آریا رهنورد

برگ برنده بزرگ پرسپولیس در چند فصل گذشته، شروع به موقع جلسه‌های تمرینی پیش‌فصل و بدنسازی دقیق ابتدای فصل بوده است. در فوتبال ایران عموما باشگاهی که «شخصیت تیمی»‌اش را به خوبی حفظ کند، به موفقیت خواهد رسید و پرسپولیس حتی در روزهای محرومیت از نقل و انتقالات، به کمک حفظ شخصیت و ثبات تیمی در مسیر موفقیت باقی ماند. درست وقتی رقبا درگیر مسائل داخلی بودند و تمرکز کافی برای شروع تمرین‌ها نداشتند، پرسپولیس برانکو زیر آفتاب تابستانی شلاق می‌خورد و در آرامش برای رسیدن به یک ترکیب جذاب عرق می‌ریخت. مدیران باشگاه همه برنامه‌ریزی‌ها را به پروفسور می‌سپردند و او نیز همه هوش و حواسش را برای ساختن یک تیم سختکوش با کاراکتر بردن در هر مسابقه خرج می‌کرد. در این فصل اما خبری از روال سابق نیست. هنوز بازیکنی به پرسپولیس اضافه نشده و گزینه‌های مدنظر مرد کروات در حال پیوستن به باشگاه‌های دیگر هستند. خود این مربی و دستیارانش نیز فعلا ایران را ترک کرده‌اند و بازگشت‌شان نیز مشخص نیست. در چنین شرایطی، ممکن است قرارداد بشار رسن و چند ستاره دیگر نیز تمدید نشود و آنها با توجه به بلاتکلیفی باشگاه، مقصد دیگری را برای خودشان در نظر بگیرند. ایرج عرب و همکارانش در پرسپولیس، همه تخم‌مرغ‌ها را در سبد برانکو گذاشته‌اند اما شاید حفظ این مربی به تنهایی برای تداوم موفقیت‌های باشگاه کافی به نظر نرسد. پرسپولیس در سه فصل پیاپی، قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شده و حالا رقبا با تمام وجود در جست‌وجوی راهی برای کنار زدن این تیم هستند. سپاهان با چند خرید زودهنگام، عملا ترکیب فصل آینده‌اش را تشکیل داده و به زودی به سراغ اردوی تمرینی پیش‌فصل خواهد رفت. پرسپولیس اما بدون تردید از بلاتکلیفی این روزهایش ضربه خواهد خورد.

‌قرارداد یک میلیون دلاری برانکو تا همین 6 ماه گذشته، حدود چهار میلیارد تومان برای باشگاه پرسپولیس تمام می‌شد اما انفجار قیمت ارز، حالا این قرارداد را به مرز 11 میلیارد تومان رسانده است. برای باشگاهی که همچنان مشکلات بزرگی در درآمدزایی دارد، فراهم آوردن این ارقام ابدا ساده نیست. پس حتی اگر برانکو در این فصل نیز ماندگار شود، دوباره در سال آینده برای تمدید قرارداد مشکل خواهد داشت. واضح به نظر می‌رسد که این مربی دیر یا زود پرسپولیس را ترک خواهد کرد اما راه مقابله با این وضعیت، چیزی فراتر از نشستن و افسوس خوردن است. بهترین پرسپولیس تاریخ لیگ برتر، با درایت فنی و رفتاری این مربی بسته شده اما باشگاه به جای سپردن همه چیز به مرد کروات، باید به دنبال راهی برای آینده‌اش نیز باشد. شاید اگر درگیری‌های لفظی برانکو با کی‌روش ایجاد نمی‌شد، سرمربی سرخ‌ها همین حالا به جای ویلموتس روی نیمکت تیم ملی نشسته بود. علاوه بر این، برانکو پیشنهادهای فوق‌العاده‌‌ای از لیگ‌های عربی دارد و ممکن است با چنین پیشنهادهایی وسوسه ترک ایران را احساس کند. این جدایی بالاخره اتفاق خواهد افتاد و باشگاه باید از همین حالا به دنبال ایجاد یک «ساختار» برای حفظ روند خوب این سال‌ها باشد. وحشت بر باد رفتن میراث برانکو با یک سرمربی نه‌چندان خوب در آینده، برای لحظه‌ای هواداران پرسپولیس را رها نمی‌کند اما شاید قرار دادن یک دستیار ایرانی خوب در کنار این مربی، برای آینده مفید باشد. همه می‌دانند که کریم باقری برنامه‌ای برای سرمربیگری در آینده ندارد و شاید باید در کنار کریم، در کادر فنی از یک مربی جاه‌طلب‌تر نیز استفاده شود. قرمزها ترکیب خوبی در اختیار دارند و مستعد موفقیت‌های بیشتر هستند. اگر قرار است همه مسیرهای درخشش در این باشگاه تنها به برانکو ختم شود، بدون شک آینده خوبی در انتظار پرسپولیس نخواهد بود.

حتی اگر برانکو در این فصل نیز ماندگار شود، دوباره در سال آینده برای تمدید قرارداد مشکل خواهد داشت. واضح به نظر می‌رسد که این مربی دیر یا زود پرسپولیس را ترک خواهد کرد اما راه مقابله با این وضعیت، چیزی فراتر از نشستن و افسوس خوردن است

اولین سه‌گانه قهرمانی تاریخ باشگاه، اولین فینال لیگ قهرمانان آسیا و دومین دبل تاریخ پرسپولیس. قرمزها با برانکو، به حسرت همه تیم‌های دیگر تبدیل شده‌اند. اما برای این دوران نیز سرانجامی وجود خواهد داشت. همان‌طور که دوران گورادیولا در بارسا، مورینیو در اینتر، یوپ هاینکس در بایرن و فرگوسن در منچستریونایتد نیز به پایان رسید. هواداران پرسپولیس وقت روبه‌رو شدن با دستاوردهای برانکو، باید جمله طلایی لرد واریس به تیریون لنیستر در آخرین فصل از سریال «بازی تاج و تخت» را به یاد بیاورند و از همین حالا، برای عبور از این مربی آماده باشند:«ابدیتی وجود ندارد، برای هیچ چیز و هیچ‌کس». آنها که این حقیقت ساده را نادیده می‌گیرند، محکوم به شکست و زوال هستند.