باران پاییزی رسید آن هم چه بارانی؛ غیرمنتظره، بی‌سابقه و سیل آسا آمد و هر چه سر راهش بود شُست و با خود بُرد؛ باران در ۷ استان گیلان، مازندران، گلستان و غرب خراسان شمالی، شمال سمنان، ارتفاعات کرمان و ارتفاعات شرقی تهران بارید اما در استان‌های شمالی شامل گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی بیشترین خسارت را برجای گذاشت تا آنجا که شماری دار و ندارشان را از دست دادند و عده‌ای هم جان‌شان را.

باغات، دامداری‌ها، منازل مسکونی، تاسیسات زیربنایی شهرها و روستاها و تقریبا هر آنچه که در نزدیکی رودخانه‌ها و مسیل‌ها بود از حجم سیلاب‌ها بی‌نصیب نماندند و آسیب جدی دیدند اما بیشترین تخریب‌ها از غرب مازندران و در شهرستان‌های تنکابن و رامسر و از آن سو نیز رودسر و تالش در استان گیلان گزارش شده است.

با وجود آنکه مدیریت بحران استان‌های شمالی از چند روز پیش از بارش نسبت به احتمال وقوع سیل هشدار داده بودند اما باز هم سیل مثل سال‌های گذشته آمد و خسارت به بار آورد و دقیقا این استان‌ها از همان‌جایی ضربه خوردند که سال‌های پیش آسیب دیدند؛ به اذعان مسئولان استان‌های آسیب دیده، لایروبی نشدن رودخانه‌ها به علت کمبود اعتبار و نیز تعرض به بستر رودخانه‌ها چه با ویلاسازی، باغداری و یا استفاده بی‌رویه از شن و ماسه آن عامل بیشتر خرابی‌های سه روز گذشته بوده است.

باران بیش از ۳۰۰ میلیمتری رامسر که باران ۱۰ سال یک استان خشک است و آرزوی مردمانش، حالا در استان‌های شمالی باریده و به جای آنکه برکت استان‌هایشان باشد شده سبب بلا و گرفتاری و به جای آنکه از این نعمت خداوندی با آبخیزداری، استفاده درست از رودخانه‌ها و حفظ جنگل‌ها بهترین بهره برده شود شده سبب بی‌خانمانی. حالا همان مسئولانی که همیشه از کمبود اعتبار، بروکراسی و ضعف قانون در تغییرکاربری اراضی کشاورزی و جلوگیری از بهره‌برداری بیشتر از رودخانه‌ها گلایه می‌کردند حالا باید چندین برابر آن مبلغ را از خزانه دولت طلب کنند تا جبران خسارت‌های وارده به مال دولت و مردم شود که تازه آیا با این اوضاع اقتصادی و گرفتاری‌هایی که از هر طرف به دولت رو کرده بتواند به موقع پرداخت شود یا خیر؟!

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی این سیلاب با فعال شدن ابرهای جوششی در استان‌های شمالی قابل پیش‌بینی بود و بر طبق آخرین گزارش‌ها دست‌کم 9 نفر جان خود را بر اثر صاعقه و برق گرفتگی و یا خفگی در آبی و یا افتادن خودرو در مسیر سیلاب از دست دادند. خیابان‌های برخی نواحی تبدیل به رودخانه شدند و خانه‌ها تا نیمه در آب فرو رفتند و از آن سو باغات و تاسیسات در نزدیکی رودخانه‌ها همچون پل‌ها و پایه‌های برق و لوله‌های آب و گاز از بین رفتند.

سیل مازندران نتیجه برداشت بی‌رویه از آب زیرزمینی

رضا نوروز ولاشدی، عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفته ظرفیت نداشتن خاک برای جذب باران باعث ایجاد سیلاب و روان آب‌ها می‌شود و بعد اضافه کرده، آنقدر طی چند سال اخیر از منبع آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها استفاده شده که موجب نشست زمین شده و حتی با پر شدن آن، به حالت اولیه بر نمی‌گردد.

وی با تاکید بر اینکه استفاده بی‌رویه از منابع آبی موجب می‌شود خاک با یک بارش ظرفیت مناسبی نداشته باشد و سیلاب به وجود بیاید، ادامه داده وقوع سیلاب در غرب استان قابل پیش‌بینی بود چرا که بر اساس شاخص، اگر بارندگی در ۱۲ ساعت ۵۰ میلیمتر باشد، سیلاب به وقوع می پیوندد درحالیکه بارش در کمتر از ۲۴ ساعت در رامسر بیش از 200 میلیمتر بوده است.

عضو هیئت علمی گروه مهندسی آب دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه با این بارندگی‌های مقطعی نمی‌توان خشکسالی را بین برد و فقط در آمارهای بلندمدت تاثیرگذار است، یادآور شده متوسط بارندگی در کشور ۲۵۰ میلیمتر بوده و آخرین آمار گزارش داده شده توسط سازمان منابع آب نشان می‌دهد که حدود ۴۰ درصد کاهش بارندگی داشته‌ایم.

بر اساس آخرین اظهارنظر سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات تا ساعت اولیه صبح دیروز بیش از ۳۱۷ نفر اسکان اضطراری داده شدند و ۸۳ نفر به مکان های امن انتقال داده شده‌اند. همچنین ۴۱۰ واحد مسکونی از آب تخلیه و ۳۲ خودرو از آب بیرون کشیده شد. در کل به بیش از 5000 نفر در استان‌های سیل‌زده امدادرسانی شده و تجهیزات امدادی بین آسیب‌دیدگان توزیع شده است و امدادرسانی‌ها ادامه دارد.

بر اساس آخرین گزارش‌های رسیده از سوی مسئولان ذی‌ربط در استان‌های سیل‌زده تعداد فوتی‌های ناشی از سیل در مازندران به 6 نفر و در گیلان به 2 نفر و یک نفر در خراسان شمالی رسیده و در آمار کلی تا به اکنون 9 نفر جان خود را از دست داده‌اند و یک کودک در گیلان همچنان مفقود است و این در حالی است که بر اساس آخرین گزارش رسیده از اورژانس کشور، از 13 تا 15 مهرماه به علت سوانح جوی شامل سیل، صاعقه و گرد و غبار در استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خراسان شمالی، سمنان، کرمانشاه، کرمان و سیستان و بلوچستان 8 نفر کشته و 95 نفر مصدوم شدند. از این تعداد قربانی، 5 نفر بر اثر سیل و 3 نفر بر اثر صاعقه جان خود را از دست دادند.

ازسوی‌دیگرف مهدی ولی پور، مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان از امدادرسانی به 1932 نفر از حادثه‌دیدگان وقوع سیل و آبگرفتگی در استان خبر داده و به خبرنگار ایسنا گفته، آب 369 باب منزل توسط موتور پمپ‌های هلال احمر تخلیه شد و همچنین 172 نفر از آسیب‌دیدگان توسط خودروهای هلال احمر  به منطقه امن انتقال داده شدند.

وی با اشاره  به آب‌گرفتگی 68 روستا در 12 شهرستان استان تاکید کرده کمک‌رسانی به مردم حادثه‌دیده تا پایان آبگرفتگی و بازگشت به شرایط عادی ادامه خواهد داشت.