مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور در مراسم ششمین دوره بهره‌برداری‌ و آغاز عملیات اجرایی طرح‌های عمرانی مناطق آزاد کشور از ایجاد بورس بین‌‌‌‌الملل در منطقه آزاد کیش با هدف تقویت زمینه افزایش صادرات کالاهای تولیدی این منطقه آزاد خبر داد.

به گزارش ایلنا؛ حمیدرضا مومنی، با اعلام اینکه امروز 50 طرح سرمایه‌‌‌گذاری با ارزشی بالغ بر 8 هزار میلیارد تومان و اشتغالزایی برای 2 هزار و 90 نفر در مناطق آزاد کیش، اروند، قشم و ارس به بهره‌برداری‌ می‌رسد،‌گفت:‌با افتخار اعلام می‌کنم که در حال حاضر 621 طرح سرمایه‌‌‌گذاری و زیربنایی در مناطق آزاد کشور با ارزشی بالغ بر 248 هزار میلیارد تومان در حال اجراست که به صورت متوسط با 50 درصد پیشرفت فیزیکی و بهره‌برداری‌ در ماه‌های آینده برای حدود 37 هزار نفر اشتغالزایی به همراه خواهد داشت.

وی افزود: همچنین امروز عملیات اجرایی 52 طرح به ارزش بیش از 62 هزار میلیارد تومان در مناطق ارس، اروند، انزلی، چابهار، کیش، قشم و ماکو آغاز می‌شود.

مشاور رئیس‌‌‌‌‌جمهور با اعلام اینکه سازوکارهای قانونی ایجاد بورس بین‌‌‌‌الملل درجزیره کیش تامین شده است،‌ گفت: به منظور بهره‌مندی از مزایای متنوع و متعدد بازار‌های مالی همکاری‌های گسترده‌ای میان مناطق و بخش‌های مختلف بازار سرمایه انجام شده که از آن جمله می‌توان به ایجاد شرکت تامین سرمایه خاص مناطق آزاد و گسترش فعالیت‌های تالارهای بورس در مناطق جهت جذب سرمایه‌‌‌گذار خارجی به ویژه از کشور‌های همسایه اشاره کرد.

مومنی با بیان اینکه بورس بین‌‌‌‌الملل یکی از موثرترین برنامه‌های برای ایجاد بستر اقتصادی لازم جهت جذب سرمایه‌های خارجی به کشور است افزود: با احتساب اقتصاد جهانی از طریق شیوه‌های استاندارد بورس بین‌‌‌‌الملل مسیر مطمئنی برای صادرات کالاهای تولیدی کشور را فراهم کنند.

وی تصریح کرد: این ابزار نقش بی‌بدیلی در تامین مالی ارزی برای طرح‌ها و شرکت‌ها نه تنها در مناطق آزاد بلکه برای کل کشور خواهد داشت که در حال اخذ مجوز از شورایعالی بورس بوده و پس از آن در رویداد بعدی بورس بین‌‌‌‌الملل در کیش افتتاح خواهد شد.