12 مرد درخشان

تنور فصل تازه نقل و انتقالات به سرعت داغ شده و چند باشگاه از همین حالا با ستاره‌های جدیدشان قرارداد رسمی امضا کرده‌اند. شاید نگاهی به موفقیت‌آمیزترین خریدهای فصل گذشته لیگ برتر، راه را در خریدن نفرات جدید به تیم‌های مختلف نشان بدهد. در میان همه بازیکنانی که در تابستان و یا زمستان گذشته به یکی از باشگاه‌های لیگ برتری ملحق شدند، خریدهای ناموفق زیادی وجود داشت اما ۱۲ بازیکن، توانستند فراتر از حد انتظار ظاهر شوند و فصل فوق‌العاده‌ای را پشت سر بگذارند. نفراتی که بدون تردید در پنجره جدید نقل و انتقالات، با پیشنهادهایی بهتر و مرغوب‌تر برای تمدید با تیم‌شان و یا پیوستن به یک تیم دیگر روبه‌رو خواهند شد.

آریا طاری

پیام نیازمند

وقتی در تابستان گذشته از پیکان به سپاهان ملحق شد، خیلی‌ها تصور می‌کردند هنوز از تجربه کافی برخوردار نیست. پیام نیازمند اما به سرعت با شرایط بازی در یک تیم بزرگ وفق پیدا کرد و فصل درخشانی را پشت سر گذاشت. او در تمام بازی‌های این فصل تیم ژنرال فیکس شد و تقریبا به ازای هر دو مسابقه، یک کلین‌شیت انجام داد. پیام بدون تردید آماده‌ترین گلر این فصل لیگ بود. اوج هنرنمایی او، در دیدار برگشت با پدیده عیان شد. بدون درخشش این بازیکن در آن مسابقه، سپاهان هیچ سرانجامی به جز شکست نداشت. نیازمند مزد نمایش‌های خوبش در این فصل را با حضور در تیم ملی گرفت.

آیاندا پاتوسی

در نیم‌فصل به جمع آبی‌ها اضافه شد تا خاطره خریدهای ناموفقی مثل گرو و نویمایر را از ذهن‌ها پاک کند. او با کش و قوس فراوان سرانجام مجوز بازی در لیگ برتر ایران را دریافت کرد، از اولین بازی تا آخرین بازی، همواره خیره‌کننده بود و با سانترها و ضربه‌های دقیقش، به کلیدی‌ترین مهره این فصل استقلال تبدیل شد. آیاندا در تابستان تیمش را تهدید به جدایی کرده اما احتمالا با دریافت مطالبه‌ها، در استقلال خواهد ماند.

یک سال قبل در چنین مقطعی، ریگی پیراهن بادران تهران را بر تن داشت. این بازیکن با تصمیم یحیی گل‌محمدی راهی پدیده شد و فصل فوق‌العاده‌ای را در مشهد سپری کرد. پس از تنها یک فصل درخشش در لیگ برتر، او حالا مورد توجه باشگاه استقلال قرار دارد

مهدی ترابی

در تابستان رسما سرخپوش شد اما به دلیل محرومیت باشگاه از نقل و انتقالات، تا پایان نیم‌فصل در سایپا باقی ماند. هرچه فصل به هفته‌های پایانی نزدیک شد، مهدی ترابی نیز بیشتر از گذشته ارزش‌هایش را در تیم برانکو اثبات کرد. پاس گل قهرمانی فصل، آخرین هنرنمایی مهدی ترابی در ترکیب قرمزهای پایتخت محسوب می‌شد.

مسعود ریگی

تنها دو بازیکن در این فصل در همه دقایق در ترکیب تیم‌شان حضور داشتند. بعد از پیام نیازمند، دومین بازیکن مسعود ریگی بود که 2610 دقیقه برای پدیده توپ زد. یک سال قبل در چنین مقطعی، مسعود پیراهن بادران تهران را بر تن داشت. این بازیکن با تصمیم یحیی گل‌محمدی راهی پدیده شد و فصل فوق‌العاده‌ای را در مشهد سپری کرد. پس از تنها یک فصل درخشش در لیگ برتر، او حالا مورد توجه باشگاه استقلال قرار دارد و احتمالا به زودی فوتبالش را در پایتخت ادامه خواهد داد.

اشکان دژاگه

«برای استراحت به ایران نیامده‌ام.» این جمله دژاگه در اولین روزهای حضور در تراکتورسازی، انگیزه بالای او برای درخشیدن در تبریز را به نمایش می‌گذاشت. در میان خریدهای انبوه تیم پرهزینه زنوزی، اشه مهم‌ترین و بهترین خرید باشگاه از کار درآمد. او با بازی‌های خوبش در ترکیب قرمزهای تبریز، در بین هواداران باشگاه نیز به شدت محبوب شد.

کریستین اوساگونا

از شروع فصل، مشکل گل‌زنی همواره برای ذوبی‌ها آزاردهنده بود اما علیمنصور با جذب کریستین اوساگونا در نیم‌فصل، این مشکل را حل کرد. مهاجم آفریقایی ذوب هم در  لیگ برتر و هم در لیگ قهرمانان آسیا کلیدی‌ترین ستاره هجومی تیمش شد. کریستین با سرعت و البته دقت در لحظه‌های حساس، نقش مهمی در تحول بزرگ باشگاه اصفهانی در فصل گذشته ایفا کرد.

محمد قاسمی‌نژاد

یکی دیگر از خریدهای هوشمندانه یحیی برای پدیده، از خونه به خونه بابل جذب شد. قاسمی‌نژاد نقش مهمی در طراحی حملات پدیده مشهد داشت و در پایان فصل، یکی از بهترین پاسورهای لیگ برتر هجدهم لقب گرفت. او که در تابستان با پیشنهاد چند باشگاه مواجه شده بود، سرانجام فولاد را به عنوان مقصد تازه‌اش در نظر گرفت.

کی‌روش استلنی سوارز

مهاجم بلندقامت ذوب، با ژنرال از این تیم جدا شد و با این مربی به سپاهان پیوست. شرایط بدنی او کاملا مناسب فوتبال مدنظر امیرقلعه‌نویی بود. کی‌روش با ضربه‌های سر دقیق، چند گل حیاتی برای سپاهان به ثمر رساند و در نهایت کفش طلای لیگ را به صورت مشترک با پریرا تصاحب کرد.

اللهیار صیادمنش

دوران حضور اللهیار در استقلال طولانی نشد اما بازیکنی که با یک هزینه ناچیز از سایپا به استقلال پیوسته بود، با رقمی قابل توجه به فنرباغچه رفت و توانست بخشی از مشکلات مالی باشگاه را پوشش بدهد. صیادمنش در یک مقطع از فصل، استثنایی بود و مهره بدون جانشین تیم شفر به شمار می‌رفت اما آسیب‌دیدگی و البته ماجرای انتقال به یک تیم اروپایی، او را از ترکیب اصلی دور کرد.

محمد نادری

در نیم‌فصل به صورت قرضی از لیگ بلژیک به پرسپولیس پیوست و در کوتاه‌ترین زمان ممکن، سمت چپ خط دفاعی قرمزها را به تسخیر درآورد. او کیفیتی به مراتب بهتر از شایان مصلح داشت و به سرعت در پرسپولیس جا افتاد. سرنوشت این بازیکن برای فصل جدید هنوز روشن نیست اما هواداران باشگاه به شدت خواهان حفظ او هستند.

جورجی گولسیانی

در طول فصل چند بار به اشتباه دروازه خودی را باز کرد اما بهترین گل‌زن فصل نساجی و بهترین بازیکن این باشگاه بود. گل‌زن‌ترین مدافع لیگ پس از فصل موفقیت‌آمیز در نساجی، به سپاهان ملحق شده تا فصل جدید را در تیم قلعه‌نویی پشت سر بگذارد.

محمد کریمی

پدیده سپاهان در لیگ برتر هجدهم، از باشگاه خونه به خونه انتخاب شد. محمد کریمی در اولین فصل بازی برای طلایی‌ها، عنوان آقای پاس گل لیگ را به دست آورد. او در 22 سالگی، یکی از مستعدترین پدیده‌های فوتبال ایران به شمار می‌رود.