مهندس حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه در نشست بررسی برنامۀ تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در منطقۀ خلیج فارس که با حضور خداداد غریب‌پور رئیس هیئت عامل ایمیدرو، مشاور طرح جامع فولاد، مدیران عامل شرکت‌های ملی فولاد ایران، گل گهر، منطقه خلیج فارس، ‌ مادکوش،  صبا فولاد خلیج فارس و کاوه جنوب برگزار شد، گفت: با توجه به ظرفیت‌های مناسب موجود در منطقۀ هرمزگان و با تأمین زیرساخت‌های مناسب از قبیل معدن، آب، برق، ریل و جاده، طرح ایجاد ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در منطقۀ خلیج‌فارس که در راستای منافع ملی است می‌تواند در دست‌یابی به اهداف سند چشم‌انداز افق 1404 فولاد کشور و ایجاد ظرفیت 55  میلیون تن فولاد و همچنین توسعۀ صادرات و خارج شدن هرچه بیشتر از اقتصاد متکی به نفت مؤثر باشد.

وی با اشاره به دانش فنی موجود در بخش‌های مختلف گروه فولاد مبارکه تصریح کرد: بزرگ‌ترین گروه فولادسازی کشور و خاورمیانه این آمادگی را دارد تا از طرح مذکور حمایت لازم را به عمل آورد.

با توجه به ظرفیت‌های مناسب موجود در منطقۀ هرمزگان و با تأمین زیرساخت‌های مناسب از قبیل معدن، آب، برق، ریل و جاده، طرح ایجاد ۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در منطقۀ خلیج‌فارس که در راستای منافع ملی است و  می‌تواند در دست‌یابی به اهداف سند چشم‌انداز و توسعۀ صادرات مؤثر باشد

به گزارش خبرنگار فولاد، در این نشست خداداد غریب‌پور، رئیس هیئت عامل ایمیدرو نیز تصریح کرد: در این خصوص با مشخص شدن ساختار طرح، تفاهم‌نامۀ اموری همچون سرمایه‌‌گذاری در بخش تأمین آب، انرژی، بندر و نوع سرمایه‌گذاری‌ها تعیین خواهد شد.

وی با تأکید بر این‌که باید از تجربۀ شرکت‌های سرمایه‌‌گذار در منطقۀ خلیج فارس استفاده شود، گفت: لازم است نگاه جامعی به توسعه در این منطقه داشته باشیم و تکلیف کل بستۀ سرمایه‌گذاری ازجمله نحوۀ ارائه زیرساخت‌ها روشن شود.

در این نشست همچنین محمد ابکا، مدیرعامل فولادتکنیک و مشاور در طرح جامع فولاد جزئیات برنامۀ ۱۰ میلیون تنی فولاد را ارائه کرد و گفت: برای تحقق این برنامه نیاز به ۱۸ میلیون تن گندله و 11,9 میلیون تن آهن اسفنجی داریم.

وی با بیان این‌که ظرفیت تولید گندلۀ سنگ‌آهن در منطقۀ خلیج‌فارس باید ۱۳ میلیون تن افزایش یابد، افزود: یکی از نکات موردتوجه، مقیاس‌های تولید است، به گونه‌ای که بتوان تولیدی رقابتی و با هزینۀ کم داشت.

ابکا افزود: برای تحقق این برنامه هزار مگاوات باید به ظرفیت تولید برق منطقه اضافه شود.

وی به میزان سرمایه‌گذاری این طرح اشاره کرد و گفت: برآورد کل سرمایه‌گذاری این برنامه ۵,۳ میلیون یورو است که ۱,۶ میلیون یورو مربوط به بخش زیرساخت خواهد بود.

مشاور طرح جامع فولاد با تأکید بر ورود مواد اولیه و صدور محصولات با ارزش افزوده از این منطقه گفت: ۱۰ میلیون تن از مواد اولیۀ این برنامه قرار است از طریق واردات تأمین و درعین‌حال ۵ میلیون تن از محصولات ساخته‌شده به خارج کشور صادر شود.

رئیس واحد تعمیرات نسوز مجتمع فولاد سبا  با بیان این‌که رکورد قبلی نسوز پاتیل تعداد 153  ذوب و در فروردین سال 97  ثبت شده بود گفت: این افزایش تعداد ذوب‌گیری باعث بهبود میانگین تعداد ذوب نسوز پاتیل از 125 ذوب در سال 97 به 148 ذوب در دو ماه سال جاری شده است

وی تأکید کرد: تاکنون مواردی همچون جانمایی اجرای پروژه‌ها، بررسی مبادی تأمین مواد اولیه و تأمین زیرساخت‌ها به‌ویژه به‌صورت «متمرکز» انجام شده است.

حسن خلج طهرانی مدیر عامل منطقۀ خلیج فارس نیز دربارۀ زیرساخت‌ها گفت: مکاتبات مربوط به اجرای طرح‌های توسعه با مقامات ذی‌ربط و سرمایه‌گذاران انجام شده است.

وی ادامه داد: در برنامۀ کلان منطقۀ ویژۀ صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، برنامۀ ایجاد ۳۵ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر پیش‌بینی‌ شده است.

رکورد استفاده از آجرهای نسوز فولاد سبا به 167 ذوب رسید 

با تلاش کارکنان تعمیرات نسوز و همکاری مؤثر واحدهای فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و دفتر فنی نسوز در خردادماه 1398، عمر آجرهای نسوز پاتیل‌های مذاب فولاد سبا به 167 ذوب افزایش یافت و رکورد جدیدی به ثبت رسید.

احمدرضا بخشایی، رئیس واحد تعمیرات نسوز مجتمع فولاد سبا  این خبر را داد و با بیان این‌که رکورد قبلی نسوز پاتیل تعداد 153 ذوب و در فروردین سال 97 ثبت شده بود گفت: این افزایش تعداد ذوب‌گیری باعث بهبود میانگین تعداد ذوب نسوز پاتیل از 125 ذوب در سال 97 به 148 ذوب در دو ماه سال جاری شده است.

وی تأکید کرد: این بهبود و افزایش تعداد ذوب باعث صرفه‌جویی چشمگیر در مصرف نسوز پاتیل و کاهش مصرف از مقدار 3.89 در سال 97 به 2.64 کیلوگرم بر تن مذاب در دو ماه اول سال 98 شده است. این مقدار مصرف برای نسوز پاتیل برای اولین بار در طول بهره‌برداری فولاد سبا به دست آمده است.

در همین خصوص مهدی یزدانی، کارشناس واحد نسوز مجتمع فولاد سبا، کاهش تعداد نفر ساعت مصرفی جهت تخریب و نسوزکاری پاتیل و افزایش آماده به کاری پاتیل‌های مذاب نسوزچینی جهت ارسال به خط تولید در سبا را از دیگر مزایای دست‌یابی به این رکورد دانست و گفت: برخی از مهم‌ترین عوامل ثبت این رکورد عبارت‌اند از: 1- افزایش تولید فولاد مذاب و اسلب ریخته‌گری در نتیجه گردش منظم پاتیل، کاهش زمان ماند پاتیل با ذوب در LF، کاهش شوک‌های حرارتی ناشی از عدم ذوب‌گیری از پاتیل و زمان‌های ماند زیر پیشگرم‌کن‌ها؛ 2- تغییر گرید ذوب از کم کربن به باکربن متوسط  و کاهش نرخ خوردگی در آجر خط سرباره؛ 3- افزایش کنترل و بازرسی از نسوز پاتیل در زمان ذوب‌گیری، تخریب و نوچینی نسوز آن؛ 4-ارتباط مداوم و برگزاری جلسات فنی با شرکت‌های تأمین‌‌کنندۀ نسوز و ارتقای کیفیت نسوز مصرفی در پاتیل‌ها.رئیس واحد تعمیرات نسوز مجتمع فولاد سبا ضمن قدردانی از حمایت‌های مدیریت فولاد سبا ابراز امیدواری کرد: با انجام مشارکت جمعی سایر قسمت‌های تولید، تعمیرات و دفتر فنی شاهد تداوم این موفقیت‌ها در گروه فولاد مبارکه و دستیابی به اهداف سالانه باشیم.

اولین دورۀ کارگاه آموزشی ممیزی سیستم‌های ارزیابی انطباق

اولین دورۀ کارگاه آموزشی ممیزی سیستم‌های ارزیابی انطباق (Conformity Assessment)

CE-Marking و CI-Marking با حضور متخصصان و صاحب‌نظران حوزۀ استاندارد و کیفیت صنایع فولاد کشور و به میزبانی شرکت فولاد مبارکه برگزار شد.

در اولین روز برگزاری این دوره و در مراسم افتتاحیه که با حضور دکتر بیات، معاون محترم ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد، خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد و جمعی از مدیران مرتبط در روز دوشنبه 20/۰۳/1398 در جزیرۀ کیش برگزار شد، تدین رئیس واحد پشتیبانی فنی مشتریان شرکت فولاد مبارکه و مدیر این پروژه بهعنوان سخنران آغازین به اهمیت این مدل در ارتقای کیفیت محصولات فولادی اشاره کرد.

وی گفت: مدل ارزیابی   CI-Marking با الگوبرداری از مدل‌های مشابه اروپایی طراحی شده، ولی دامنه و محدودۀ کاربرد آن وسیع‌تر است و به دلیل اهمیت دستیابی به سطح کیفی محصولات نیمه‌تمام نظیر شمش و تختال، این محصولات را هم 

در برمی‌گیرد.

تدین با تأکید بر این‌که با تربیت ممیزان مربوطه،   CI -Marking به‌صورت عملیاتی و ابتدا در صنایع فولاد بزرگ کشور اجرایی می‌گردد، خاطرنشان کرد: در قالب این پروژه سازمان ملی استاندارد کشور مسئولیت و اختیارات لازم را به انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به‌‌عنوان متولی استقرار و ارزیابی این مدل واگذار کرده است و شرکت فولاد مبارکه در چارچوب مسئولیتهای اجتماعی خود از این پروژۀ ملی حمایت‌های لازم را به عمل آورده است.

در ادامۀ این مراسم، خلیفه‌ سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد نیز به نقش خطیر انجمن تولیدکنندگان فولاد در عملیاتی شدن این مدل اشاره و تأکید کرد: این مدل ارزیابی لازم است به‌عنوان ضمیمه به کلیۀ استانداردهای محصولات نهایی و محصولات نیمه‌تمام اضافه شود.

در ادامه، دکتر بیات معاون ارزیابی کیفیت سازمان ملی استاندارد ایران به اهمیت مدل CI به‌عنوان یک رویکرد جدید در ارزیابی انطباق کالاهای با پتانسیل ریسک بالا اشاره کرد.