مرتضی بلوکی؛ کارشناس رسانه

قطعا به زودی واکسن موثر بیماری کرونا به بازارها خواهد آمد؛ اما آنچه مهم به شمار می‌رود، ‌واکسن و داروی اقتصاد بیمار است. زیرا تبعات این بیماری سالیان سال دامن‌گیر دنیا خواهد بود.

سال 99 با تمام سختی‌ها و فراز و فرودها رو به پایان است. سالی که شیوع بیماری کرونا باعث شد تا کمپانی‌های بزرگ خودروسازی، ایرلاین‌ها، تولیدکنندگان لوازم خانگی رو به ورشکستی بیاورند. بیماری کرونا نشان داد که ادعای کشورهای بزرگ و صنعتی دنیا که مشکلات تحریم و یا نوسانات ارز ندارند، پوچ بوده و اقتصاد آنها نیز از درون مضمحل است. هجوم مردم به فروشگاه‌ها، کمبود لوازم بهداشتی و... ثابت کرد فرهنگ غربیان آنگونه که باید و شاید بالا نبوده و یک طبل تو خالی هستند. سال 99 به ما آموخت که انسان با همه علم و ادعا،‌ کوچک‌تر از آن است که در مقابل خواست الهی قدم علم کند.

قطعا به زودی واکسن موثر بیماری کرونا به بازارها خواهد آمد؛ اما آنچه مهم به شمار می‌رود، ‌واکسن و داروی اقتصاد بیمار است. زیرا تبعات این بیماری سالیان سال دامنگیر دنیا خواهد بود.

خوشبختانه با وجود مشکلات بیش از پیش ایران در حوزه اقتصادی، این کشور توانست با حضور نیروهای جهادی، سپاه و بسیج، بخش خصوصی، کادردرمان و صنعت‌گران کنار هم ایستاده و با همت عالی به دنیا ثابت کند علیرغم مشکلات و بدون وابستگی به خصوص در حوزه فولاد، روی پای خود ایستاده است. این صنعت مادر توانست به دنیا ثابت کند با تحریم‌های پی در پی و نبود قطعات و یا مواد اولیه می‌تواند در جایگاه دهم دنیا بایستد. با تحریم دوباره شرکت فولاد مبارکه، منتظر شرایط سخت برای این شرکت در سال 99 بودیم، سالی که با بیماری کرونا آغاز شد و چرخ‌های اقتصادی کشور را تا حدودی نگهداشت؛ اما در بین موجی از اخبار منفی اقتصادی، شرکت فولاد مبارکه به عنوان بزرگترین تولیدکننده فولاد ایران،‌ نه تنها از تولید باز نایستاد؛ بلکه مدیران جهادی این شرکت همراه با سربازان جبهه تولید توانستند پروژه‌های مهم و رکوردهای بی‌شمار و افتخارات ملی و بین‌المللی را به ارمغان بیاورند.

شرکت‌های فولاد مبارکه، ‌فولاد هرمزگان، فولاد سنگان و‌ ورق و خودرو چهارمحال و بختیاری ثابت کردند هیچ دشواری و سختی آنها را از تولید عقب نخواهد راند و این شرکت‌ها همواره با هر سختی، تولید خود را ادامه خواهند داد و رکوردهای بی نظیری خواهند زد. برای این تلاش باید به تمامی کارگرانی که در شرایط سخت کرونایی پای کوره‌هایی با حرارت بالا ایستاده و تولید را متوقف نکردند، دست مریزاد گفت. باید از مدیران و معاونین تشکر کرد که در مقابل جریانات سیاسی و شیطنت‌های کشورهای خارجی ایستادند و فکری جز پیشرفت در سر نپروراندن. علاوه بر آن، حضور شرکت های فولادی از جمله فولاد مبارکه در بخش مسئولیت اجتماعی در شرایط کرونایی و سخت اقتصادی قابل تقدیر است. فولاد مبارکه با عنایت به منویات مقام معظم رهبری و همسویی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و همچنین تاکید مهندس عظیمیان، مدیرعامل این شرکت در خصوص ‌انجام وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی فعالیت‌های گوناگونی انجام داده است.

خوشبختانه این شرکت با هدف درمان بیماران کوید 19، اکسیژن بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی استان و برخی از بیمارستان‌های خارج از استان تا پایان سال جاری به ارزش بیش از 72 میلیارد تومان تامین کرد. همچنین می‌توان به مساعدت 70 میلیارد تومانی به بیمارستان‌ها و شبکه‌های بهداشت و درمان جهت خرید تجهیزات و مواد ضدعفونی کننده حوزه بیماری کرونا اشاره کرد.

از دیگر اقدامات شرکت فولاد مبارکه در راستای مسئولیت اجتماعی در جهت محیط زیست می‌توان مشارکت در طرح جامع مترو اصفهان (مبارکه - مجلسی - بهارستان)، مشارکت در طرح‌های مواسات و کمک های مؤمنانه با همکاری ائمه جمعه و فرماندهان حوزه مقاومت شهرستان های همجوار و مرکز استان، اختصاص 10 میلیارد تومان اعتبار به منظور تکمیل مصلی بزرگ امام خمینی(ره) اصفهان، برگزاری گلریزان ویژه آزادی زندانیان جرائم غیرعمد طی سال های 93 تا 98 به مبلغ  11 میلیارد تومان و فراهم آوردن زمینه بازگشت 1147 نفر زندانی به آغوش گرم خانواده‌های خود ... اشاره کرد.

این عملکرد را باید به مقام معظم رهبری،‌ دولت و مردم شریف ایران تبریک گفت. این صنعت باید پایدار بماند و در کنار آن با نگاه ویژه مسئولان، طرح نورد گرم 2 هرچه زودتر به بهره‌برداری برسد تا بار دیگر شاهد رشد و شکوفایی این صنعت در دنیا باشیم. قطعا این صنعت می‌تواند نیاز کشور در خیلی از بخش‌ها را رفع کند.

سال نو را به مقام معظم رهبری، خانواده معظم شهدا، تمامی صنعتگران،  کارگران زحمت کش،‌ مدیران و کارآفرینان تبریک گفته و امیدوارم در قرن جدید، دنیا با تزریق واکسن از شر این بیماری منحوس  رهایی یافته و مسئولان کشور با نگاه ویژه، فعل خواستن و توانستن را در صنعت کشور به ارمغان بیاورند و ایران را به جایگاه واقعی برسانند. ایران ثابت کرد که در شرایط تحریم هم می‌تواند بومی سازی کرده و تولید کند.

این مایه افتخار است.