مدیر عامل فولاد مبارکه معتقد است: طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف 10 میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس می‌تواند در اقتصاد کشور بسیار تاثیرگذار باشد؛ اما اجرای آن اراده جدی می‌طلبد.

فراهم آوردن شرایط جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی و هدایت آنها در جهت احداث واحدهای صنعتی و معدنی صنایع انرژی بر و فرآوری مواد معدنی و همچنین رشد توسعه اقتصادی، افزایش فرصت‌های شغلی، افزایش و توسعه فناوری‌های مدرن حوزه تولید، مهارت‌های مدیریتی، ارتقای کیفیت تولیدات و افزایش توان صادرات به منظور رقابت در بازارهای جهانی جزء اهداف ترسیم شده در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس است. بر این اساس تفاهم‌نامه توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف 10 میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس میان شرکت‌ فولاد هرمزگان، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش، شرکت مادکوش، شرکت صبافولاد خلیج فارس، شرکت گلگهر، ایمیدرو و شرکت ملی فولاد ایران امضا شد.

حمیدرضا عظیمیان در حاشیه امضای تفاهم‌نامه‌، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به امضا تفاهم نامه ایجاد کنسرسیوم توسعه فولاد تا 10 میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس گفت: بر اساس طرح جامع فولاد در نظر گرفته شده که در جنوب کشور به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد، عدم مشکل در تامین آب، امکان صادرات بیشتر، نزدیکی به معادن سیرجان، 10 میلیون تن به ظرفیت فولاد کشور اضافه شود.

وی شرکت فولاد مبارکه را محور اصلی این طرح دانست و ادامه داد: در این طرح در نظر گرفته شده که شرکت فولاد مبارکه محور اصلی قرار بگیرد، زیرا بزرگترین واحد فولادسازی( فولاد هرمزگان) در این منطقه مطلق به شرکت فولاد مبارکه است.

مدیر عامل فولاد مبارکه معتقد است: طرح توسعه و افزایش ظرفیت تولید فولاد تا سقف 10 میلیون تن در منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس می‌تواند در اقتصاد کشور بسیار تاثیرگذار باشد؛ اما اجرای آن اراده جدی می‌طلبد.

عظیمیان با بیان اینکه این افزایش ظرفیت می‌تواند صنعت فولاد را کاملا به اهداف 1404 نزدیکتر کند، افزود: با توجه به اینکه منطقه ویژه خلیج فارس به آب‌های آزاد متصل است، در امر صادرات می‌تواند بسیار موثر باشد.

وی اظهار کرد: منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس می‌تواند به موضوع صادرات و واردات کمک شایانی کند. به نحوی که واردات اقلام و تجهیزاتی مورد نیاز از خارج کشور تسهیل می‌شود.

مدیر عامل فولاد مبارکه تصریح کرد: ‌دولت باید مقررات دست‌وپاگیری که مانع از صادرات می‌شود را تسهیل کند .

مدیرعامل فولاد مبارکه، طی سخنانی در مراسم تأکید کرد: باید آورده‌های شرکت‌ها بررسی شود تا در آینده برای ادامه مسیر دچار مشکل نشویم.

عظیمیان عزم این شرکت را در این طرح، استوار دانست و افزود: یک دست صدا ندارد. باید همه باهم باشیم تا پروژه زودتر به نتیجه برسد.

وی خاطرنشان کرد: فولاد مبارکه در راستای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ کشور و حفظ سهم تولید خود، دستیابی به تولید ۱۰ میلیون تن فولاد را در استان هرمزگان و در منطقۀ ویژۀ صنعتی خلیج‌فارس هدف‌گذاری کرده است.

عظیمیان تصریح کرد: این ایده با توجــــه ‌به موقعـــیت جغرافیــــایی مناسب منطقه اقتصادی خلیج‌فارس در امر صادرات محصولات، واردات مواد اولیه و قطعات و همچنین وجود زیرساخت‌های موردنیاز منطقه که ظرفیت بسیار درخورتوجهی جهت توسعه دارند، شکل گرفت.

وی افزود: با توجه به حضور شرکت‌های فولادی مستقر در منطقه، جهت بهره‌وری هرچه بیشتر، کاهش هزینه‌ها و ایجاد مدیریت یکپارچه، مزایا و توانایی‌هایی کنار هم قرار می‌گیرند و شرکت جدیدی را شکل می‌دهند. در واقع شرکت‌های موجود آورده‌های خود را در قالب شرکت جدیدی برای توسعۀ ۱۰ میلیون تنی به کار خواهند گرفت. این افزایش ظرفیت زمینه اشتغال بسیار مناسبی را در استان هرمزگان ایجاد خواهد کرد؛ تاجایی‌که حدود ۵۰۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در پایین‌دست و بالادست به‌تدریج مشغول به کار خواهند شد و این امر آثار مثبت آن در اقتصاد استان قابل‌ملاحظه خواهد بود.

مدیرعامل فولاد مبارکه در بخش پایانی سخنان خود از حضور و همراهی سهام‌داران شرکت‌های فولادی در این طرح ملی و همچنین از حمایت‌های بسیار خوب مدیرعامل ایمیدرو و پیگیری‌ها و مساعدت‌های استاندار و سایر مسئولان استان هرمزگان تشکر و قدردانی کرد.

موضوع تولید 10 میلیون تن فولاد عملیاتی شد

بر اساس این گزارش در این جلسه، یونسان مدیرعامل شرکت ملی فولاد ایران گفت: پس از چهار سال، موضوع تولید 10 میلیون تن فولاد در منطقۀ خلیج‌فارس عملیاتی شد. در ابتدا شرکت فولادتکنیک به‌عنوان شرکت مشاور انتخاب و گزارش‌ها به‌ تمامی شرکت‌های صنایع معدنی ارسال شد.

یونسان در ادامه افزود: در بررسی‌های اولیه مشخص شد با محدودیت زمین مواجهیم؛ در نتیجه تجمیع شرکت‌های موجود در منطقه در اولویت قرار گرفت. در این راستا شرکت‌های هرمزگان، صبافولاد و شرکت‌های بخش خصوصی اعلام آمادگی کردند.

 با توجه به حضور شرکت‌های فولادی مستقر در منطقه، جهت بهره‌وری هرچه بیشتر، کاهش هزینه‌ها و ایجاد مدیریت یکپارچه، مزایا و توانایی‌هایی کنار هم قرار می‌گیرند و شرکت جدیدی را شکل می‌دهند. در واقع شرکت‌های موجود آورده‌های خود را در قالب شرکت جدیدی برای توسعۀ ۱۰ میلیون تنی به کار خواهند گرفت

وی با اشاره به همکاری سازندۀ فولاد مبارکه در این راستا گفت: شرکت گل‌گهر به‌عنوان تأمین‌کننده مواد اولیه معرفی شده است.

این طرح یک طرح ملی است

در ادامه جلسه، تبادار مشاور اجرایی مدیرعامل ایمیدرو این طرح را یک طرح ملی دانست و گفت: امروز را برای توسعه فولاد به فال نیک می‌گیریم، اما در این بین لازم است مسئولان در هرمزگان همکاری لازم را برای فراهم‌سازی زیرساخت‌ها به عمل آورند.

وی افزود: برای تولید 10 مییون تن فولاد نیازمند 17 میلیون تن سنگ آهن هستیم که در این بین حضور شرکت گلگهر لازم است.

این طرح برای کشور اهمیت بالایی دارد

همچین در ادامه جلسه همتی استاندار هرمزگان عنوان کرد: با توجه به اهداف کشور برای دستیابی به 55 میلیون تن فولاد طرح تولید 10 میلیون تن فولاد در منطقه خلیج فارس تعریف شد در این منطقه همه عناصر مانند آ‌ب، حمل و نقل و اراده وجود دارد.

وی ادامه داد: واحدها توان ندارند که به تنهایی به این تولید دست یابند این میزان تولید نیازمند تجمیع توان شرکت‌ها در قالب کنسرسیوم است.

همتی این طرح را یک طرح ارزنده برای مردم، دولت و کشور دانست و افزود: این طرح برای کشور اهمیت بالایی دارد انتظار ما این است در این تفاهم‌نامه‌ها سرعت عمل و جدیت اعمال شود.

تمام زیرساخت‌های لازم آماده است

رییس هیات‌عامل ایمیدرو در پایان جلسه گفت: خوشبختانه برای اجرای این طرح زیرساخت‌های لازم مانند آب و گاز فراهم است. همچنین 160 مگاوات برق برای این طرح تامین شده در صورت کمبود می‌توانیم بر این میزان اضافه کنیم.

فولاد مبارکه در راستای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در افق ۱۴۰۴ کشور و حفظ سهم تولید خود، دستیابی به تولید ۱۰ میلیون تن فولاد را در استان هرمزگان و در منطقۀ ویژۀ صنعتی خلیج‌فارس هدف‌گذاری کرده است

خداداد غریب‌پور درباره تامین مواد اولیه این طرح عنوان کرد: مواد اولیه این طرح از منابع داخلی و خارجی تامین خواهد شد. 

وی افزود: از زمان تشکیل شرکت‌ها 5 سال بازه زمانی برای آن در نظر گرفته شده است . 

غریب‌پور هزینه لازم این طرح را 5 میلیارد دلار برآورد کرد. 

رییس هیات عامل ایمیدرو در پایان از هفت شرکت در اجرای این طرح تشکر کرد.