امروزه جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار، رعایت ملاحظات زیست محیطی به‌عنوان یک الزام در کشور مطرح است. فولاد مبارکه در این راستا از ابتدای راه‌اندازی موضوع محیط ‌زیست را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده، به گونه‌ای که به موازات تولید فولاد در این شرکت، سه مولفه آب، خاک و هوا همواره مورد توجه این شرکت بوده است.

یکی از اهداف  کلان  شرکت فولاد مبارکه اصفهان همزمان با توسعه  کمی در ظرفیت‌ها و افزایش تنوع و کیفیت محصولات،  بهبود مستمر وضعیت زیست محیطی شرکت بوده است. به طوری که برداشت آب از رودخانه از 29 میلیون مترمکعب به 17 میلیون مترمکعب علیرغم افزایش تولید کاهش داشته است. بر این مبنا فولاد مبارکه قهرمان کاهش مصرف آب در بین فولاد سازان جهان  (مصرف 5/3 مترمکعب آب به ازای هر تن فولاد تولیدشده) است و اولین شرکت بزرگ کشور بوده که موفق به دریافت گواهینامه نظام مدیریت محیط زیست 14001 سال 1376 شد.  شرکت فولاد مبارکه با تکمیل تصفیه خانه های پساب صنعتی آب صنعتی را بازچرخانی می‌کند. همچنین قسمتی از آب خام مورد نیاز شرکت از طریق جمع آوری، انتقال و تصفیه پساب شهرستان‌های پیرامونی تامین می‌شود. این شرکت با بکارگیری روش احیا مستقیم جهت تبدیل کنسانتره به آهن خالص که از پاک ترین روش های ا حیای آهن است، استفاده می‌کند.

از مهمترین اقدامات فولاد مبارکه در جهت حفظ محیط زیست می‌توان به نصب بیش از 200 مدل تجهیزات کنترل آلودگی هوا در ابتداری بهره برداری، طراحی، برنامه ریزی و انجام پروژه های متعدد محیط زیستی به مبلغی بالغ  بر 500 میلیارد تومان  و 18 میلیون یورو اشاره کرد.

در این راستا از مهمترین پروژه‌های محیط زیستی فولاد مبارکه می‌توان به بهره برداری از پروژه عظیم بازیافت حرارت از نیروگاه گازی که موجب کاهش مصرف 12000 متر مکعب گاز طبیعی در ساعت شده و از انتشار180 هزار تن دی اکسید کربن به هوا به طور سالانه جلوگیری می کد، طراحی و ساخت بیش از 21 غبارگیر مدرن با ارزش بیش از 318 میلیارد ریال در ناحیه آهن سازی، ساخت مخازن عظیم ذخیره آهک به مبلغ 34 میلیارد ریال ، بهینه سازی سیستم پاشش آب بر روی پایلهای کنسانتره  و گندله پارک‌های انباشت و برداشت مواد خام با بودجه ای بالغ بر 100 میلیارد ریال ، نصب سیستم های پایش آنلاین متعدد در نواحی مختلف با ارزش 50 میلیارد ریال، عملیات ساخت سالن‌های مدرن سند بلاست  و رنگ آمیزی ناحیه فولادساز ی  و ریخته گری مداوم با ارزش بیش از 96 میلیارد ریال، خرید و نصب دستگاه پیشرفته برش قراضه و خرسک با ارزش بیش از 400 میلیارد ریا ل، بهبود  و تضمین عملکرد واحد بازیابی اسید 1 با هدف کاهش انتشار گازهای اسیدی، افزایش طول کوره های پیشگرم 3  و 4 و تعویض رکوپراتو رکوره‌های 3  و 4 پیشگرم به ارزش 170 میلیارد ریال در ناحیه نورد گرم ، تعویض رکوپراتور کوره‌های 1  و 2 پیشگرم نورد گرم به ارزش 20 میلیارد ریال اشاره کرد. همچنین در این راستا اقداماتی همچون: نصب و راه اندازی بزرگترین سامانه تصفیه پساب به روش اولترا فیلتراسیون و اسمز معکوس در کشور جهت تصفیه پیشرفته پساب‌های تولیدی درشرکت و کاهش مصرف آ ، توسعه تصفیه خانه بهداشتی جدید با ارزش 69 میلیارد ریال، خرید پساب شهرهای اطراف به ارزش 228 میلیارد ریال، خطوط انتقال پساب به فولاد مبارکه به ارزش 300 میلیون ریال، ساخت لاگون های جدید برای تصفیه خانه آب به ارزش 40 میلیارد ریال، احداث سایت مدرن تحویل گیری، امحا و مدیریت کلیه پسماندهای تولیدی به ارزش83 میلیارد ریال، تهیه  و نصب پوششGCL   برا ی دو لا گون سایت پسماند به ارزش 29 میلیارد ریال، امحای پسماندهای ویژه آسکارل به هزینه بالغ بر 50 میلیارد ریال امحای لجن‌های صنعتی با هزینه بالغ بر 220 میلیارد ریال، نگاهداشت بهینه فضای سبز با هزینه ای بالغ بر 250 میلیارد ریا ل انجام شده است.