معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به مزیت‌های توسعه معدن و صنایع معدنی گفت: یکی از بزرگترین اتفاقی‌های خوبی که رخ داده این است که در شرایط تحریم هم تولید افزایش یافته و هم سرمایه گذاری در بخش صنعت به ویژه صنعت فولاد صورت گرفته است. تا جائی که شرکت فولاد مبارکه در شش ماه نخست سال جاری هم برنامه‌های شش ماهه خود در تولید را محقق نموده است و هم در سرمایه‌گذاری در تولید کنسانتره، تکمیل کارخانه الکترود گرافیتی و تولید ورق های مورد نیاز در صنعت نفت به دستاوردهای ارزشمندی دست یافته که قابل توجه و تقدیر است.

به گزارش ایلنا، خداداد غریب پور، در هشتمین همایش و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران در همین خصوص تصریح کرد: در حوزه اکتشاف راه و مدل درستی اجرا شده است به نحوی که هم کار درست را انجام دادیم و هم درست کار کردیم. در شرکت‌های بزرگی نظیر فولاد مبارکه اصفهان، صنعت مس و معادن، کار ارزشمند صورت گرفته این است که با ترجیح سود آوری به سود دهی و صرف سرمایه برای توسعه به دستاوردهای ارزشمندی دست یافته ایم. با این رویکرد بخش معدن و صنایع معدنی توانسته است، مولد سرمایه باشد.

ارایه راهکار عملیاتی برای ۱۰۳ معدن غیرفعال

رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت: معدن غیرفعال زیاد داشتیم و در نتیجه احیا معادن کوچک را با همکاری بخش خصوصی در پیش گرفتیم و برای 103 معدن راهکار عملیاتی برای راه اندازی آنان ارائه دادیم که 10 مورد از این‌ها فعال شده است.

غریب پور، گفت: رخدادهای بخش معدن و صنایع معدنی در کشور زیاد شده است که نشان می دهد به این مهم پرداخته شده است و ضرورت اثبات شده است.

وی با بیان اینکه منابع معدنی خوبی داریم، گفت: در مس، طلا و سایر مواد معدنی ظرفیت بالقوه زیادی داریم و دسترسی به آب‌های آزاد و نیروی انسانی مزیت نسبی ما است.

وی با تشکر از بخش رسانه گفت: بخش معدن و صنایع معدنی، رسانه‌های خوبی دارد و مطالب خوبی را نشر می دهد و در کنار این‌ها بدنه کارشناسی خوبی داریم.

غریب‌پور اظهار کرد: هم جامعه دانشگاهی و هم بخش های صنعتی و معدنی و هم مدیران و حاکمیت به این بخش ایمان دارد و معتقد است بایستی شاهد رشد این بخش ها بود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه ضمن ابراز خرسندی از این که دانشگاه‌ها، نظام مهندسی کشور و شرکت های دانش بنیان به صنعت راه یافته اند، بر اهمیت و لزوم هرچه بیشتر  این همکاری ها تاکید کرد.

وی با بیان اینکه علی رغم تحریم‌ها و در سالی که همه جانبه تحریم بودیم رشد خوبی به ثبت رسید، اظهار کرد: مس به اندازه یک سال خود را در نیمه اول سال فروخته است. صادرات رشد قابل توجهی در بخش معدن و صنایع معدنی داشته است. بررسی ها نشان می دهد شاخص های بخش معدن و صنایع معدنی مثبت است.

وی با بیان اینکه سودآوری را بر سوددهی ارجح دانستیم گفت: با تمرکز بر افزایش سرمایه برای پروژه‌های بزرگ به سمت سودآوری رفتیم. مدل توسعه را در درون خود صنایع تعریف کردیم. این سرمایه شرکت‌های راکد را فعال خواهد کرد.

غریب پور معتقد است: بخش معدن و صنایع معدنی در درون خود مولد سرمایه شده است.

به دنبال راه‌اندازی استارت آپ معدنی هستیم

وی با بیان اینکه طرح‌های پژوهشی راه خود را به صنعت پیدا کرده است، گفت: در بعد پژوهش و فناوری، با تمام ارگان‌ها و سازمان‌هایی که می‌توانیم کار پژوهشی انجام دهیم همکاری می‌کنیم و در حال برنامه‌ریزی برای راه اندازی استارت آپ معدنی هستیم.

بر اساس این گزارش: غریب پور در جریان افتتاح این نمایشگاه ضمن بازدید از غرفه گروه فولاد مبارکه تصریح کرد: خوشبختانه شرکت فولاد مبارکه در راستای دانش افزایی و همگرایی هرچه بیشتر صنعت با دانشگاه‌ها و مراکز دانش بنیان بسیار خوب عمل کرده است. همچنان که در این نمایشگاه شاهد این بودیم که این شرکت با همکاری انجمن مهندسی متالورژی و فولاد ایران و پارک علم و فن آوری دانشگاه تهران کارگاه تخصصی اولین رویداد فرصت سازی کسب و کار در مسایل صنعتی را پایه گذاری و بسیاری از دانشگاه ها و بیش از ۸ شرکت استارت آپ را با خود همراه کرده است.

کتاب تولید فولاد تمیز توسط شرکت فولاد هرمزگان منتشر خواهد شد

مدیر روابط عمومی شرکت فولاد هرمزگان از رونمایی کتاب تولید فولاد تمیز توسط شرکت فولاد هرمزگان خبر داد و گفت: کارهای اولیه و نگارش کتاب فولاد تمیز به پایان رسیده و برای چاپ آن اقدام شده است که احتمالا همزمان با برگزاری اولین کنفرانس ملی ریخته گری مداوم فولاد رونمایی شود.

رضا صفریان در حاشیه همایش در گفت‌وگو با ایلنا، با بیان اینکه فولادهرمزگان در راستای بومی سازی اقدامات خوبی انجام داده است، اظهار کرد: در نمایشگاه‌های تخصصی، ابتدا باید مشکلات صنعت عنوان شود تا صاحب‌نظران و دانشگاهیان روی این مشکلات تمرکز کرده و برای آن راه‌حلی پیدا کنند تا منجربه تولیدی محصولاتی که فولادسازان به آن احتیاج دارند، مانند:‌ نسوزها، قطعات یدکی و... شود. 

مدیر روابط عمومی فولاد هرمزگان معتقد است که باید ارتباط بین دانشگاه‌ها و صنعت ایجاد شود و افزود: این ارتباط نیاز صنعت بوده و هیچ سازمانی مانند دانشگاه نمی‌تواند به صنعت کمک کند و این ارتباط باید نزدیک‌تر شود.

وی با بیان اینکه شرکت فولادی هرمزگان از پیشرفته‌ترین کارخانه‌های فولادی کشور است، افزود:‌ چشم امید مردم به فولاد هرمزگان است؛ زیرا این شرکت در منطقه‌ای قرار گرفته که از لحاظ منابع آبی، انرژی، ظرفیت‌های صادراتی و... استراتژیک است. بتوانیم نقش خود را در اقتصاد کشور به خوبی ایفا کنیم.

در شرکت‌های بزرگی نظیر فولاد مبارکه اصفهان، صنعت مس و معادن، کار ارزشمند صورت گرفته این است که با ترجیح سود آوری به سود دهی و صرف سرمایه برای توسعه به دستاوردهای ارزشمندی دست یافته‌ایم. با این رویکرد بخش معدن و صنایع معدنی توانسته است، مولد سرمایه باشد

صفریان با اشاره به حضور شرکت فولاد هرمزگان در نمایشگاه آی مت 2019 ، گفت: شرکت فولاد هرمزگان با توجه به فعالیت‌هایی علمی، پژوهشی و ارتباط موثری که با دانشگاه‌ها دارد، هر ساله در نمایشگاه آی مت حضور پیدا می‌کند. 

  بر اساس این گزارش: هشتمین همایش و نمایشگاه بین المللی فرصت‌های سرمایه گذاری در معدن و صنایع معدنی ایران با حضور مقامات کشوری و روسای سازمان‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌های مرتبط در شبستان مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شد.