دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد درباره مخالفتش با جهانی شدن، حس ملی گرایی و مبانی سود و زیان در همکاری کشورش با دیگران سخن گفت و مشابه آن نگاه بازاری را فرمانده آمریکایی نیروهای غربی در افغانستان در مورد حضورشان در افغانستان بیان کرد.

روزگاری نه چندان دور مبارزه با تروریست، دستگیری عاملان حمله 11 سپتامبر که تمامی تبعه عربستان بودند، ایجاد حکومتداری خوب و جاری ساختن رفاه برای مردم شاخص ترین اهداف لشکرکشی آمریکا و هم‌پیمانانش به افغانستان اعلام می شد اما هر چه گذشت این شعارها رنگ باخت و در آستانه 18 سالگی که همه وعده ها ناکام مانده است آمریکایی ها از دلایل تازه سخن می گویند.

بسیاری در جهان به اهداف و بازی های آمریکا در منطقه و کشورهای دیگر با توجه به عملکردهای رهبران سابق آن کشور آگاهی نسبی داشتند و ازهمان نخست نیت واقعی غربی ها را از حضور در افغانستان تشریح کردند و تعدادی هم می دانستند که آمریکا آنچه را در ظاهر بیان می کند در عمل به آن باور ندارد.

با روی کار آمدن ترامپ آن ابعاد پنهانی بازی‌های آمریکا آشکارتر شد و او به شکلی بی‌پرده خطاب به رهبران همه کشورها از اولویت در تامین قطعی منفعت کشورش سخن گفت و بارها اعلام کرده است که اگر کشورش کاری برای کشوری دیگر کند باید در مقابل آن چیزی هم ارزش آن دریافت کند.  ترامپ در نشست هفتادوسومین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک بصورت شفاف اشاره کرد و گفت در گذشته آمریکا پول های زیادی را بطور یک طرفه در کشورهای دیگر خرج کرده اما سودی نداشته و او دیگر این کار را نخواهد کرد.

هرچند در همان دولت های قبلی که ترامپ از پرداخت هزینه از سوی آمریکا برای دیگر کشورها سخن می گوید باز تامین سود صد درصد مطرح بوده است اما ترامپ الان دارد روی میزان سود کسب شده چانه می زند و چنانچه در گذشته هم این بازی ها وجود داشت اما پنهانی، در شعارهایی پشت توسعه، پیشرفت زنان، حقوق بشر، مردم سالاری و صدها موضوع قشنگ دیگر همواره تامین منافع آمریکا مطرح بوده است.

نگاه ترامپ به بدنه نیز سرایت کرده و فرمانده جدید آمریکایی برای نیروهای ناتو در افغانستان در گزارشی که به مقامات ارشد خود داده و بخشی از آن در رسانه ها منعکس شده است، گفته که حضور ما در افغانستان برای دفاع از کشور خودمان است.

«آستین اسکات میلر» فرمانده عمومی نظامیان خارجی تحت عنوان حمایت قاطع به رهبری آمریکا در افغانستان اعلام کرده که هر کشور خارجی که در افغانستان حضور دارد اهداف خود را دنبال می کند و هدف همه آنها تأمین امنیت شهروندان خودشان است.

این اولین بار است که یک فرمانده آمریکایی اعتراف می کند که غربی ها در افغانستان بدنبال اهداف ملی خود هستند در حالی که در گذشته اذهان عمومی را در این کشور اغفال می کردند و هدف خود را در پوشش هایی از مبارزه با تروریسم، نابودی مواد مخدر، توسعه و رفاه و دولت داری خوب برای مردم افغانستان عرضه می کردند.

تفاوت این دو نگاه در حضور نیروهای غربی درافغانستان شاید از نگاهی ساده انگارانه زیاد مهم نباشد و برخی بگویند با تامین منافع آمریکا، منافع افغانستان هم تامین می شود اما واقعیت میدانی غیر از این است بارها مشخص شده که وقتی بین منافع غرب و سود افغانستان تعارض به وجود می آید، غرب منافع خود را دنبال می کند حتی اگر به زیان منافع افغانستان باشد و بحث چابهار تنها یک نمونه آن است. میلرگفته است که حل و فصل معضل درگیری و پایان بحران در افغانستان راه حل دیگری جز گفت وگوی صلح ندارد و طالبان هم نمی تواند منتظر خروج نظامیان آمریکایی از این کشور بماند و تنها اقدام هوشمندانه گفت و گوی صلح خواهد بود.

وی افزوده است که نظامیان خارجی در افغانستان ماموریت آموزش، مشاوره و همکاری با نیروهای افغان را دارند و تنها کمک می کنند آنها قادر به مبارزه با طالبان شوند و حملات تهاجمی تری علیه دشمن خود انجام دهند و نیروهای غربی از این مسیر تلاش می کنند تا امنیت مورد نیاز دولت افغانستان را برای برقراری ثبات در این کشور تامین کنند.

هرچند در حال حاضر اکثریت قاطع افغان‌ها و کشورهای منطقه می دانند که آمریکا و غرب بدنبال اهداف شخصی خود در افغانستان لنگر انداخته است و هیچ پایبندی به منافع مردم افغانستان ندارند و نگاه سیاستمداران آمریکا با روی کار آمدن ترامپ واضح تر شده و بدیهی است آمریکا راه هایی می رود که سود داشته باشد.