مدیرعامل شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با اشاره به توجه این شرکت به محرومیت‌زدایی از منطقه گفت: در راستای مسئولیت‌های اجتماعی تاکنون در روستاهای محروم 4 مدرسه از 7 مدرسه متعهد شده را ساخته‌ایم و در اول مهر مورد بهره‌برداری قرار گرفت و سه مدرسه باقی مانده با تامین اعتبار از طرف فولاد مبارکه، در اختیار سازمان نوسازی مدارس قرار گرفته است. 

قرار بود این مدارس در طول یکسال احداث شود اما با همتی مضاعف، کمتر از 100روز به مرحله بهره‌برداری رسید و اکنون دانش‌ آموزان در حال تحصیل در این مدارس هستند.

دکتر علی امرایی عنوان کرد: البته از نظر ما مسئولیت اجتماعی و محرومیت‌زدایی صرفا در اقداماتی مانند مدرسه‌سازی یا اقداماتی از این دست خلاصه نمی‌شود. ما بزرگ‌ترین و بهترین اقدام خودمان را برای محرومیت‌زدایی در منطقه، اشتغال‌زایی و تولید مستمر می‌دانیم. با ایجاد اشتغال، معیشت خانواده‌ها بهبود پیدا می‌کند و از فقر و محرومیت خارج می‌شوند و محرومیت‌زدایی به معنای واقعی کلمه شکل می گیرد. ما در حال حاضر تعداد 1400  نفر شغل مستقیم و 7000 نفر شغل غیرمستقیم ایجاد کرده‌ایم و اکثریت مطلق نیروها و کارکنان‌ ما از اهالی بومی منطقه هستند. با آغاز به کار واحد کنسانتره سازی حدود 350 نفر نیروی جدید شاغل به پرسنل ما افزوده می‌شود. لازم به ذکر است، برای استخدام آنها آزمونی با همکاری دانشگاه پیام نور برگزار خواهد شد تا پس از برگزاری آزمونی عدالت محور، شاهد عدالت اجتماعی و رواج شایسته سالاری در جذب نیرو با اولویت نیروهای بومی در منطقه باشیم. مدیرعامل فولاد سنگان، در خصوص افزایش سطح کیفی و ارتقای مهارت های فنی در شهرستان افزود: قراردادی با سازمان فنی و حرفه‌ای امضا کرده‌ایم و قرار است دانش‌ آموزان منطقه، آموزش‌های فنی لازم را ببینند تا پس از پایان تحصیلات و با کسب مهارت‌، طبق اولویت ها در فولاد سنگان مشغول به کار شوند. در ادامه امرایی با اشاره به معضل صادرات مواد خام معدنی، اظهار کرد: در راستای تقویت تولید ملی در کشور و در راستای منویات مقام معظم رهبری و همگام با سیاست‌های بزرگ‌ترین فولاساز خاورمیانه(فولاد مبارکه) ، به جهت پرهیز از خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده واقعی در تولید محصولات فولادی، فولاد سنگان حتی یک کیلوگرم صادرات سنگ آهن انجام نمی دهد و تمام محصولات ما برای تولید داخل و تبدیل شدن به فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی با اشاره به این که به دنبال این هستیم که تا پایان سال 1398 واحد کنسانتره سازی خود را راه اندازی کنیم، خاطر نشان کرد: با راه‌اندازی واحد کنسانتره سازی، راه آهن منطقه ظرفیت حمل و نقل مواد اولیه تولیدی را نخواهد داشت و ضروری است که سنگ آهن و گندله با راه آهن حمل تا علاوه بر کاهش هزینه های اضافی حمل و نقل،  شاهد انتقال بار با امنیت بیشترو همچنین در راه صیانت از محیط زیست، گام موثری برداشته شود. امرایی در پایان گفت: فولاد مبارکه همچون گذشته آماده است که در احداث راه آهن مشارکت داشته باشد.