پروژه تولید پودر میکرونیزه بنتونیت شرکت صنعتی و معدنی آتیه فولاد سنگان با همت شرکت فولاد مبارکه اصفهان با حضور مدیران و معاونان شرکت فولاد مبارکه، معاون استاندار خراسان رضوی، نماینده مردم خواف در مجلس شورای اسلامی، مسئولان استانی افتتاح شد.

در این مراسم، معاون خرید شرکت فولادمبارکه، شعار شرکت فولاد مبارکه را از سنگ تا رنگ به پهنای کل کشور عنوان کرد و گفت: رسالت شرکت فولاد مبارکه تکمیل زنجیره فولاد از تامین مواد اولیه تا انتها است؛ در این راستا سرمایه گذاری در اقصی نقاط کشور داشته است. در واقع شرکت فولاد مبارکه متعلق به یک منطقه خاص نیست.

محمدیاسر طیب‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، رسالت شرکت فولاد مبارکه را اثرگذاری در صنعت و تولید کشور دانست و گفت: سنگان یکی از نقاطی است که سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در آن متمرکز شده است.

وی تصریح کرد: در منطقه سنگان سرمایه گذاری بالایی در بخش تامین مواد اولیه صورت گرفته است که می توان به کارخانه تولید گندله در 2 سال گذشته و کارخانه 5 میلیون تنی کنسانتره با تکنولوژی روز اشاره کرد.

طیب نیا افزود: بخشی زیادی از تجهیزات این کارخانه 5 میلیون تنی کنسانتره ‌آماده بوده و بالغ بر 93 درصد مراحل اجرایی آن پیشرفت داشته است. امیدورایم در چند ماه آینده شاهد قرار گیری آن در مدار تولید باشیم تا بخشی از زنجیره تامین، تکمیل شود. معاون خرید شرکت فولادمبارکه با بیان اینکه سالانه نیازمند تامین 100 هزار تن بنتونیت جهت خط تولید کنسانتره هستیم، افزود: این کارخانه ظرف مدت 4 تا 5 ماه نصب و اجرا شد.

وی ادامه داد: این کارخانه در سال رونق تولید، علارغم وجود تحریم‌ها به مدار تولید وارد شد. خوشبختانه هر از چند گاهی شاهد افتتاح و در مدار قرار گرفتن یک بخشی از زنجیره در گروه فولاد مبارکه هستیم.

طیب‌نیا، اظهار کرد: شرکت فولاد مبارکه آمادگی خود را برای فعالیت و سرمایه‌گذاری در معادن سنگ‌آهن افغانستان اعلام می کند.

وی افزود: فولاد مبارکه خواهان همکاری مسئولان برای تامین امنیت سرمایه گذاری در کشور افغانستان است. طیب نیا تصریح کرد: تحریم‌هایی که از ماه آگوست و اکنون آغاز شده کارساز نیست چراکه نشان داده‌ایم که تحریم‌ها را دور می‌زنیم و تنها مشکل موجود مواد اولیه است. وی بیان کرد: فولاد مبارکه تامین نیاز داخل را در اولویت کاری دارد و سپس به دنبال صادرات است. همچنین فولاد مبارکه در حوزه مسئولیت اجتماعی در استان‌هایی که پروژه دارد فعال است و در بحث مدرسه سازی در این استان‌ها پیشتاز هستیم.

استانداردهای محیط زیستی رعایت شده است

حسین کفعمی، مدیرعامل آتیه فولاد نقش جهان در مراسم افتتاح پروژه تولید پودر میکرونیزه بنتونیت فولاد سنگان با بیان اینکه شرکت فولاد آتیه نقش جهان یکی از شرکت‌های وابسته به فولاد مبارکه است،  گفت: پروژه بنتونیت فولاد مبارکه با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن در سال برعهده این شرکت بوده و با توصیه مهندس عظیمیان، مدیرعامل فولاد مبارکه این طرح در سنگان عملیاتی و آماده بهره برداری شده است.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های این طرح این است که ظرف ۴ ماه به بهره برداری رسیده است؛ یعنی از بهمن ماه آغاز و در تیر ماه به نتیجه رسید که کار سرعتی و با استفاده از ظرفیت‌های بومی خراسان و اصفهان بود.

کفعمی خاطرنشان کرد: سرمایه این طرح ۱۴ میلیارد تومان بود که چنانچه این طرح امسال آغاز می شد، قطعا به جهت مسائل تورمی و افزایش هزینه‌ها میزان سرمایه گذاری حتی به بیش از ۲۰ میلیارد تومان نیز می‌رسید. بازگشت سرمایه این طرح با توجه به طرح توجیهی یک سال و ۹ ماه است که نشان می‌دهد به لحاظ اقتصادی طرحی توجیه پذیر است.

وی ادامه داد: این طرح در کنار فولاد سنگان چند ویژگی مهم دارد که یکی از آنها رفع مشکل تامین مواد اولیه صنایع فولاد به بنتونیت خواهد بود. ویژگی دیگر این طرح، بحث حمل و نقل است. یکی از نگرانی‌های کارخانجات بنتونیت مسائل زیست محیطی است که خوشبختانه این کارخانه استانداردهای محیط زیستی را به خوبی رعایت کرده و هیچگونه نگرانی از این جهت ندارد. همچنین صرفه جویی در مسائل آب و برق در این طرح قابل توجه است.

کفعمی مصرف بنتونیت در هر تن گندله در کل دنیا را حدود ۱۷ کیلوگرم عنوان کرد و گفت: با این طرح مصرف به حدود ۹ کیلوگرم کاهش یافته است که این امر از ویژگی‌های دیگر طرح است. با تست‌های آزمایشگاهی که انجام گرفته بهترین محصول را به فولاد مبارکه تحویل خواهیم داد.

وی ضمن تقدیر و تشکر از مهندس عظیمیان مدیرعامل فولاد مبارکه و دکتر امرایی مدیرعامل فولاد سنگان گفت: در کنار فولاد هرمزگان نیز واحد دیگر تولید بنتونیت را عملیاتی خواهیم کرد تا بحث تامین مواد اولیه واحدهای گندله سازی‌های کشور را برطرف نماییم.

منطقه سنگان در دو حوزه آب و حمل مشکل اساسی دارد

در ادامه این مراسم نگهبان، نماینده مردم خواف در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال ردیف بودجه خاصی برای احداث فرودگاه در منطقه، ساخت زیر ساخت‌های سنگان و جاده سازی در نظر گرفته شده است.

وی افزود: در منطقه سنگان در دو حوزه آب و حمل و نقل مشکلات اساسی داریم.

نگهبان در خاتمه تشکر ویژه‌ای از مهندس عظیمیان و فولاد سنگان به جهت سرمایه‌گذاری در حوزه مسائل اجتماعی به ویژه مدرسه سازی و اشتغال داشت.

کنسانتره فولاد مبارکه تا پایان سال بهره برداری می شود

رسولیان، معاون استاندار خراسان رضوی نیز گفت: در ابتدای سال ۹۲ طرح‌های فولادی سنگان قرار بود ۲.۶ میلیون تن باشد. وی گفت: عسلویه شرق کشور اکنون دارای ۹.۵ میلیون تن کنسانتره و ۱۰ میلیون تن گندله است. رسولیان خاطرنشان کرد: در پایان سال کنسانتره فولاد مبارکه افتتاح خواهد شد. وی تصریح کرد: ۷ طرح بزرگ در منطقه سنگان داریم که ۴ طرح امسال به بهره‌برداری خواهد رسید و برای ۲۵۸۴ نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد کرد.

کنسانتره فولاد سنگان تا چند ماه آینده وارد مدار تولید می‌شود

علی امرایی، مدیرعامل شرکت فولاد سنگان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، افتتاح کارخانه تولید بنتونیت را یک گام اساسی در جهت خودکفایی استان به این ماده دانست و گفت: بنتونیت به عنوان یک ماده معدنی برای تولید گندله سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، پیش از احداث کارخانه این ماده خارج از منطقه تامین می‌شد، با توجه به شعار امسال مبنی بر رونق تولید، تلاش شد با احداث کارخانه، این منطقه از بنتونیت خودکفا شود.

امرایی ظرفیت تولید این کارخانه را ۱۰۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: این کارخانه قابلیت افزایش به ۲۰۰هزار تن را دارد، همچنین این کارخانه به‌طور مستقیم برای ۲۰ نفر  و غیر مستقیم برای ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

وی افزود: این کارخانه نیاز گندله سازی شرکت فولاد سنگان را با ظرفیت تولید ۵ میلیون تن و سایر شرکت‌های منطقه را تامین می‌کند. امرایی اظهار کرد: این کارخانه با سرمایه گذرای اولیه ۱۴۰ میلیارد ریال احداث شده است.

مدیرعامل فولاد سنگان گفت: پروژه کنسانتره‌سازی طی چند ماه آتی به بهره برداری خواهد رسید و با اولویت جذب نیروهای بومی، آزمونی عدالت محور برگزار خواهد شد. وی افزود: کارخانه بنتونیت فولاد سنگان، تامین کننده نیاز کارخانجات صنعتی در منطقه خواهد بود.

علی امرایی، مدیرعامل شرکت فولاد سنگان: افتتاح کارخانه تولید بنتونیت یک گام اساسی در جهت خودکفایی استان به این ماده است. ظرفیت تولید این کارخانه ۱۰۰ هزار تن است و قابلیت افزایش به ۲۰۰هزار تن را دارد؛ همچنین به‌طور مستقیم برای ۲۰ نفر  و غیرمستقیم برای ۱۰۰ نفر اشتغال ایجاد می‌کند

امرایی گفت: با راه اندازی کارخانه کنسانتره سازی ۴۰۰ نفر بصورت مستقیم و ۳۰۰۰ نفر غیر مستقیم مشغول بکار خواهند شد.

وی وعده داد با آگهی استخدام بصورت عادلانه و با اولویت پذیرش نیروهای‌بومی اقدام به استخدام نیروهای‌جدید خواهیم کرد.

وی کارخانه کنسانتره را بزرگترین کارخانه 5 میلیون تنی شرق کشور دانست و گفت: هدف ما این است که تا پایان سال 98 این کارخانه به بهره‌برداری برسد. در این راه برای ورود بخشی از تجهیزات با مشکل روبه‌رو شدیم که خوشبختانه این مشکلات رفع شد و باقی تجهیزات به سرعت در حال آماده سازی است. وی معتقد است این کارخانه نقش تعیین کننده‌ای در تامین مواد اولیه پایدار برای شرکت فولاد مبارکه دارد. وی اظهار کرد: به دلیل کمبود آب در سنگان، برای این پروژه یک تکنولوژی به روزی در نظر گرفته شده است که نزدیک به 70 درصد آب مصرفی را به چرخه تولید باز می‌گرداند و آلاینده زیست محیطی نداشته و مطابق استانداردهای زیست محیطی کار می‌کند. امرایی تصریح کرد: در سالی که مزین به رونق تولید است این واحد نقش به سزایی در اشتغال و رفع بیکاری در شهرستان خواهد داشت. در حال حاضر 800 نفر در دو شیفت به صورت پیوسته برای تکمیل این پروژه فعالیت می‌کند.

محمدیاسر طیب‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا: رسالت شرکت فولاد مبارکه اثرگذاری در صنعت و تولید کشور است و سنگان یکی از نقاطی است که سرمایه‌گذاری فولاد مبارکه در آن متمرکز شده است

مدیرعامل فولاد سنگان در خصوص مسئولیت اجتماعی این شرکت گفت: همواره فولاد مبارکه در راستای‌ مسئولیت‌های اجتماعی فعال بوده است. در حال حاضر 7 مدرسه در منطقه سنگان و خاف توسط مجموعه فولاد مبارکه و سنگان در حال احداث است. سعی شده تا ابتدای مهر ماه این مدارس افتتاح شوند. این مدارس با بهترین مصالح و ایمنی ساخته شده است.

وی ساخت زیرساخت‌ها و گلریزان برای آزادی سازی زندانیان، فضای سبز و... را بخشی از مسئولیت اجتماعی این شرکت عنوان کرد.