دوئل روسی

اخیرا در بین مقامات دولتی و شهری تمایل برای به چالش کشیدن شهروندانی که بیاناتی خلاف گفته‌های رسمی دارند و فراخوان آن‌ها به دوئل، به چشم می‌خورد زولوتو در این ویدئو می‌گوید: من تو را به دعوا می‌خوانم، دعوا در رینگ بوکس یا تاتامی یا هرچی و به تو قول می‌دهم که در چند دقیقه از تو یک تکه گوشت له و لورده آبدار بسازم. به تو قول می‌دهم که قبل از رد شدن از روی جسدت و پاک کردن کفشم، نمایش خوبی برای اعضای گارد ملی بسازم

در چند سال اخیر کرملین از همه راهکارهایش برای خاموش کردن صدای الکسی ناوالنی، فعال و رهبر سیاسی مخالف فساد دولتی بهره جسته است. ناوالنی بارها به دلیل فعالیت‌هایش به زندان افتاده و حتی از سوی نهادهای مالی و آژانس‌های امنیتی روسیه متهم و تهدید شده است. حتی چندی پیش با رنگ سبز (برای ترساندن از حمله با اسید) مورد حمله قرار گرفته بود و از سوی رسانه‌های دولتی به عنوان مهره خطرناک غرب علیه روسیه معرفی شد.

اما این بار مقامات دولتی رویکرد جدید و عجیبی را علیه او به کار بسته‌اند. هفته گذشته ویکتور زولوتو، رئیس گارد ملی روسیه که پیشتر برای سال‌های متمادی محافظ شخصی پوتین بود، با انتشار ویدئویی به صراحت ناوالنی را به دوئل دعوت کرد. در این ویدئو که سراسر پر از ادبیات زندان مأبانه و تهدیدهای به دور از اخلاقیات بود، ناوالنی به دوئل فرا خوانده شده است، عباراتی که در این پیام ویدئویی استفاده شده است‌ گویی از فیلم «رفقای خوب» یا فیلم‌های مشابه گانگستری بر آمده‌اند.

زولوتو در این ویدئو می‌گوید: «من تو را به دعوا می‌خوانم، دعوا در رینگ بوکس یا تاتامی یا هرچی و به تو قول می‌دهم که در چند دقیقه از تو یک تکه گوشت له و لورده آبدار بسازم. به تو قول می‌دهم که قبل از رد شدن از روی جسدت و پاک کردن کفشم، نمایش خوبی برای اعضای گارد ملی بسازم.»

ناوالنی که به دلیل برپایی یک تظاهرات غیر قانونی هم اکنون دوره بازداشت 30 روزه خود را پشت سر می‌گذارد، قادر به پاسخگویی به این ویدئو نبود،‌ اما یولیا، همسر وی در دفاع از ناوالنی گفت: «این ویدئو تهدیدی از سوی یک دزد مخفی بود،‌ کسی که از معافیت‌های غیر قانونی اش بهره می‌برد. او ترسویی بیش نیست چرا که همچون یک افسر شورشی آمریکای لاتین یا سرکرده قبیله تومبا- یومبا لباس پوشیده است.»

به نظر می‌رسد این اقدام زولوتو در پی اقدام  ماه گذشته ناوالنی برای انتشار گزارشی است که زولوتو را متهم به احتکار غذا و افزایش بهای آن و دزدی میلیونی می‌کرد.

هرچند که مشخص نیست منظور زولوتو از دوئل چیست. به نظر نمی‌رسد که او بخواهد دوئلی با هفت تیر با ناوالنی داشته باشد، بلکه احتمالا به دنبال مبارزه تن به تن است.

در بخشی دیگری از این ویدئو زولوتو گفته است: «تا کنون کسی به تو تیپا نزده،‌ به همین دلیل رویت زیاده شده، اما حالا گذارت به آدم درست افتاده است.»

هر چند که این اقدام زولوتو اساسا مضحک به نظر می‌رسد و در بروکراسی مبتذل روسی این یک اقدام عادی جلوه می‌کند،‌ اما استقبال

دیمیتری پسکوف،‌ سخنگوی کرملین از این تقابل، به این تهدید قوت می‌بخشد.

او در واکنش به این ویدئو گفت: «گاهی لازم است با هر وسیله‌ای با چنین افراد دروغگویی جنگید.»

از سوی دیگر یکی از احزاب نزدیک به کرملین به سرعت در مجلس روسیه به دنبال قانونی کردن چنین دوئلی افتاده است و اصرار دارد که مقامات باید بتوانند از حیثیت خود دفاع کنند.

پس از مرگ الکساندر پوشکین، شاعر روس، در سال 1837 که برای حفظ حیثت خود افسر فرانسوی را در روسیه به دوئل فراخواند و کشته شد،‌ هیچ وقت دوئل دیگری در روسیه به روشی که در فرانسه و انگلیس برگزار می‌شده است، انجام نشد. با این حال برای نخستین بار در سال 1894 دوئل قانونی شد و بعد از آن بولشویک ها در 1917 آن را غیر قانونی خواندند.

حزب لیبرال دموکرات روسیه که از سوی ولادیمیر ژیرونوفسکی، ملی گرای فتنه‌گر روس رهبری می‌شود، در پیش نویس لایحه ارائه شده برای قانونی سازی دوئل استفاده از سه سلاح را در دوئل پیشنهاد داده است: قداره، شمشیر و هفت تیر. به نظر می‌رسد این پیش نویس برگرفته از یک راهنمای دوئل تدوین شده در سال 1912 باشد، با این تفاوت که اصطلاح «مقامات شهری و دولتی» جایگزین «نجیب زادگان» در متن شده است.

در مقدمه این پیش نویس آمده است: «اخیرا در بین مقامات دولتی و شهری تمایل برای به چالش کشیدن شهروندانی که بیاناتی خلاف گفته‌های رسمی دارند و فراخوان آن‌ها به دوئل، به چشم می‌خورد.»

تا پایان هفته گذشته این جریان در روسیه واکنش‌های بسیاری را در پی داشت. یکی از منتقدین که شناگر برجسته روس است، زولوتو را به دوئل در استخر دعوت کرده است. لیوبوف سوبول، یکی از اعضای موسسه ضد فساد ناوالنی، با طعنه زولوتو را به چالش امتحان ریاضی فراخوانده و عنوان کرده است که چنین آزمونی می‌تواند برای کسی که به فساد مالی متهم است کاربردی‌تر باشد.

نووایا گزتا، روزنامه برجسته مخالف روسیه، با تمسخر پیشنهاد کرده که این دوئل در اقامتگاه با شکوه پسر زولوتو در حاشیه مسکو برگزار شود.

البته برخی دیگر نیمه پر لیوان این جریان را دیده اند و تأکید دارند این واکنش رئیس گارد ملی به معنای پایان بی توجهی به ناوالنی و اقدامات وی است؛‌ اما گئورگ آلبوروف، یکی از محققین موسسه ناوالنی، با رد این ادعا روز پنجشنبه (22 شهریور 1397) گفت: «از روز سه شنبه برخی مدعی‌اند که چنین ادبیاتی به معنای زنده شدن دوباره مباحثه سیاسی است و اینگونه ناوالنی شناخته می‌شود،‌ اما اساسا این رویکرد حمله‌ای از سوی یک دزد با ادبیات قلدرمأبانه و در واقع یک تهدید است.