شرکت فولاد مبارکه اصفهان با توجه به سابقه طولانی که در صنعت فولادسازی کشور داشته و استراتژی این شرکت نیز تکنولوژ شدن است، از سوی سازمان ایمیدرو به عنوان مسئول تکنولوژ شدن صنعت فولاد کشور انتخاب شده است. به گفته معاون تکنولوژی فولاد مبارکه اصفهان، همچنین رونمایی از طرح تحول دیجیتال نیز از دیگر اقدامات فولاد مبارکه اصفهان در جهت رشد و توسعه صنعت فولاد کشور است.

به تازگی مدیریت دفتر برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ایمیدرو اعلام کرد که در راستای توسعه توان ساخت داخل و بومی سازی در جلسات کنترل مدیریتی، جهت‌دهی شرکت‌های بزرگ مشخص شده؛ به طوری که شرکت فولاد مبارکه به عنوان رهبر دستیابی به دانش فنی و بومی سازی فناوری در فولاد انتخاب شده است.

در این زمینه سید مهدی نقوی معاون تکنولوژی فولاد مبارکه اصفهان می‌گوید:  با توجه به اینکه تعدد مجریان و تصمیم‌گیران در هر موضوعی همچون بومی‌سازی باعث اتلاف منابع در کشور می‌شود، در نتیجه تصمیم بر این شد تا در هر بخش از صنعت، یکی از شرکت‌های پیشرو مسئولیت هدایت و حرکت در تکنولوژ شدن در همان صنعت را بر عهده بگیرد که در این زمینه فولاد مبارکه برای صنعت فولاد انتخاب شد.

وی با اشاره به تجربه 30ساله فولاد مبارکه در تولید فولاد اظهارکرد: گام نخست فولادمبارکه در جهت راه‌اندازی کارخانه فولادسازی به منظور تولید فولاد بود و گام دوم نیز تبحر و خبرگی در تولید فولاد که با تولید 110میلیون فولاد از ابتدای دهه 70 تا به امروز از این مرحله نیز گذر کرده و اکنون در ادامه مسیر حرکتی خود گام سوم در جهت تکنولوژ شدن را برداشته است.

نقوی در ادامه به رونمایی از طرح تحول دیجیتال فولاد مبارکه اشاره کرد و گفت: این طرح در زمینه ورود نسل چهارم تکنولوژی به کشور بوده و فولاد مبارکه نیز در این موضوع پیشتاز است؛ چراکه با به سرانجام رسیدن طرح تحول دیجیتال، فولاد مبارکه آمادگی لازم برای انتقال دانش و تجارب نسل چهارم تکنولوژی و انقلاب صنعتی به سایر صنایع را بدست خواهد آورد.

وی همچنین با اشاره به صحبت‌های مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان و تاکید ایشان بر اینکه ایجاد نسل چهارم تکنولوژی باعث افزایش بهره‌وری می‌شود گفت: اگر تکنولوژی نسل چهارم انقلاب صنعتی را به فولاد مبارکه وارد نشود، ممکن است در کمتر از یک دهه دیگر از صحنه تولید، ارزش‌آفرینی و سودآوری خارج گردد.

نقوی ادامه داد: استراتژی تکنولوژ شدن در مراسم افتتاحیه جشنواره بومی ‌سازی فولاد ایران (در سال گذشته) از سوی مدیریت عامل فولاد مبارکه مطرح شد و اکنون با عنایت به موارد مطرح شده، ایمیدرو نیز تصمیم گرفت تا مسئولیت تکنولوژ شدن در صنعت فولاد را بر عهده فولاد مبارکه اصفهان بگذارد.

وی افزود: مفهوم طرح یادشده تنها بومی‌سازی قطعات نیست. زیرا شرکت‌های مختلف در بحث بومی‌سازی فعالیت‌های خوبی را انجام داده اند و فولادمبارکه اصفهان نیز از 20سال پیش در زمینه بومی سازی قطعات و تجهیزات گام برداشته و نتایج درخشان و قابل قبولی را بدست آورده است.

معاون تکنولوژی فولاد مبارکه اصفهان ادامه داد: اکنون بحث تکنولوژ شدن مطرح است. در این زمینه ممکن است از منابع خارجی نیز استفاده شود اما دانش طراحی خطوط تولید فولاد و دانش ساخت آن نیازمند برنامه‌ای مدون است که همگی توسط نیروی متخصص داخلی انجام می‌شود که اکنون نیز در حال تدوین و اجرایی کردن آن هستیم.

نقوی در پایان افزود: فولاد مبارکه اصفهان از تمام پتانسیل‌های همکاری داخلی و خارجی برای رسیدن به هدف خود استفاده خواهد کرد