آتش به جان داکا؛

شمار قربانیان آتش‌سوزی بنگلادش به 80 تن رسید

شمار جان باختگان آتش‌سوزی ساختمان مسکونی در داکا پایتخت بنگلادش به 80 نفر رسیده است.

به نقل از گاردین، این آتش‌سوزی شامگاه چهارشنبه در پی انفجار یک کپسول گاز آغاز شد و خاموش کردن آن نزدیک به 12 ساعت به طول انجامید.

نگهداری مواد شیمیایی در انبارهای این ساختمان، عامل اصلی گسترش حریق و افزایش شمار تلفات بوده است.

در زمان وقوع حادثه، ده‌ها نفر در ساختمان به دام افتاده بودند که برخی از آن‌ها با کمک نیروهای امداد، نجات یافتند.

نزدیک به 50 نفر در جریان این حادثه زخمی‌شدند که تعدادی از آن‌ها به علت درصد سوختگی بالا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

به گفته سخنگوی آتش‌نشانی، احتمال افزایش قربانیان وجود دارد و جست‌وجو برای نجات‌یافتگان احتمالی در جریان است.

نزدیک به 200 آتش‌نشان در خاموش کردن آتش مشارکت داشته‌اند.

این حادثه در شرایطی رخ می‌دهد که پنجشنبه هفته گذشته نیز آتش‌سوزی دیگری در بنگلادش، 8 کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت.

براساس گزارشی که اداره آتش‌نشانی داکا منتشر کرده است، در این شهر نزدیک به 850 انبار غیرقانونی مواد شیمیایی در مناطق مسکونی وجود دارد که هر یک می‌تواند بستر حادثه‌ای مشابه باشد.

ابراز تأسف قاسمی از وقوع آتش‌سوزی در بنگلادش

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با ابراز تأسف عمیق از وقوع آتش‌سوزی مهیب در یکی از مناطق پایتخت بنگلادش که ده‌ها کشته و مجروح بر جای گذاشت، به دولت و ملت بنگلادش تسلیت گفت و با خانواده‌های قربانیان و مجروحان این حادثه غم‌انگیز ابراز همدردی کرد.

براثر وقوع آتش‌سوزی عظیم بامداد روز پنجشنبه در بخش قدیمی شهر «داکا» پایتخت بنگلادش بیش از 80 نفر کشته و تعدادی نیز زخمی‌شده‌اند.

به نوشته پایگاه «مورنینگ بل» بنگلادش، این آتش‌سوزی ابتدا در یک مجموعه آپارتمانی پرجمعیت که محل نگهداری مواد شیمیایی هم بوده رخ داده و بعد به سرعت به ساختمان‌های مجاور سرایت کرده است.

رئیس سازمان ملی اطفاء حریق بنگلادش که نامش ذکر نشده نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: تاکنون اجساد 56 نفر از محل آتش‌سوزی خارج شده است و امکان افزایش آمار کشته شدگان وجود دارد.

این مقام افزود: انفجار یک کپسول گاز و اشتعال مواد شیمیایی که در این ساختمان نگهداری می‌شد باعث آتش‌سوزی شدید شده است.

پنجشنبه گذشته نیز آتش‌سوزی در یک محله در شهر چیتاگونگ بنگلادش دستکم 8 کشته و 50 زخمی برجا گذاشت.

سال 2013 نیز ریزش ساختمان هشت طبقه کارخانه رانا پلاز در داکا بیش از 400 کشته برجا گذاشت.

جمهوری خلق بنگلادش کشوری است واقع در جنوب قاره آسیا و شرق هند، پایتخت آن داکا و جمعیت آن ۱۶۱ میلیون نفر است. واحد پول بنگلادش تاکا نام دارد و زبان رسمی آن بنگالی است. زبان بنگالی از ریشه زبان‌های هندوآریایی است و خط ویژه خود را دارد. از زبان انگلیسی نیز در آموزش عالی و دادگستری استفاده زیادی می‌شود و طبقه متوسط و بالا از آن به‌عنوان زبان دوم استفاده می‌کنند. ۹۸ درصد از مردم این کشور بنگال هستند.

این کشور که پیش‌ازاین پاکستان خاوری نام داشت در پی جنگ آزادی‌بخش بنگلادش، در تاریخ ۲۶ مارس ۱۹۷۱ به کمک هند از پاکستان باختری (پاکستان امروزی) جدا و کشوری جداگانه شد.

بنگلادش نهمین کشور پرجمعیت جهان و از پرتراکم‌ترین کشورها ازنظر جمعیت است. بنگلادش روی زمین‌های حاصلخیز دلتای رود گَنگ واقع‌شده و در معرض آسیب سیل‌ها و گردبادهای سالانه قرار دارد.