آریاطاری

فصل نقل و انتقالات در فوتبال ایران، حواشی و جنجال‌های زیادی دارد اما عملا از عنصری به نام «زیبایی» خالی است. اگر باشگاه‌های اروپایی بازیکنان تازه‌وارد را در باشکوه‌ترین مراسم‌های ممکن در معرض دید هوادارها قرار می‌دهند، در ایران رییس باشگاه با «دمپایی» در عکس یادگاری‌اش با خرید جدید تیم ظاهر می‌شود. تا امروز جابه‌جایی‌های زیادی در بازار تابستانی نقل و انتقالات لیگ برتر صورت گرفته اما تعدادی از تیم‌ها همچنان با چراغ خاموش ادامه می‌دهند و عجله‌ای برای خرید ستاره‌ها ندارند.

هجوم به بازار

در بین همه تیم‌های مدعی، سپاهان فصل نقل و انتقالات را با بیشترین جدیت آغاز کرده است. طلایی‌ها بالاخره موفق شدند به هدف‌شان برای امضای قرارداد با محمدرضا حسینی برسند و این بازیکن را از ذوب به خدمت بگیرند. این باشگاه جورجی گولسیانی، رضا میرزایی، محمد زینالی، محمد محبی و مرتضی منصوری را نیز به خدمت گرفته و قرارداد بازیکنان کلیدی‌اش را نیز تمدید کرده است. سیاوش یزدانی، بختیار رحمانی، جلال علی‌محمدی، خالد شفیعی، محمد مسلمی‌پور و بختیار رحمانی نیز در فهرست خروجی تیم امیر قلعه‌نویی قرار گرفتند و از سپاهان جدا شدند. استقلال هم شروع خوبی در نقل و انتقالات داشته و آماده است تا تیم قدرتمندی را روانه مسابقات کند. آنها با بلبلی، سیاوش یزدانی، مسعود ریگی و میلاد باقری به توافق نهایی دست پیدا کرده‌اند. رحمتی، منشا و ایسما اصلی‌ترین جدا‌شده‌های تیمی هستند که قصد دارد پاتوسی را به هر قیمتی حفظ کند. تیمی که در تابستان استراماچونی را روی نیمکت نشانده است. پارس جنوبی جم و سایپا نیز دو تیم پرکار دیگر در تابستان لیگ برتر محسوب می‌شوند. پارس تا امروز با خرید 12 بازیکن، رکورددار بازار محسوب می‌شود. محمد ابراهیمی، ایمان باصفا، پیمان شیرزادی و محمد اهل‌شاخه، سرشناس‌ترین خریدهای تازه این تیم به شمار می‌روند. سایپا نیز 9 خرید جدید برای این فصل داشته است. احمد گوهری و مجید علیاری، شناخته‌شده‌ترین خریدهای این فصل تیم ابراهیم صادقی محسوب می‌شوند.

انتقال بزرگ، هراس بزرگ‌تر

یکی از بمب‌های بزرگ این فصل نقل و انتقالات، با پیوستن سیدمهدی رحمتی به پدیده مشهد منفجر شد. پدیده با جذب کاپیتان استقلال، ثابت کرد که برای موفقیت در آسیا برنامه خاصی دارد و نمی‌خواهد در لیگ قهرمانان زنگ تفریح شود. 

چراغ خاموش

همه معادله‌های تابستانی در پرسپولیس تا امروز، به موضوع برانکو و انتخاب جانشین او مربوط بوده و باشگاه حتی یک خرید جدید نیز نداشته است. از کنعانی، طارمی، وحید امیری و فرشاد احمدزاده به عنوان گزینه‌های احتمالی پرسپولیس در تابستان نام برده می‌شود. با این وجود باشگاه هنوز خرید و فروش بازیکنانش را آغاز نکرده است. ذوب‌آهن نیز شرایط مشابهی را تجربه می‌کند. پس از جدایی محمدرضا حسینی و رشید مظاهری، باشگاه اصفهانی قرارداد چند بازیکن را تمدید کرده اما هنوز در بازار حتی یک خرید جدید نداشته است. ذوب باید این فصل در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به میدان برود. این باشگاه برای امیدوار ماندن به ادامه درخشش در این تورنمنت، نیاز به خریدهای جدیدی خواهد داشت. تنها این دو باشگاه نیستند که سکوت کامل خبری را در تابستان تجربه می‌کنند. شاهین شهرداری بوشهر حتی پس از جدایی سه بازیکن کلیدی فصل گذشته، هنوز نتوانسته با مهره جدیدی به توافق برسد. صنعت نفت آبادان، نساجی و نفت مسجدسلیمان نیز هنوز روی «صفر» خرید باقی مانده‌اند و بازیکنی به جمع‌شان اضافه نشده است.

دیگران

پیکان تهران تا امروز پنج خرید در پنجره تابستانی نقل و انتقالات داشته است. جذب ابراهیم صالحی، حسین پورامینی، جلال علی‌محمدی و میلاد پورصف‌شکن، تیم حسین فرکی را به یک تیم جذاب در لیگ برتر تبدیل می‌کند. تراکتورسازی نیز با رشید مظاهری، محمدرضا خانزاده و البته حضور مصطفی دنیزلی، مهم‌ترین ضعف‌هایش را برطرف کرده است. فولاد خوزستان با وحید نامداری و شهاب گردان به توافق رسیده و گل‌گهر سیرجان به عنوان یکی از تیم‌های تازه‌وارد لیگ برتر، با پنج بازیکن قرارداد بسته که نام مهرداد بایرامی نیز در بین آنها دیده می‌شود. سامان نریمان جهان و شاهین ثاقبی نیز خریدهای مهم باشگاه ماشین‌سازی تبریز به شمار می‌روند. تیمی که همچنان به زنوزی تعلق دارد و به عنوان شعبه دوم تراکتور در لیگ برتر حاضر می‌شود.

غایب بزرگ؛ شهریار

در میان مربیان حاضر در فصل جدید فوتبال ایران، نامی از علی دایی دیده نمی‌شود. او هنوز هم خارج از تهران مربیگری نکرده و با توجه به علاقه پرسپولیس به جذب یحیی، بعید به نظر می‌رسد که مورد توجه تیمی در پایتخت قرار بگیرد. شهریار پس از درگیری‌های اواخر فصل گذشته با مدیران سایپا، از فوتبال فاصله گرفت. شاید هیچ مدیری نمی‌خواهد ریسک تبدیل شدن به سوژه افشاگری‌های فصل آینده علی دایی را از همین حالا بپذیرد و این مربی را برای تیمش جذب کند!