فولادمبارکه در کاهش انرژی در تراز جهانی می‌درخشد

رییس هیات عامل ایمیدرو در معراج الشهدای شرکت فولادمبارکه حضور پیدا کرده و پس از ادای احترام به شهدای نام آشنا، از نواحی آهن سازی و فولادسازی شرکت فولادمبارکه بازدید کرد.

خداداد غریب پور، پس از بازدید از خطوط فولاد مبارکه گفت: شرکت‌ها و معادن سنگ آهن در کشور ملزم به تامین مواد اولیه فولادسازان بزرگ کشور شدند.

وی ادامه داد: رشد تولید محصولات فولادی و افزایش صادرات در سال رونق تولید از مهم ترین دستاوردهای صنعتی فولادمبارکه به شمار می‌رود.

غریب پور افزود: حرکت مجموعه عظیم فولادمبارکه در راستای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در بومی‌سازی  در کشور به عنوان پایلوت زبانزد است.

همچنین غریب پور، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع مدیرعامل و مدیران عامل شرکت‌های گروه فولادمبارکه اظهار کرد: ایمیدرو، سود سهام فولاد مبارکه را برای اجرای طرح‌های توسعه این شرکت ذخیره خواهد کرد.

در ادامه، غریب پور در جمع مدیران و کارکنان شرکت فولادمبارکه گفت: فولادمبارکه در افزایش تولید و کاهش انرژی در تراز جهانی می‌درخشد. به برنامه‌های آتی شرکت فولادمبارکه افتخار می‌کنیم و از فولادمبارکه با نگاه بلند مدتِ سودآوری حمایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: ایمیدرو زمینه ساز توسعه منابع معدنی است تا جایی که رشد تولید فولاد کشور در ۸ ماهه اول سال میلادی به ۶.۵ درصد رسیده است. رویکرد اصلی ایمیدرو در صنایع مادر، رویکرد توسعه‌ای است. ظرفیت‌های توسعه، باید در بنگاه‌های بزرگ ایجاد شود تا بیشترین سود به کشور بازگردد.

غریب پور اظهار کرد: ایمیدرو به اکتشافات توجه بیشتری دارد ، ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع در حال حاضر احصا شده و ذخایر قابل اعتمادی به منابع معدنی کشور اضافه خواهد شد.

وی، بومی سازی و توجه به توان داخلی از دیگر اهداف ایمیدرو در توانمندسازی کشور در زمینه ساخت تجهیزات دانست و گفت: ایمیدرو با ایجاد روابط سازنده بین بنگاه‌های اقتصادی، به دنبال حل مشکلات بنگاه های بزرگ صنعتی و معدنی است.

    

رشد ۱۶۰ درصدی صادرات فولاد مبارکه در شهریور امسال

بازگشت رکود و درگیر شدن اقتصاد کشور در بحران افت تقاضا، از جمله اتفاقاتی بود که روند تولید و فروش شرکت‌های بزرگ کشور از جمله بنگاه‌های بزرگ فولادساز را در سه ماهه دوم تهدید می‌کرد؛ از دیگر سو، صنعت فولاد در سال ۹۸ با ابلاغ بخشنامه‌های گوناگون و متناقضی مواجه شد که کل زنجیره فولاد و خصوصاً دو موضوع مهم صادرات فولاد و تأمین سنگ‌آهن را تحت تأثیر خود قرار داد.

بر اساس یکی از بخشنامه‌های معاونت معدنی وزارت صنعت، صادرات فولاد و محصولات فولادی منوط به رعایت کف عرضه در بورس کالا شد و پس از آن، رفع ممنوعیت صادرات سنگ‌آهن در بخشنامه‌ای دیگر باعث کمبود سنگ‌آهن در کشور و کاهش دپوی سنگ‌آهن فولادسازان به کمترین میزان خود شد.

نتیجه این دو اتفاق کاهش تولید فولاد در مقاطعی از خرداد و تیرماه شد، اما پیگیری شرکت‌های فولادی نظیر فولاد مبارکه و ذوب‌آهن و مطرح شدن این مشکلات در سطح رسانه‌ها، دولت را به فکر جبران انداخت تا با وضع تعرفه ۲۵ درصدی بر صادرات سنگ‌آهن خام تا حدی این معضل را رفع کند.