روزنامه کویتی الرای با اشاره به برگزاری نشست مشترک روسای ستاد کل ارتش های شورای همکاری خلیج فارس با همتایان آمریکایی ، اردنی و مصری از احتمال اعلام مقدمات تشکیل ناتو عربی خبر داد. این نشست مشترک به میزبانی کویت چهارشنبه برگزار شد.

دوشنبه گذشته اولین نشست روسای ستاد کل ارتش های شورای همکاری خلیج فارس با حضور همه اعضا و برای اولین بار پس از بحران روابط میان قطر و همسایگانش در کویت برگزار شد.

عربستان ، امارات ، بحرین و مصر 5 ژوئن 2017 (15 خرداد 96) با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تمامی روابط خود با این کشور را قطع کردند . روزنامه الرای کویت در گزارشی برگزاری این نشست را ناشی از اثربخشی و توانایی این کشور برای متحد کردن برادران و موفقیت در شکست موانع برای حل بحران خلیج فارس ارزیابی کرد و نوشت ، کویت امروز هم میزبان یک نشست بسیار مهم است که اعضای آن را روسای ستاد کل ارتش های شورای همکاری خلیج فارس، ژنرال «جوزف فوتیل» فرمانده نیروهای مرکزی آمریکا به همراه فرماندهان ارتش مصر و اردن تشکیل می دهند.

این روزنامه به نقل از منابع وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) هدف از برگزاری این نشست را همکاری نظامی بین ارتش های این کشورها برای برنامه ریزی به منظور مواجهه با هر گونه شرایط اضطراری یا جنگ احتمالی منطقه ای از طریق تعیین یک فرماندهی مشترک عنوان کرد. الرای همچنین به نقل از این منابع افزود : مهم نیست نام این هماهنگی را که به مرحله پیشرفته ای رسیده ، ناتو عربی یا چیز دیگری بگذاریم . نامگذاری وظیفه سیاسیون است اما وظیفه نظامیان آمادگی برای شرایط اضطراری و دفاع از کشورشان است. پیشتر ستاد ارتش کویت با صدور بیانیه ای هدف از برگزاری نشست امروز را توسعه و فعال کردن ساز و کار همکاری مشترک بین دولت های شرکت کننده و تکمیل برنامه هایی دانست که در نشست های سابق بررسی شده است.

بر اساس بیانیه مزبور در این نشست همچنین درباره همکاری های امنیتی، منطقه ای و مبارزه علیه تروریسم و افراطی گری و هماهنگ کردن تلاش های مشترک برای مقابله با چالش ها بحث و تبادل نظر خواهد شد. اوایل مرداد ماه گذشته برخی منابع عربی اعلام کردند که ‌آمریکا در پی تشکیل ائتلافی امنیتی و سیاسی با شش کشور جنوب خلیج فارس به همراه مصر و اردن برای مقابله با ایران است. قرار است اجلاسی در این رابطه طی روزهای 12 و13 اکتبر آینده (13 و 12 مهر 1397) بنا به درخواست دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا و با حضور رهبران هشت کشور در واشنگتن برگزار شود.