‌همان‌طور که از چند ماه قبل شنیده می‌شد، داستان حضور لوئیس انریکه روی نیمکت تیم ملی اسپانیا خیلی زود به پایان رسید. به نظر می‌رسد نیمکت لاروخا، طلسم شده باشد. درست چند روز قبل از جام جهانی 2018 روسیه، مذاکره‌ پنهانی جولین لوپتگی با رئال مادرید افشا شد و رییس فدراسیون فوتبال اسپانیا حکم به برکناری ناگهانی این مربی و انتخاب فرناندو هیه‌رو داد. اسپانیا جام جهانی را با نتایجی ناامیدکننده پشت سر گذاشت و پس از این تورنمنت، لوئیس انریکه به عنوان سرمربی تیم انتخاب شد. شروع انریکه امیدوارکننده به نظر می‌رسید اما این مربی از چند ماه قبل به دلیل «مشکلات شخصی» همراه تیم نبود و جلسه‌های تمرینی را نیز به صورت «آنلاین» تماشا می‌کرد. حالا رسما اعلام شده که سرمربی سابق بارسا، دیگر با لاروخا ادامه نخواهد داد. لوچو پس از ترک بارسا، حدود دو سال بدون تیم بود و سرانجام پیشنهاد کار در تیم ملی اسپانیا را پذیرفت. جالب اینکه فدراسیون فوتبال اسپانیا و حتی رسانه‌های این کشور، به شدت به «حریم خصوصی» این مربی احترام گذاشته‌اند و دلیل اصلی جدایی‌اش از تیم ملی را فاش نکرده‌اند. شاید اگر این اتفاق در هر کشور دیگری رخ می‌داد، همه به سرعت به دلیل اصلی‌اش پی‌ می‌بردند اما در اسپانیا، هنوز خبری از افشاگری نبوده است. حدس‌های زیادی در مورد انریکه مطرح می‌شود و به نظر می‌رسد معتبرترین حدس، بیماری مغزی دختر کوچک این مربی باشد. به هر دلیلی، لوچو دیگر روی نیمکت اسپانیا دیده نمی‌شود و پروژه او در این تیم، به سرعت به پایان رسیده است. این خبر برای چند بازیکن محبوب او در تیم، ناامیدکننده است. بیشتر از همه برای سرخی روبرتو که زیر نظر این مربی، پیراهن شماره هشت تیم ملی اسپانیا را نیز به دست آورده بود.

پس از قطعی شدن جدایی انریکه، نام‌های زیادی در اطراف نیمکت اسپانیا مطرح شدند. حتی از ژوزه مورینیو به عنوان یک گزینه احتمالی نام برده شد اما فدراسیون فوتبال این کشور، با دستیار انریکه قرارداد «دائمی» امضا کرد. روبرتو مورنو گونزالس از امروز به صورت رسمی، سرمربی تیم ملی اسپانیا خواهد بود. مردی که در ماه‌های گذشته نیز هدایت تیم ملی را در غیاب لوچو بر عهده داشت. این مربی 41 ساله، مربیگری را از 14 سالگی آغاز کرد. او که دوستی نزدیکی با لوئیس انریکه داشت، در باشگاه رم دستیار این مربی شد و بعدها در سلتاویگو و بارسلونا نیز در کنار لوچو نشست. 

این مربی به عنوان گزینه موقت اسپانیا، در سه بازی به سه پیروزی دست پیدا کرد و با همین شروع خوب، توانست به قرارداد دائمی با این تیم برسد. او در رده پایه کارهای زیادی انجام داده و صاحب موفقیت‌های بزرگی شده اما در رده بزرگسالان، سال‌ها فقط در کنار انریکه حضور داشته و فرصت چندانی برای دیده شدن به دست نیاورده است. اسپانیایی‌ها بعد از دل‌بوسکه، همواره علاقه‌مند به نشاندن مهره‌های جوان روی نیمکت بوده‌اند و حالا مورنو یک انتخاب پرریسک برای این تیم به نظر می‌رسد. او از تجربه کافی برای هدایت یک تیم بزرگ برخوردار نیست اما دانش فنی و انگیزه لازم را برای انجام یک کار بزرگ، دارد.