آریا طاری

در دهه‌های گذشته، پوشیدن پیراهن استقلال یک آرزوی بزرگ برای بسیاری از فوتبالیست‌ها بود و تعدادی از ستاره‌های فوتبال ایران، نتوانستند این آرزو را محقق کنند اما حالا دیگر همه چیز متفاوت از گذشته به نظر می‌رسد. در چند فصل اخیر، مدیران باشگاه استقلال روی معمولی‌ترین مهره‌ها دست گذاشته‌اند و عادت کرده‌اند که پنجره‌های نقل و انتقالات بسیار شلوغی را سپری کنند. استقلال در این چند سال عملا به هتلی تبدیل شده که دائما مهمانانش را عوض می‌کند. ظاهرا آنها هیچ اهمیت و اعتباری برای مفهوم «ثبات» قائل نیستند.

تغییر مداوم در ترکیب، کابوس تیمی است که قصد دارد به ثبات و آرامش برسد. پرسپولیس برانکو در روزهایی اوج گرفت که به دلیل محرومیت نقل و انتقالاتی، توانایی خرید مهره‌های جدید را نداشت و ناچار بود با داشته‌هایش سر کند. آنها با یک ترکیب 11 نفره همیشگی، به ثبات دست پیدا کردند و در نقطه اوج هماهنگی قرار گرفتند. البته که همه تیم‌ها به ستاره نیاز دارند و نفرات تازه‌وارد نیز، خون تازه‌ای به تیم تزریق می‌کنند اما نباید فراموش کرد که یک موجود زنده هم با تزریق «بیش از حد» خون به طرف مرگ کشیده می‌شود! درست در روزهایی که فهرست بزرگسالان سرخ‌ها پر شده و این تیم برای خرید هر بازیکن جدید باید یک نفر را از لیست خارج کند، استقلالی‌ها با خیال راحت با نفرات جدید قرارداد می‌بندند. چراکه فهرست بزرگسالان این تیم هر روز در حال «خالی‌ شدن» است. استراماچونی نیز مثل وینفرد شفر و علیرضا منصوریان، مشکلی با موج گسترده جدایی‌ها ندارد و قصد دارد تیم خودش را برای باشگاه بسازد اما آیا استقلال می‌تواند با این حجم از خروج مهره‌های فصل گذشته‌اش کنار بیاید؟ بازنشستگی خسرو حیدری و ترانسفر اللهیار صیادمنش، تصمیم‌های منطقی تابستان استقلال بودند. حتی جدایی ایسما و منشا با توجه به وضعیت ارز، کاملا درک‌ شدنی به نظر می‌رسید اما این تازه شروع روند جدایی‌ها بود. امید نورافکن با وجود نمایش‌های نسبتا خوبش در نیم‌فصل دوم لیگ هجدهم، تیم را ترک کرد و به لیگ بلژیک برگشت. سیدمهدی رحمتی با پیوستن به پدیده مشهد، تبدیل به یکی از بمب‌های مهم نقل و انتقالات امسال شد. فرشاد محمدی‌مهر و میثم تیموری که همزمان به استقلال آمده بودند، همزمان در فهرست مازاد قرار گرفتند. پژمان منتظری نیز اعلام کرد که قصد ماندن در تیم را ندارد. پس از تصمیم پژمان، سرمربی ایتالیایی روح‌ا... باقری و آرمین سهرابیان را نیز از تیمش کنار گذاشت. روزبه چشمی، طارق همام و محسن کریمی، دیگر جدا شده‌های احتمالی استقلال در تابستان محسوب می‌شوند. در واقع حتی به شرط تمدید قرارداد با پاتوسی و علی کریمی، 14 بازیکن در تابستان از استقلال جدا شده‌اند. مشابه این آمار را در کدام باشگاه مدعی اروپایی می‌توان پیدا کرد؟ حتی در فوتبال ایران، کدام تیم ریسک چنین زلزله‌ای را می‌پذیرد؟

سنگ بنای تغییرات زیاد و غیرقابل کنترل در نقل و انتقالات استقلال، از شروع لیگ شانزدهم گذاشته شد. علیرضا منصوریان در شروع فصل، 12 بازیکن مختلف برای تیمش خرید و قید 11 بازیکن قبلی باشگاه را نیز زد. با این حجم از تغییرات، به نظر می‌رسید در نیم‌فصل دیگر خبری از تغییر و تحول در استقلال نباشد اما این تیم به شکل غیرمنتظره‌ای، در تابستان چهار مهره مازاد داشت و تقریبا تک تک این نفرات تیم را در سایه جنجال و حاشیه ترک کردند. سرمربی جوان آبی‌ها از ماجراهای فصل قبلی‌اش درس نگرفت و دوباره در تابستان، بلبشوی نقل و انتقالاتی به راه انداخت. این بار استقلال در پنجره تابستانی نقل و انتقالات با 14 بازیکن جدید قرارداد امضا کرد و عذر پنج بازیکن سابق را خواست. در زمستان و زیر نظر وینفرد شفر، پنج بازیکن دیگر نیز تیم را ترک کردند و البته در همین پنجره، محسن کریمی، بهنام برزای و مامه‌تیام استقلالی شدند. حفظ این تیم، می‌توانست بهترین اتفاق ممکن برای استقلال باشد اما قبل از شروع لیگ هجدهم، 10 بازیکن از این باشگاه جدا شدند که در میان آنها نام‌هایی مثل تیام، امید ابراهیمی، جپاروف، نورافکن و مجید حسینی حضور داشتند. استقلال در این پنجره نقل و انتقالات با 13 بازیکن جدید قرارداد بست و سپس در نیم‌فصل چهار نفر را از فهرستش خارج کرد و چهار بازیکن جدید خرید که سه نفرشان خارجی بودند. الگوی کاری استقلال در این چند سال، ضربه زیادی به این تیم زده است. آنها دائما تغییر می‌کنند و به خاطر ناهماهنگی، در شروع فصل نتایج خوبی به دست نمی‌‌آورند. تیم بالاخره به هماهنگی می‌رسد و به مرور زمان نتایج خوبی می‌گیرد اما دیگر برای قهرمانی لیگ دیر شده است. همین تیم هم اما حفظ نمی‌شود و به سرعت تغییرات بعدی از راه می‌رسند. استقلال در این سال‌ها به محلی برای رفت و آمد مهره‌های متوسط تبدیل شده است.

استقلال در پنجره نقل و انتقالات تابستانی لیگ نوزدهم، تا امروز با هشت بازیکن مختلف قرارداد امضا کرده است. آرش رضاوند، رضا اسدی، سیاوش یزدانی، محمد بلبلی، شیخ دیاباته، مسعود ریگی و میلاد باقری، نفرات تازه‌واردی هستند که قرار است سیمای جدید استقلال را بسازند. با این وجود اگر ذهنیت نقل و انتقالاتی باشگاه تغییر نکند، این نفرات نیز در آینده‌ای نزدیک بخشی از فهرست فروش باشگاه خواهند بود تا جا را برای نفرات جدیدتر باز کنند.