معاون سازمان ملی بهره‌وری گفت: شاخص بهره‌وری از سال 75 تا 96 ، 3.2 درصد بوده است در حالی که در 9 ماهه سال 97 این شاخص صفر شد و دلایل متعددی در این امر تاثیرگذار بوده که در این بین می‌توان به نوسانات ارز و تحریم‌ها اشاره کرد. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، عرفان مردانی، معاون سازمان ملی بهره‌وری ایران در ششمین همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران گفت: آمارها رشد ارزش افزوده معدن را طی سال 75 تا 96 ، 6.7 درصد نشان می‌دهد این در حالی است که در 9 ماهه سال 97 این عدد به 2.3 درصد کاهش یافت. ما می‌توانیم با رسیدن به ساختار سازمانی دقیق‌تر این عدد را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: شاخص بهره‌وری از سال 75 تا 96 ، 3.2 درصد بوده است در حالی که در 9 ماهه سال 97 این شاخص صفر شد و دلایل متعددی در این امر تاثیرگذار بوده که در این بین می‌توان به نوسانات ارز و تحریم‌ها اشاره کرد.

مردانی تصریح کرد: در سال 2016 بهره‌وری از معدن یکی از بهترین‌ها در حوزه بهره‌وری بوده است ولی هنگامی که اجزای رشد را بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم تنها یک درصد از این رشد از محل بهره‌وری بوده است این میزان می‌تواند برای نیروی کار بوده باشد.

معاون سازمان ملی بهره‌وری ایران معتقد است که مدیران هنوز روی مقوله بهره‌وری حساس نبوده و بر آن تمرکز نمی‌کنند و به شدت وابسته مسیر طی شده هستند.

مردانی ادامه داد: ما یک جامعه موازییک بندی نداریم و ادارات و وزارتخانه‌های ما تقسیم‌بندی صنفی ندارند این در حالی است که یکی از مواردی که می‌تواند ما را با قدرت به بهره‌وری برسان سازماندهی است.

وی افزود: متاسفانه در زمینه تکنولوژی نیز از دنیا عقب هستیم که البته خوشبختانه توجه وزارت صمت به این امر بیشتر شده است.

بر اساس این گزارش در پایان از شرکت‌های میدکو، اکسین، مس خاتون آ‌باد، سنگ‌آهن مرکزی، شرکت فولاد مبارکه، شرکت امیرکبیر کاشان، فولاد خراسان، شرکت گل‌گهر، آلومینیوم ایران و ... تقدیر به عمل آمد.

رئیس هیات عامل ایمیدرو، با اشاره به اهمیت بهره‌وری در سیاست‌های کلان کشور گفت: در برنامه ششم یک ‌سوم رشد اقتصادی از محل بهره‌وری پیش‌بینی شده است و در بخش معدن، بهره‌وری و استفاده حداکثری نقش بسزایی دارد و باید از اکتشاف تا بهره‌برداری این مقوله را رعایت کرد

تشکیل بزرگ‌ترین کنسرسیوم برای اکتشافات معدنی

مدیرعامل ایمیدرو اظهار داشت: با توجه به ظرفیت‌های معدنی هر استان و دانشگاه‌ها، کشور را به 10 منطقه تقسیم کردیم تا بتوانیم از وضعیت علمی کشور استفاده کنیم 

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، در همایش جایزه بهره‌وری معادن و صنایع معدنی ایران که در هتل ارم برگزار  شد، خداداد غریب‌پور، رئیس هیات عامل ایمیدرو، با اشاره به اهمیت بهره‌وری در سیاست‌های کلان کشور گفت: در برنامه ششم یک‌سوم رشد اقتصادی کشور از محل بهره‌وری پیش‌بینی شده است و در بخش معدن که شامل سنگ‌های کمیاب، گران و پایان‌پذیر است، بهره‌وری و استفاده حداکثری نقش بسزایی دارد و باید از اکتشاف تا بهره‌برداری این مقوله را رعایت کرد.

وی ادامه داد: بهره‌وری برای ایمیدرو یک موضوع جدی است و این همایش یک نوع تلاش فرهنگی برای تشویق فعالین حوزه معدن به رعایت مؤلفه‌های لازم برای بهره‌وری حداکثر است. امسال 58 شرکت برای این همایش اعلام آمادگی کردند که 32 شرکت شرایط لازم را به دست آورده‌اند و امروز از هشت شرکت تقدیر خواهد شد.

مردانی معاون سازمان ملی بهره‌وری ایران: آمارها رشد ارزش افزوده معدن را طی سال 75 تا 96 ، 6.7 درصد نشان می‌دهد این در حالی است که در 9 ماهه سال 97 این عدد به 2.3 درصد کاهش یافت. ما می‌توانیم با رسیدن به ساختار سازمانی دقیق‌تر این عدد را اصلاح کنیم

غریب‌پور تصریح کرد: بهره‌وری فقط در بخش مواد اولیه نیست بلکه در سایر سطوح همچون نیروی انسانی نیز این مسئله را باید در نظر گرفت. به طور مثال ما در بخش زغال‌سنگ در زمینه آموزش بسیار عقب هستیم. بسیاری از حوادث ناشی از کار به دلیل نداشتن آموزش کافی است به همین علت است که در تمام تفاهم‌نامه‌های ایمیدرو، اولویت با بهره‌وری است. بنابراین در سال آینده دبیر علمی این همایش باید گزارش افزایش تولید در بخش معدن را به سبب بالا رفتن بهره‌وری را ارائه کند.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های منابع انسانی گفت: ما با توجه به ظرفیت‌های معدنی هر استان و دانشگاه‌ها، کشور را به 10 منطقه تقسیم کردیم تا بتوانیم از وضعیت علمی کشور استفاده کنیم. همچنین در جلسه شب گذشته که در وزارت صنعت داشتیم مقرر شد که یک کنسرسیوم بزرگ در کنار دولت تشکیل شود و در بخش اکتشاف و شناسایی ذخایر معدنی به ما کمک کند. متعاقب اکتشاف ما شاهد سرمایه‌گذاری نیز خواهیم بود. در شرایطی که کشور تحت تاثیر تحریم‌های ظالمانه به سر می‌برد ما الزام داریم که از تمام ظرفیت‌ها استفاده حداکثری را ببریم و به بخش آموزش و ارتقای دانش فنی بهای بیشتری بدهیم.

امسال 3 میلیارد دلار طرح معدنی راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل ایمیدرو از بهره‌برداری ۳ میلیارد دلار پروژه معدنی و صنایع معدنی و ایجاد 6 هزار شغل در سال جاری خبر داد. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، مدیرعامل ایمیدرو در جمع خبرنگاران، در مورد احیای معادن متروکه گفت: 150 معدن کوچک در 15 استان از مجموع 500 معدن شناسایی شده در اولویت قرار گرفته‌اند تا فعال شوند. در حال حاضر با بخش خصوصی و شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در حال مذاکره هستیم تا ساز و کار فعال سازی آنها مهیا شود.

خداداد غریب‌پور، تشکیل کارگروه ویژه، مشارکت با بخش خصوصی، تشکیل شناسنامه و دعوت از سرمایه‌گذاران را از جمله اقدامات این سازمان در جهت احیای معادن متروکه عنوان کرد.

وی حوزه اکتشافات را مهمترین بخش در حوزه استخراج دانست و گفت: پیشنهاد اولیه برای اکتشاف 300 هزار کیلومتر مربع پهنه است. امسال ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، کنسرسیوم بخش خصوصی، شرکت‌های بزرگ معدنی، برنامه جدی در این خصوص دارند.

غریب‌پور اظهار کرد: امسال نیز 3 میلیارد دلار پروژه به بهره‌برداری خواهد رسید که این میزان بالغ بر 6 هزار شغل ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل ایمیدرو با بیان اینکه  تمرکز ما در بخش معدن و صنایع معدنی، روی بهره‌وری عوامل تولید و منابع انسانی است، افزود: مسلما برای رقابت‌پذیر کردند این صنعت باید بهره‌وری عوامل تولید را به همراه داشته باشیم.

وی در خصوص نشست‌های ماهانه نقشه راه معدن عنوان کرد: 33 بند نقشه راه معدن به ایمیدرو مرتبط می‌شود که به طور مرتب این امر پایش می‌شود تا وظیفه خود را به خوبی به انجام برسانیم.