معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت:

صادرات صنایع معدنی کاهش نخواهد یافت

معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت گفت: بازار عراق و افغانستان دو بازار خوب برای سنگ‌های ایران هستند در تلاش هستیم صادرکنندگان را در این راستا حمایت کنیم.

به گزارش روزنامه توسعه ایرانی، نشست خبری معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر صمت با اصحاب رسانه با موضوع تبیین برنامه و تشریح عملکرد معاونت معدنی در وزارت صمت برگزار شد.

در این نشست جعفر سرقینی از صادرات 8.5 میلیارد دلاری بخش معدن و صنایع معدنی در سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته بخش معدن علاوه بر تامین نیاز داخل توانست مقدار قابل توجهی صادرات انجام دهد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در بخش معدن گفت: با وجود تحریم‌های موجود صادرات ما در سال جاری کمتر از سال 97 نخواهد بود.

وی با بیان اینکه در تامین نیاز داخل کاستی نخواهیم داشت گفت: در حوزه فولاد به رغم تامین نیاز داخل با وجود نوسانات زیاد و تحریم‌ها توانستیم 8.5 میلیون تن فولاد صادر کنیم.

سرقینی در ادامه نشست در پاسخ به سوالی مبنی بر کمبود زغال‌سنگ در سال آینده گفت: سال گذشته بر خلاف انتظارات 200 هزار تن بیشتر از سال 96 تولید داشته‌ایم امسال نیز تولید ما به یک میلیون و 600 هزار تن خواهد رسید اگر ذوب آهن زرند راه‌اندازی شود قطعا با کمبود با زغال سنگ روبرو خواهیم شد.

سرقینی درباره ایجاد مزاحمت مجوز و پروانه اکتشاف سنگ‌های تزئینی از سوی ادارات محلی گفت: هنگامی که مجوز و پروانه اکتشافی از سوی وزارت صمت صادر می‌شود هیچ نهاد و ارگانی اجازه دخالت و ایجاد مزاحمت ندارد زیرا این مجوز پس از استعلام از سوی ادارات مربوطه مانند محیط زیست صادر می‌شود که متاسفانه مواردی از این قبیل مزاحمت‌ها دیده شده است که تلاش داریم این مشکل به حداقل برسد.

وی درباره مشکلات بخش معدن در بازارهای جهانی گفت: خوشبختانه ما در صنایع معدنی مانند فولاد، سیمان، مس و ... مازاد بر نیاز داریم این امر از یک نظر باعث برتری این صنعت شده است؛ اما در شرایط تحریمی برای تولیدکنندگان این نگرانی را ایجاد می‌کند که چگونه می‌توان این مازاد را صادر کرد. برای این موضوع در نظر داریم تولیدکنندگان را به طور مستقیم با صادرات ارتباط دهیم. همچنین سعی شده قیمت پایه صادراتی به روز شود تا صادرکنندگان با آرامش خاطر صادرات انجام دهند.

    

دوراهی تولید یا واردات ماشین‌آلات سنگین معدنی

دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی با بیان اینکه یافتن مسیر تولید قطعات این محصولات حداقل یک سال طول می‌کشد، گفت: وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت معتقد است این قطعات باید در داخل تولید شود اما تا آن زمان برخی از این ماشین‌آلات باید در کارگاه‌ها بخوابند.

عبدالرضا صالحی یکی از مهم‌ترین مشکلات این صنعت را دشواری‌های تأمین قطعات یدکی عنوان و اظهار کرد: ماشین‌آلاتی که پیش از این وارد کشو شدند نیاز به قطعات یدکی دارند که طی مکاتباتی با وزارت صنعت، معدن و تجارت این مسئله را مطرح کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه برخی از انواع ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی روزانه حداقل ۱۸ ساعت کار می‌کنند، اظهار کرد: این ماشین‌آلات نیاز به قطعات یدکی دارند اما وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرده که تأمین این قطعات باید به تولیدکنندگان داخلی سپرده شود تا امکان تولید آن‌ها در داخل کشور فراهم شود.

وی با بیان اینکه در میان حوزه‌های اقتصادی، بخش معدن هنوز تحت‌تأثیر تحریم‌ها قرار نگرفته، تصریح کرد: باید از ظرفیت بخش معدن و صادرات در این بخش در جهت افزایش ارزآوری به کشور استفاده کنیم.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشین‌آلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی با بیان مشکلاتی که در زمینه ثبت سفارش کالا و تأمین ارز برای واردات قطعات یدکی وجود دارد، اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت باید با همکاری بانک مرکزی خط اعتباری در نظر بگیرند که قطعات و لوازم یدکی ماشین‌آلات به کشور وارد شود.