آریا رهنورد

بعد از سال‌ها اعجاز در نیوکمپ، درخشش در برنابئو و بردن مهم‌ترین جام‌های دنیای فوتبال، ژاوی هرناندز آخرین بازی دوران فوتبالش را در غرب پایتخت ایران سپری کرد. البته که قطری‌ها به سادگی این ستاره را رها نمی‌کنند و بدون تردید یکی از بهترین دیدارهای خداحافظی تاریخ را برای او در نظر می‌گیرند. با این وجود آخرین بازی «رسمی» دوران فوتبال مرد اسپانیایی، روبه‌روی پرسپولیس برگزار شده است. خداحافظی ژاوی، خبر ناراحت‌کننده‌ای برای دنیای فوتبال است. او یکی از باهوش‌ترین ستاره‌هایی بود که در محدوده سبز زمین‌های فوتبال دیده شد. یک هافبک فوق‌العاده که می‌توانست هم‌تیمی‌ها را با چشم‌های بسته هم پیدا کند و در هر شرایطی، بازی تیمش را به حریف دیکته می‌کرد.

بازی کردن در بارسا برای پسربچه‌های متولد کاتالونیا، باشکوه‌ترین آرزوی ممکن است. فقط تعداد کمی از این بچه‌ها، می‌توانند به چنین آرزوی بزرگی برسند. ژاوی هرناندز سرئوس سال 1980 در ترسا کاتالونیا به دنیا آمد. شیفتگی او برای توپ فوتبال و علاقه‌اش به تماشای بازی‌های انگلیسی، خانواده را مجاب کرد تا پسر کوچک را به طرف هدف بزرگش هدایت کنند. ژاوی در نوجوانی، علاقه بسیار زیادی به پپ گواردیولا داشت و تحت تاثیر این هافبک بود. همین علاقه سبب شد که او در 11 سالگی به مدرسه فوتبال بارسا برود و در لاماسیا ثبت نام کند. او به سرعت در آکادمی رشد کرد و مدام به سطوح بالاتر رسید. ژاوی تنها 17 سال داشت که برای بازی در تیم دوم باشگاه بارسلونا انتخاب شد. حدود یک سال بعد، باشگاه میلان به سراغ این ستاره آمد و جواب مثبت را برای جذب ژاوی از پدرش دریافت کرد. قرارداد تقریبا امضا شده بود اما مادر ژاوی تهدید کرد که در صورت جدایی پسرش از بارسا، از همسرش «طلاق» خواهد گرفت! هنوز هیچ‌کس نمی‌دانست این تصمیم مادر، چه تغییر بزرگی در سرنوشت دو باشگاه بارسا و میلان به وجود آورده است. چند ماه بعد ژاوی زیر نظر لوئیس فان خال به تیم اصلی بارسا راه داده شد و در اولین فصل، 26 بازی برای تیمش انجام داد. پس از مصدومیت پپ گواردیولا، او بازیساز اصلی تیمش به شمار می‌رفت. پپ مدتی بعد جمله معروفش را در مورد این ستاره و البته آندرس اینیستا به زبان آورد :«ژاوی کاری خواهد کرد که من فراموش شوم و اینیستا این کار را با هر دو نفر ما انجام می‌دهد!» ژاوی هر روز در بارسا پیشرفت کرد و به یکی از مهم‌ترین مهره‌های این باشگاه تبدیل شد. او سهم زیادی در موفقیت‌های آبی اناری‌ها با فرانک رایکارد داشت اما نقطه اوج این ستاره، با بازگشت گواردیولا به بارسا به عنوان سرمربی کلید خورد. ژاوی، مغز متفکر تیم در میانه زمین بود و مثل یک ساعت رولکس سوئیسی، در زمین دقیق ظاهر می‌شد. او جایگاهش را به عنوان بهترین پاسور دنیا تثبیت کرد و حتی در فهرست توپ طلا نیز قرار گرفت. در سال 2010 بسیاری از هواداران فوتبال عقیده داشتند که عنوان بهترین بازیکن دنیا بیشتر از هر کسی برازنده ژاوی هرناندز است. مردی که همه جام‌های مهم دنیای فوتبال را به دست آورده است.

ژاوی هرناندز به عنوان یکی از بهترین هافبک‌های تاریخ، قهرمان هشت دوره مختلف لالیگا شده است. در دورانی که فوتبالیست‌ها بیشتر با توانایی‌های خاص جسمی و فیزیکی‌شان شناخته می‌شدند، او به کمک پاس‌های ظریف و نمایش هوشمندانه‌اش در زمین چشم‌ها را خیره کرد. او با ذهنش فوتبال بازی می‌کرد و همیشه یک قدم جلوتر از مهره‌های تیم روبه‌رو بود. ژاوی در چهار قهرمانی از پنج قهرمانی تاریخ بارسا در لیگ قهرمانان اروپا نقش داشته است. او ابتدا با تیم رایکارد به این موفقیت رسید، سپس دو بار با پپ گواردیولا فاتح اروپا شد و یک بار نیز با انریکه توانست دست به چنین کار بزرگی بزند. این ستاره پس از کارلس پویول، کاپیتان اول بارسا شد و نمایش‌های درخشان زیادی برای این تیم در زمین به اجرا گذاشت. در توصیف اهمیت ژاوی شاید همین نکته کافی باشد که بارسا پس از جدایی او، هرگز نتوانسته راهی دیدار نهایی لیگ قهرمانان اروپا شود. در آخرین سال‌های دوران بازی، ژاوی از بارسا جدا شد و دوران تازه‌ای را در باشگاه السد قطر شروع کرد. او در همین فصل با السد، قهرمانی لیگ قطر را به دست آورده و با وجود اینکه هنوز آمادگی لازم را برای درخشیدن در فوتبال آسیا دارد، ترجیح داده در اوج از دنیای بازی خداحافظی کند. رفتاری که در کم‌تر ستاره بزرگی دیده شده است.

پس از پیش‌بینی باورنکردنی ژاوی از سرنوشت جام ملت‌های آسیا، همه به هوش بالای این ستاره اشاره کردند. شاید این فقط یک پیش‌بینی ساده بود اما ژاوی بارها هوشش را در زمین نشان داده است. ذکاوتی که می‌تواند از او یک مربی بزرگ بسازد. از همین حالا در بارسا، همه در انتظار روزی هستند که ژاوی راه گواردیولا را دنبال کند و به عنوان سرمربی روی نیمکت بلوگرانا بنشیند. او این توانایی را دارد که یک دوران طلایی دیگر برای باشگاه بسازد. دوران سرمربیگری ژاوی خیلی زود در قطر آغاز خواهد شد. او قصد ندارد پیش از رسیدن به فصل مهم بعدی از زندگی ورزشی، استراحت کند.