اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد، در روز سه شنبه 26 آذر ماه سال جاری با حضور مسئولان و پژوهشگران حوزه فولاد آغاز و در روز 27 پایان یافت. در این کنفرانس صاحب‌نظران به ارائه مقالات علمی خود در حوزه ریخته‌گری فولاد پرداختند.

به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، هدف اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد را غنا دادن به دانش تولید محصول جدید عنوان کرد و گفت: غنا دادن به دانش تولید محصول جدید ممکن نخواهد بود مگر اینکه بتوان با برگزاری کنفرانس‌های علمی، نظر متخصصان و کارشناسان را جلب کرد.

مهندس حمیدرضا عظیمیان درباره برگزاری مجدد کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد در سال‌های آتی گفت: قطعا این کنفراس برای سال‌های آتی ادامه پیدا خواهد کرد.

وی افزود: امیدواریم با برگزاری کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد، دانش تکنولوژی ریخته‌گری مداوم بومی سازی شود.

کنفرانس ملی ریخته‌گری به فضاسازی مناسب کمک می‌کند

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد، محلی برای گردهمایی دست‌اندرکاران و متخصصان کشور برای اشتراک‌گذاری دانش و اطلاعات است، گفت: هدف ما در اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد، بومی سازی دانش تکنولوژی ریخته‌گری مداوم است. مهندس ارزانی درباره اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد و ضرورت تشکیل آن در کشور گفت: عمده تولید صنعتی فولاد کشور از طریق ریخته‌گری مداوم حاصل می‌شود. فرایند ریخته‌گری مداوم یک فرایند میانی بوده و بین نورد و فولادسازی قرار دارد و در کیفیت تولید ورق بسیار موثر است. بنابراین در این بین جایگاه کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد در سطح کشور خالی بود. در نتیجه فولاد هرمزگان تصمیم گرفت با توجه به نوع محصول تولیدی خود( تختال) که حاصل از فرایند ریخته‌گری مداوم است با کمک شرکت‌های دانش بنیان، مراکز دانشگاهی و پژوهشی، پارک علم و فناوری و شرکت فولاد مبارکه این کنفرانس را برای اولین بار در کشور در شهر بندرعباس برگزار کند.

وی با بیان اینکه این کنفرانس محلی برای گردهمایی دست‌اندرکاران و متخصصان کشور برای اشتراک‌گذاری دانش و اطلاعات است، گفت: برای اینکه بتوانیم در زمینه فولاد خودکفا و در سطح بین‌المللی رقابت کرده و در بازارهای صادراتی حضور داشته باشیم، نیاز است فرایند ریخته‌گری را بشناسیم و آن را مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه نیازمندیم در این رابطه ساختار تعریف کنیم، اظهار کرد: با تعریف ساختار و تقسیم کار بین قسمت‌های مختلف سطح کشور، مانند: مراکز دانشی، پژوهشی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان و کارخانه‌های فولادی، می‌توانم دانش تکنولوژی ریخته‌گری را به دست بیاوریم.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، با بیان اینکه صنعت، حاصل به نثر کشیدن تکنولوژی است، افزود : دانش در سطح کشور پراکنده است، یکی از اهداف کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد این است که این دانش را در کنار متخصصان این صنعت در ابعاد مختلف ریخته‌گری مداوم که در سطح کشور مغفول مانده است را شناسایی کرده و ساختارسازی کنیم.

وی‌ تصریح کرد: امیدواریم بتوان تکنولوژی دانش ریخته‌گری مداوم را در کشور بومی‌سازی کنیم‌. برای اینکه این هدف رخ دهد، پس از موضوع ساختار، حضور نیروهای توانمند الزامی است. این شناخت در کنفرانس ایجاد خواهد شد و افراد در کنار یکدیگر قرار خواهند گرفت و با یکدیگر آشنا خواهند شد.

ارزانی ادامه داد: فولاد هرمزگان تمایل دارد پس از برگزاری کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد، پروژه‌های مشترکی با شرکت‌های علاقمند در این زمینه، طراحی کند تا بتوان بخش‌های مختلف فرایند ریخته‌گری را مدیریت کرد. وی با اشاره به تولید ۵۵ میلیون تن فولاد تا افق ۱۴۰۴ گفت: برای دستیابی به این میزان، نیازمند نصب خطوط ریخته‌گری بیشتری خواهیم بود. بنابراین بومی سازی دانش ریخته‌گری بسیار مهم است، در صورت عدم بومی‌سازی، باید خطوط قبلی را مرتب تکرار کرده و یا آن را خریداری کنیم. وی افزود: هدف ما در اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد، بومی سازی دانش تکنولوژی ریخته‌گری مداوم است.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان گفت: شرکت فولاد هرمزگان در سال ۱۳۹۰ با ظرفیت سالانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن احداث شده است. خوشبختانه توانسته‌ایم به ظرفیت اسمی این کارخانه دست پیدا کرده و مطابق ظرفیت اسمی تولید داشته باشیم. ارزانی با بیان اینکه شرکت فولاد هرمزگان دارای پیشرفته‌ترین خطوط ریخته‌گری مداوم کشور است، عنوان کرد:خوشبختانه تختال‌های بدون عیبی که در فولاد هرمزگان تولید می‌شود بالای ۹۹.۵ درصد است. این یک رقم عالی و باعث افتخار کشور است که با همکاری کارشناسان و کارکنان این شرکت ایجاد شده است.

وی با اشاره به حضور شرکت فولاد هرمزگان در منطقه ویژه صنعتی گفت: با توجه به شرایط جغرافیای کشور، اگر واحدهای فولادسازی در کنار دریا احداث شوند؛ بسیاری از مشکلات ‌و مسائل تولید و محیط زیستی حل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فولاد هرمزگان، اظهار کرد: برنامه‌ریزی شده است که با همکاری فولاد مبارکه و سایر فولادسازان و با کمک مسئولان استان هرمزگان از ظرفیت‌های استان استفاده و ۱۰ میلیون تن فولاد تولید شود.

شرایط کوره ‎ها قبل از اجرا، شبیه سازی می ‎شود

مدیرعامل فولاد هرمزگان، افزایش تولید و توسعه محصولات فولادی را از مزایای همکاری با شرکت‎های دانش بنیان بیان کرد.

ارزانی درخصوص نقش شرکت‎های دانش بنیان در این کنفرانس گفت:‌ در این رابطه فولاد کاوه جنوب یک وسیله آزمایشی با ابعاد یک دهم ساخته است که با استفاده از فرمالیسیون آن شرایط در کوره شبیه سازی شده و نتایج آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت و درصورت دریافت نتیجه مثبت، در کوره عملیاتی می‎شود.

وی ادامه داد:‌ سرعت، دما و فشار از مقیاس‎هایی هستند که در این پایلوت به آن توجه می‎شود که در کیفیت، افزایش تولید، رفع نیازهای تولید و توسعه محصول کمک می‌کند.

برای اینکه بتوانیم در زمینه فولاد خودکفا و در سطح بین‌المللی رقابت کرده و در بازارهای صادراتی حضور داشته باشیم، نیاز است فرایند ریخته‌گری را بشناسیم و آن را مدیریت کنیم

باید تکنولوژی را خلق کنیم

مدیرعامل فولاد هرمزگان گفت: فولاد کشور نیازمند تدوین نقشه راه است و باید یک ساختار مناسب طراحی شود. ارزانی در پنل تخصصی اولین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد گفت: در صنعت فولاد دست‌یابی به دانش و تکنولوژی ریخته‌گری بسیار مهم است.  وی ادامه داد: در حال حاضر  در کشور در بخش قطعه‌سازی مشکل خاصی نداریم. در بخش نصب و راه‌اندازی فولاد و از جمله در بخش ریخته‌گری هم مشکل نداریم و در این حوزه شرکت‌های خوبی در کشور است. آنچه اهمیت دارد و باید در آن قوی شویم، دست‌یابی به دانش و تکنولوژی فولاد است. مدیرعامل فولاد هرمزگان تاکید کرد: در صنعت فولاد و در بخش آموختن تکنولوژی، صرفا نباید روخوانی کنیم. بلکه باید تکنولوژی را خلق کنیم. مجموعه شرکت‌های دانش بنیان باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند و مدیریت واحد پیدا کنند تا بتوانند تکنولوژی را بیافرینند. عملیاتی کردن دست‌یابی به تکنولوژی جای کار بسیار دارد.

نیازمند سرمایه‌گذاری در بخش ریخته‌گری هستیم

مدیرعامل فولاد هرمزگان گفت: فولاد کشور در حال حاضر ۳۵ میلیون تن ظرفیت نصب شده دارد که باید تا سال ۱۴۰۴ به ۵۵ میلیون تن برسد و باید ۲۰ میلیون تن ظرفیت ریخته‌گری مداوم جدید ایجاد شود.

ارزانی در حاشیه نخستین کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم در جمع خبرنگاران گفت: صنعت فولاد به تکنولوژی جدیدتر و حجم جدید سرمایه‌گذاری در بخش ریخته‌گری نیاز دارد و با توجه به نیازهای کشور و سرمایه‌گذاری در حوزه ریخته‌گری مداوم، تصمیم گرفتیم با برگزاری کنفرانس، این موضوع را پر رنگ‌تر کنیم.

مدیرعامل فولاد هرمزگان با بیان اینکه کنفرانس ملی ریخته‌گری مداوم فولاد هر دو سال یکبار در بندرعباس برگزار خواهد شد گفت: باید توجه کرد که  این کنفرانس‌ها با هدف رسیدن به نتایج فوری طراحی نمی‌شوند بلکه موجب طرح موضوع می‌شوند تا به فضاسازی کمک ‌کنند.

ارزانی با اشاره به مشکلات صنعت فولاد گفت: فولادسازان همچنان با مشکل تامین مواد اولیه مواجه هستند و کمبودهایی داریم. خوشبختانه وزارت صنعت، معدن و تجارت با افزایش تعرفه صادرات سنگ آهن و گندله موجب بهبود وضعیت شده است. الان سهمیه‌بندی را داریم اما سهمیه، کافی نیست و باید تامین پایدار رخ دهد. همچنین وارادت گندله هم به لحاظ هزینه‌ها مقرون به صرفه نیست.

ارزانی تاکید کرد: بومی‌سازی قطعات کار بسیار خوبی است اما در کنار بومی‌سازی قطعات باید به تکنولوژی و دانش فولاد هم دست پیدا کنیم. در حال حاضر فولاد هرمزگان یکی از بهترین کیفیت‌های ریخته‌گری در کشور را دارد و هزینه‌های آن را نیز کاهش داده است.

جدی‌تر گرفتن صنعت ریخته‌گری فولاد موجب خودکفایی خواهد شد

مدیرعامل فولاد هرمزگان گفت: کمک به رفع نیازهای صنعت فولاد از مزایای کنفرانس ملی ریخته‎گری فولاد است.

فرزاد ارزانی گفت: برگزاری اینگونه همایش‎ها می‎تواند صنعت ریخته‌گری کشور را پررنگ نشان دهد، کمک به رفع نیازهای صنعت فولاد از جمله ریخته‎گری فولاد از مزایای این همایش است.

مدیرعامل فولاد هرمزگان تاکید کرد: افزایش دانش تکنولوژی، رسیدن به خودکفایی و ایجاد اشتغال از مزایای جدی‎تر گرفتن صنعت ریخته‌گری است.

رونمایی از کتاب فولاد تمیز

کتاب فولاد تمیز با حضور فرزاد ارزانی، مدیرعامل فولاد هرمزگان و فعالان و پژوهشگران صنعت فولاد، رونمایی شد.آقایان شریفیان و قره‌گوزلو از مولفان این کتاب هستند.