رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که در اصل توافق و روش‌ها در کشور اختلا‌نظر وجود دارد، تصریح کرد: زمانی که جمهوری اسلامی قائل به مذاکره با اروپا بود، استدلال این بود تا جایی که ممکن است در صیانت از توان هسته‌ای فشار کمتری به مردم وارد شود. البته این‌که آیا اروپایی‌ها در میدان عمل هم حرف‌شان را به نتیجه می‌رسانند تردید وجود دارد به هرحال در گفت‌وگوهای کلان دورنمای خوبی عنوان شد، ولی مشخص نیست در عمل چقدر محقق شود.

به گزارش ایسنا علی لاریجانی در نخستین جشنواره ملی تجارب موفق بیمارستانی در مدیریت منابع و مصارف که در سالن همایش‌های رازی برگزار شد، افزود: شرایط امروز ما مصاف کلاسیک با دشمن نیست بلکه جنس آن متفاوت و شرایط پیچیده است. جمهوری اسلامی حرف بلندپروازانه‌ای نمی‌زند که قابل فهم نباشد. ما یک مسیر پیشرفت را در فناوری پیش گرفتیم که یک بخش آن فناوری هسته‌ای بود و بارها اعلام شد که به سمت سلاح هسته‌ای نمی‌رویم.

وی تصریح کرد: رهبری هم فتوا دادند که سلاح هسته‌ای را مشروع نمی‌دانیم. بخش‌های مختلف اطلاعات ما هم در اختیار آژانس قرار گرفت و آژانس این بخش‌ها را دید و گزارش داد که ایران متعهدانه عمل کرده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران پذیرفت با ۱+۵ مذاکره کند و مذاکرات سختی هم بود. دولت فعلی هم خیلی تلاش کرد که مذاکرات به نتیجه برسد. من خودم از نزدیک پیگیر کارها بودم که دولت آقای روحانی و شخص ظریف زحمات زیادی برای رسیدن به توافق کشیدند. اگرچه در توافق مشکلاتی وجود دارد و این طور نیست که همه خواسته‌ها به نتیجه برسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: بعد از این‌که آمریکا از برجام خارج شد رهبران اروپا تماس گرفتند و گفتند شما خارج نشوید در حالی که ما حق داشتیم از این توافق خارج شویم. آنها از ما خواستند همکاری کنیم و گفتند ما به گونه‌ای تامین می‌کنیم که شما در این توافق خسارتی نبینید. در واقع ایران پس از تماس سه تن از رهبران اروپا این را پذیرفت که دورانی را با اروپا طی کند که ببیند که آنها توان و تعلق خاطر برای این کار را دارند یا خیر. این یک مسیر عقلایی بود؛ جمهوری اسلامی زمان را هم در نظر گرفت.

وی با اشاره به نارضایتی‌ مردم از برخی خدمات دستگاه‌های دولتی گفت‌ که بخش خدمات سلامت و امنیت از نظر مردم نمره خوبی دارد.

لاریجانی گفت: در نظرسنجی‌های مربوط به دستگاه‌های دولتی و غیردولتی نارضایتی‌هایی در بخش‌هایی از خدمات به صورت جدی وجود دارد، اما در دو سه بخش نگاه مردم بهتر است. یکی خدمات پزشکی و سلامت که ارزیابی مثبتی درمورد آن وجود دارد و دیگری بخش امنیت که نمره خوبی از نظر مردم دارد.

لاریجانی با بیان این‌که پس از پیروزی انقلاب بخش پزشکی پیشرفت خوبی داشته، اظهار کرد: این بخش با احساس مسئولیت کار کرده و طراحی‌ها سنجیده بوده است.

 ما پیش از انقلاب هم از نظر تعداد پزشکان و هم خدمات پزشکی وضع بسامانی نداشتیم. مردم دسترسی آسان به پزشک نداشتند، اما تفکر عدالت‌خواهی انقلاب باعث شد نیروهای پزشکی سامان پیدا کنند. نیروی متخصص افزایش یافت و به حمدالله امروز پزشکان زیادی به کشورهای دیگر اعزام می‌شود. روی هم رفته بخش پزشکی الگوی موفقی بود و بخش‌های دیگر کمتر به این شکل پیش رفت.

وی با بیان این‌که پزشکان در دوران جنگ مسئولیت‌شناسانه عمل کردند، افزود: بهترین پزشکان در جبهه‌های جنگ و از روی اخلاص حضور پیدا کردند. آنها همپای رزمندگان بودند و با شرایط ناگوار از نظر منابع مادی خدمات خوبی ارائه کردند که حس مسئولیت‌پذیری آنها قابل تقدیر است.

رییس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اگر ما بخواهیم دردها را بگوییم ممکن است روی روحیه افراد اثر بگذارد اما اگر از ابتکارات مختلف استفاده شود، می‌توان فرصت‌هایی را ایجاد کرد. همچنان که در جنگ دشمن بخشی از سرزمین‌های ما را گرفت اما وقتی ابتکارات جدید پیش آمد و زمینه‌ی حضور مردم فراهم شد آبادان از حصر درآمد و خرمشهر آزاد شد و فتوحات بعدی رخ داد . حالا هم جنس دیگری است و ما بسترهای رشد بیشتری

در کشور داریم.

باید پرش‌هایی به وجود بیاوریم و مشکلاتی که برای حضور افراد صاحب‌فکر وجود دارد را رفع کنیم . همچنین برای فعال شدن بخش مردمی تلاش کنیم. آن وقت است که با خیل عظیمی از اراده‌ها مواجه می‌شویم. در بخش بهداشت بعد از انقلاب تجربه خوبی داشتیم. بیمارستان‌های خصوصی خوبی به وجود آمد و در بخش دولتی هم بیمارستان‌ها توسعه پیدا کرد. طرح سلامت هم در این دولت پیگیری شد و وزیر بهداشت هم با همت وارد شد و خدمات خوبی هم وارد شد و مردم هم قدرشناس آن هستند.

لاریجانی با بیان این‌که بخش زیادی از بودجه کشور صرف سلامت، آموزش و پرورش، آموزش عالی و نیروهای مسلح می‌شود، اضافه کرد: از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه جاری، ثقل اصلی روی این سه دستگاه است و واقعا هم لازم است. ما باید برای اداره وضع موجود در شرایط فعلی و سال آینده وارد ابتکاراتی شویم. البته بخشی از مشکل بدهی به داروخانه‌ها و بیمارستان‌هاست که باید جلساتی را برای سامان دادن آنها تشکیل شود.

وی با تاکید ضرورت حمایت از بخش خصوصی در حوزه بهداشت و درمان، اظهار کرد: ما باید بار کشور را روی بخش خصوصی بیندازیم این به نفع کشور است، چرا که باعث می‌شود فشار بر مردم از نظر هزینه کاهش یابد.

لاریجانی با اشاره به پیش‌بینی سازوکاری بر بودجه ۹۷ برای واگذاری طرح‌های دولتی به بخش خصوصی، اظهار کرد: ما باید بیمارستان‌های نیمه تمامی که قدرت تکمیل آن را نداریم به بخش خصوصی واگذار کنیم.

وی با تاکید بر ضرورت ایجاد درآمد پایدار برای بخش سلامت تصریح کرد: در همین زمینه بخشی از مالیات بر ارزش افزوده به حوزه سلامت اختصاص یافته و باید باز هم برای آن فکری کرد که نگرانی از نظر تامین منابع وجود نداشته باشد. علاوه بر این باید از ابتکارات جدید برای تامین منابع بخش سلامت استفاده شود.

رییس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرورت توجه به تولید داخل در حوزه سلامت، اظهار کرد: در حال حاضر ممکن است برخی شرکت‌های کوچک با ما کار کنند اما احتمالا بسیاری از شرکت‌های بزرگ با ما کار نمی‌کنند. اگر رویکرد این است که به سمت شرکت‌های داخلی برویم اگرچه قدری ریسک دارد، اما تاب‌آوری کشور در حوزه مسائل بهداشتی بالا می‌رود و در آینده می‌توانیم نیازهای ضروری را خودمان تامین کنیم. من تردید ندارم که با همت و تجربه شما در شرایط سخت این دوره هم با ارائه‌ی خدمات درست به مردم سپری خواهد شد.