رئیس‌جمهور با بیان اینکه پیشرفت از آزادی شروع می‌شود یادآورشد: پیشرفت علم، دانش و فناوری از آزادی و محیط مناسب آغاز می‌شوند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی صبح دیروز (شنبه) طی سخنانی در حاشیه مراسم بازدید از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و در جمع مدیران این شرکت‌ها، گفت: اولین زیربنای آزادی، اندیشه است و فناوری یکی از میوه‌های علم و دانش است که هردو پایه‌های اصلی فناوری هستند و برای تسریع پیشرفت فناوری باید دانش‌های پایه رشد پیدا کنند.

وی افزود: اگر ما در زمینه دانش‌های پایه رشد پیدا نکنیم، ستون های اصلی مان برقرار نشده که ساختمان بر روی آن بنا شود و اگر بناست علم و دانش پیشرفت کند پایه اصلی آن آزادی و محیط مناسب است.

روحانی با بیان اینکه شما اگر استاد و دانشجو را برای اندیشیدن، سخن گفتن و اظهارنظر آزاد نگذارید امکان پیشرفت وجود نخواهد داشت، گفت: پیشرفت از آزادی شروع ‌می‌شود و پیشرفت علم، دانش و فناوری از آزادی و محیط مناسب آغاز می‌شوند.

وی ادامه داد: زمانی که دانشجو بودم این آزادی نبود که یک دانشجو مقابل استاد بایستد و با آزادی لسان حرف بزند.

روحانی خطاب به حاضران گفت: منظورم این است که دولت، حکومت و نظام باید این زیرساخت‌ها را برای شما آماده کند. ما فکر می‌کنیم زیرساخت یعنی ساختمان، وام یا پول و این چیزها اما اینها زیر ساخت نیستند. نخستین زیرساخت آزادی است و دولت باید بتواند زیر ساخت فیزیکی مهیا کند، ولی از این زیرساخت مهمتر زیرساخت حقوقی است.

روحانی با تاکید بر اینکه رشد دانشجو، تحقیقات و فناوری بر پیوستگی و وابستگی متکی است، ادامه داد: اگر ارتباط شما با دانشگاه، تولید، بازار و صنعت ضعیف باشد کار پیش نمی‌رود و فعالیت شما کند و محدود می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بالاترین نشاط را کسانی دارند که به امر خلق کردن ‌می‌رسند، گفت: از صفات خداوند، خالقیت و علم است اما یکی از صفات دیگر خداوند هم مهلت دهنده بودن است در حالی که ما مهلت ن‌می‌دهیم، ولی اگر کسی خطا کند ‌می‌تواند با توبه خطایش را پیش خدا جبران کند.

روحانی ادامه داد: باید همه فرصت ها را به نسل جوان بدهیم. ممکن است در یک فناوری به نتیجه ای نرسید و برگردید و دوباره شروع کنید این اشکالی ندارد باید فرصت دهیم. همچنین از طرف دیگر شرایط ما هم شرایط خوب و هم شرایط سختی است و یکی از اعتقادات دولت از ابتدای کار خود در سال ۹۲ این بوده که علم مثل هنر، فناوری،اخلاق و ایمان مرز نمی‌شناسد.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: شما نمی‌توانید بگویید این فرد چون تبعه ایران بوده پس مسلمان است یا اگر تبعه کشور دیگر است پس اسلام او ضعیف است. ایمان مرز نمی‌شناسد، شناسنامه این کشور و آن کشور ندارد، هنر مرز نمی‌شناسد؛ یک نقاشی خوب، یک مجسمه خوب یا فیلم خوب، آهنگ خوب، یک داستان خوب و یک کتاب خوب و در هر زمینه‌ای از فرهنگ که بگویم، مرزی نیست و کسی مرزی برایش نمی‌شناسد.

روحانی افزود: علم، علم است و مرز نمی‌شناسد، دو -دو تا در ایران هم چهارتاست در هر جای دنیا هم چهارتاست. پزشکی هم مرز نمی‌شناسد، آیا اگر کسی تبعه جای دیگر باشد نمی‌تواند در ایران جراحی کند؟

وی تصریح کرد: در فناوری هم مرز معنی ندارد، کمتر فناوری ای هست که یک کشور به تولید و ساخت در آن برسد و صد در صد ایده و قطعه و همه چیز آن از یک نفر یا یک کشور باشد. ممکن است قطعه را شما بسازید اما ممکن است اصلا به صرفه‌تان نباشد و بسیاری از قطعات آن صنعت و فناوری تان را از جای دیگر بیاورید.

رئیس‌جمهور با بیان این که ارتباط با دنیا باید یک ارتباط سهل و آسان باشد، تصریح کرد: بعضی از کشورها امروز به فکر دیوار افتادند و ‌می‌خواهند دیوار فیزیکی بسازند اما نمی‌توانند بودجه خود را هم از کنگره بگیرند. آنان هم برای ویزا و هم برای علم دیوار درست ‌می‌کنند، به طوری که یک محقق ‌می‌خواهد از آنجا به ایران بیاید تا در یک سمینار شرکت کند اما ‌ نمی‌گذارند در حالی که نمی‌دانند تمام پیشرفت هایشان در سایه این بوده که سال‌ها دیوار نداشتند.

روحانی ادامه داد: اگر رشد و پیشرفتی در آمریکا هست از کشورها و ملیت های مختلف است، چقدر ایرانی در آنجا کار و تلاش ‌می‌کنند؟ آنها زمانی به مرز علم و دانش و پیشرفت رسیدند که دیوار نداشتند. هر کشوری که دور خود دیوار درست کند، در داخل نابود ‌می‌شود و پیشرفت نمی‌کند.

وی همچنین با بیان اینکه ما باید بتوانیم با محققان، متفکران و اندیشمندان در کشورهای مختلف اسلا‌می‌و غیراسلا‌می‌در ارتباط باشیم، گفت: گاهی ‌می‌بینید در جمع یک نفر از همین کشورهای اطراف، فرد با استعداد و درس خوانده‌ای اگر به جمع شما اضافه شود تاثیر گذار ‌می‌شود.

رئیس‌جمهور خطاب به حاضران در مراسم ادامه داد: بسیاری از فناوری های تولیدی شما باید از کشور خارج شود. فناوری محبوس نمی‌ماند. شما هرچه ‌می‌سازید هم باید در مصرف داخلی از آن استفاده شود و هم باید بتوانید آن را صادر کنید. این یکی از زیربناها است که دولت باید ایجاد کند و فضا را برای ارتباطات با جهان آماده سازد.

روحانی تاکید کرد: البته در شرایطی هستیم که فشار و تحریم هم روی ما است و کشورهایی هستند که ‌می‌خواهند از طریق تحریم، کار خود را پیش ببرند. آنها ‌می‌فهمند که اگر بخواهند رشد علم و فناوری و پیشرفت را کند کنند، راه آن تحریم و بستن راه‌ها است. البته این شرایط برای ما مشکل درست ‌می‌کند ولی انگیزه جدید هم به ما ‌می‌دهد.

وی ادامه داد: ما در شرایطی قرار داریم که قطعاتی را که ‌می‌خواهیم و قبلا به راحتی وارد ‌می‌کردیم، امروز نمی‌توانیم وارد کنیم ولی این شرایط، فضایی ایجاد ‌می‌کند که سریع تر روی آن بخش از نیازمان کار کنیم.