جلسه پنج ساعته ایگور کولاکوویچ با افشین داوری سرپرست فدراسیون والیبال به ماندگاری او در ایران تا المپیک 2020 انجامید. ایگور از زمانی که به عنوان سرمربی تیم ملی وارد ایران شد، نتوانست انتظارات را برآورده و کارنامه پرباری برای خود دست و پا کند. او با این حال به نخستین تصمیم داوری در زمان مدیریتش تبدیل شد و یک جورهایی نخستین امضای داوری پای ماندن ایگور ثبت شد. ایگور در فاصله نزدیکی با جلسه‌‌اش با داوری، در کنفرانس مطبوعاتی نیز حاضر شد تا پاسخگوی سوالات رسانه‌ها باشد.

کلاف پیچیده قرارداد

اینکه ایگور با فدراسیون ایران قرارداد داشت یا تنها یک توافقنامه داشته، به یک کلاف پیچیده تبدیل شد که کولاکوویچ سعی در باز کردن آن داشت:«من با افشین داوری سرپرست فدراسیون قرارداد را تمدید نکردم. همانطور که می‌دانید قرادادم با ضیایی پیوست داشت. در حقیقت الان داریم آن پیوست را قانونی می‌کنیم. ضیایی اگر راضی نبود می‌توانست قرارداد من را فسخ کند. اولین سوال من از داوری این بود که دوست دارید قراردادم را تمدید کنید؟ شخصا دوست ندارم جایی باشم که من را نخواهند. در پیوست قراردادم تبصره‌ای برای اجبار قبول من نداشتند. داوری گفت وقتی شما را دعوت به مذاکره کردیم یعنی علاقه‌مند به همکاری هستیم.»

واکنش تند به تحریم تیم ملی

نیامدن چند ستاره ایران به تیم ملی به خاطر نبودن امیر خوش‌خبر سرپرست فدراسیون با واکنش تند کولاکوویچ روبه‌رو شد:«نمی‌دانم چه کسی گفته که اگر خوش‌خبر نباشد به تیم ملی نمی‌آید. به این دلیل از خوش‌خبر نخواستم به تیم ملی بیاید چون خوش‌خبر کارش را بلد است. اگر بازیکنی چنین فکری می‌کند اصلا او را به تیم ملی دعوت نمی‌کنم. اگر چنین تصمیمی گرفته‌اند باید به مردم ایران توضیح بدهند. این مردم هستند که آنها را به تیم ملی دعوت می‌کنند. این صحبت‌ها اصلا عاقلانه نیست چون زمانی که بازیکنان برای تیم ملی بازی می‌کنند برای ۸۰ میلیون ایرانی بازی می‌کنند.»

می‌خواهم خوش‌خبر برگردد

ایگور بازگشت خوش‌خبر را یکی از درخواست‌هایش عنوان کرد:«وقتی درباره خوش‌خبر صحبت می‌شود می‌گویم احترام بسیاری برای او قائلم. کار کردن با خوش‌خبر افتخار بزرگی برای من بود. همانطور که می‌دانید خوش‌خبر فقط در ایران شناخته شده نیست؛ تمام دنیا او را می‌شناسد و این برای والیبال خوب است. رفتار، دانش و روانشناسی او اینقدر کامل است که می‌تواند به تیم کمک کند. با داوری سرپرست فدراسیون راجع به خوش‌خبر صحبت کردم. نمی‌خواهم بگویم شرط ولی یکی از خواسته‌هایم همکاری خوش‌خبر با تیم بود. به جرات و دانش داوری اعتقاد دارم و فکر کنم تصمیمات خوبی خواهد گرفت. دوست دارم خوش‌خبر جزو تیم باشد.»

فقط یک قول

سرمربی تیم ملی والیبال فقط یک قول می‌دهد:«به مردم ایران و فدراسیون بسیار احترام می‌گذارم.  قدرت واقعی والیبال ایران مردم و طرفداران هستند. طبیعی است که توقعات بالا برود به همین دلیل به آنها طرفدار می‌گویند چون دوست دارند بهترین نتیجه برای تیم ملی کسب شود.  تنها قولی که می‌دهم این است که من و کادرم بهترین نتیجه را کسب کنیم. حق ایران حضور در المپیک است ولی کار سختی در پیش دارد. وقتی وارد المپیک شویم می‌توانیم درباره مقام کسب شده حرف بزنیم. در مرحله مقدماتی بازی‌های بسیار سختی داریم.»

درباره قراردادم نپرسید

او درباره شرایط قراردادش هم تصریح کرد:«از شما خواهش می‌کنم راجع به قرارداد و شرایط قراردادم سوال نپرسید. بهتر است از فدراسیون سوال کنید.»

نامه بی پاسخ

درباره کولاکوویچ شنیده می‌شد به خاطر طلب‌هایش ضیایی نمی‌خواسته او به ایران بیاید. او در این باره هم توضیح داد:«طلب من ربطی به بازگشتم نداشت. هر روز منتظر بازگشت به ایران و تماس از فدراسیون بودم. شخصا نامه‌ای به ضیایی زدم که تکلیف چیست؟ اما پاسخ نداد. از روزی که آمده‌ام با داوری هر روز در تماس بودم. به همین دلیل بسیار با فدراسیون نزدیک هستم. درباره گرفتن طلبم فکر نکردم. حرفه‌ای فکر می‌کنم و مطمئنم فدراسیون هم حرفه‌ای عمل می‌کند.»

بازیکن‌سالاری نداریم

کولاکوویچ بحث بازیکن‌سالاری و دخالت‌های سعید معروف در تیم را کاملا رد کرد:«در زندگی من بازیکنانی مثل معروف بوده‌اند. برای همه آنها احترام قائلم. یکی از جاهایی که احساس می‌کنم به کار من احترام گذاشته می‌شود از طرف بازیکنان ایرانی بوده است. آنها به کار من احترام می‌گذارند و در آینده نیز همینطور است. اگر در آینده ناخدای کشتی باشم و نتوانم کشتی را خودم هدایت کنم از کشتی پیاده می‌شوم. قبلا هم چنین شایعاتی را شنیده بودم ولی چنین چیزی نیست. من خودم کار می‌کنم و کسی دخالتی ندارد.»

وزیر اقتصاد جوان!

پیش از این ایگور با همسرش به ایران آمده بود و آن زمان حرف‌هایی درباره اینکه همسرش در تیم ملی هندبال ایران فعالیت کند شنیده شد که درنهایت این اتفاق رخ نداد. او این بار در سفر به ایران پسرش را همراه خود دارد تا یک علامت سوال جدید شکل بگیرد. پاسخ ایگور برای دلیل آمدن پسرش به ایران جالب است:«پسرم اقتصاد خوانده، او را برای وزارت اقتصاد آمده است (با خنده). خیر او برای تعطیلات به ایران آمده است.»