سرپرست بومی سازی و مهندسی قطعات فولاد هرمزگان معتقد است که بومی سازی باید با شرایط بهره‌برداری و ایمنی کارکنان همسو باشد. زیرا کارخانه های فولادی با مواد مذاب سرکار دارند و اگر در حین کار برای قطعه‌ای که در قسمت حساس مورد استفاده قرار می‌گیرد مشکلی پش بیاید عواقب بدی به همراه خواهد داشت.

هادی رنجبر، در حاشیه نمایشگاه بومی‌سازی صنعت فولاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، گفت: شرکت فولاد هرمزگان از ابتدای راه اندازی تصمیم گرفت تا قطعاتی که وارداتی هستند به تدریج و با کمک شرکت‌های فنی و مهندسی بومی ساز کند. خوشبختانه پس از گذشت 7 سال از آغاز بهره‌برداری 70 تا 75 درصد از قطعاتی که تکنولوژی خاصی نداشته و وارداتی بودند، در داخل تولید شدند. 

وی ادامه داد: پس از آن، شرکت فولاد هرمزگان تصمیم گرفت تا یک پله به جلو حرکت کند؛ به همین منظور برای بومی سازی ماشین‌آلاتی با تکنولوژی خاصی از شرکت های صاحب تکنولوژی دعوت کرد تا از شرکت بازدید کنند.

رنجبر تصریح کرد: شرکت فولاد هزمرگان یک شرکت بهره برداری بوده و شرایط آماده به کار برای آن دارای اهمیت است. بنابراین برای بومی سازی باید انتخاب می‌کرد که یا هزینه کرده و تولیدی خود را با قطعات داخلی به خطر بیاندازد، اما در عوض ضمانت طولانی مدت به دست بیاورد و یا با قطعات خارجی آماده به کار خود را حفظ کند. خوشبختانه معاونت بهر‌برداری در این زمینه همکاری کرد و توانستیم برخی از قطعات که به شدت حساس بودند را نمونه سازی کنیم.

وی ادامه داد: در این بین موقع استفاده از برخی از قطعات بومی آزمون و خطا صورت گرفت به طوری که برخی از این قطعات طول عمر کم داشته و یا از ابتدا کار نمی کردند و یا حجم تعمیرات افزایش پیدا کرد؛ اما با این وجود توانستیم اکثر نیازهای عمومی خود را برطرف کنیم.

سرپرست بومی سازی و مهندسی قطعات فولاد هرمزگان معتقد است که بومی سازی باید با شرایط بهره‌برداری و ایمنی کارکنان همسو باشد. زیرا کارخانه های فولادی با مواد مذاب کار می کنند و اگر برای قطعه ای که در قسمت حساس مورد استفاده قرار می گیرد، مشکلی پش بیاید عواقب بدی به همراه خواهد داشت.

رنجبر افزود: به همین دلیل سعی شده تا از شرکت های دانش‌بنیان کمک گرفته شود. خوشبختانه واحد متالوژی و R&D در این زمنیه کمک‌های بسیاری انجام داده اند.