از وای فای سفارت برای تلفن و کامپیوتر شخصی اش استفاده کند. وی و مهمانش اجازه ندارند تجهیزاتی را که مجوز آنها صادر نشده است استفاده کرده یا آنها را نصب کنند. 

بر اساس یادداشت مذکور، سفارت اکوادور اجازه دارد به نیروهای امنیتی خود دستور توقیف چنین تجهیزاتی را داده یا از مقامات انگلیسی بخواهد برای چنین اقدامی وارد سفارت شوند. بر همین اساس، هر گونه تلاشی برای انتقال چنین تجهیزاتی به داخل سفارت، «نقض مقررات امنیتی قلمداد و به مقامات انگلیسی گزارش می شود.»

دولت اکوادور مارس گذشته دسترسی آسانژ به اینترنت را تعلیق کرد زیرا وی یک تعهد کتبی به دولت این کشور را در پایان سال 2017 نقض کرده بود. آسانژ متعهد شده بود از ارسال پیام‌هایی که دخالت در امور دیگر کشورها قلمداد می شود، خودداری کند. گاردین در مجموعه گزارش‌هایش در ماه مه گذشته به جزییات فعالیت های آزادانه آسانژ در داخل سفارت وحتی مصالحه بر سر سامانه های ارتباطی وی پرداخته بود.