پپ از مو، سبقت می‌گیرد؟

پرونده این فصل از لیگ برتر انگلیس، امروز بسته خواهد شد. سرنوشت سقوط و سهمیه کاملا مشخص شده و حالا جنگ آخر، برای قهرمانی لیگ شکل خواهد گرفت. سیتی با ۹۵ امتیاز بالاتر از لیورپول ایستاده و در صورت پیروزی در جدال امروز با برایتون، با ۹۸ امتیاز قهرمان یک فصل نزدیک و حساس خواهد شد. اگر این اتفاق رخ بدهد، سرمربی سیتیزن‌ها در تعداد جام‌ها از ژوزه مورینیو سبقت خواهد گرفت تا در بین موفق‌ترین مربیان تاریخ فوتبال، یک پله بالاتر برود.

آریا رهنورد

آبی‌های منچستر فصل گذشته با اختلاف زیاد و بدون دغدغه رقابت، قهرمان رقابت‌های لیگ برتر شدند. این قهرمانی از مدت‌ها پیش از پایان لیگ، کاملا قابل پیش‌بینی به نظر می‌رسید. در این فصل اما آنها رقیب فوق‌العاده‌ای به نام لیورپول داشتند. تیمی که حالا تا آخرین هفته، پا به پای سیتی پیش آمده و تنها یک امتیاز کم‌تر از این تیم دارد. لغزش سیتیزن‌ها در زمین برایتون، می‌تواند قرمزها را بعد از سه دهه به قهرمانی لیگ برتر برساند اما گواردیولا به هیچ قیمتی حاضر نیست که شانس تصاحب دومین قهرمانی لیگ برتر متوالی را از دست بدهد. او به خوبی می‌داند که رسیدن به دو قهرمانی لیگ برتر در طول سه فصل، آمار فوق‌العاده‌ای به شمار می‌رود. پیش از این، مرد اسپانیایی همواره با موجی از تردید از طرف افرادی روبه‌رو می‌شد که قهرمانی لالیگا و یا بوندس‌لیگا را «ساده» توصیف می‌کردند اما حالا دیگر هیچ‌کس نمی‌تواند قهرمانی لیگ برتر را یک اتفاق ساده و معمولی بداند. سیتی در صورت پیروزی در جدال امروز، پپ را به بیست و ششمین جام دوران مربیگری‌اش خواهد رساند. این مربی در دوران حضور در بارسا، سه لالیگا، دو کوپا دل‌ری، سه سوپرکاپ اسپانیا، دو لیگ قهرمانان اروپا، دو سوپرکاپ اروپا و دو جام جهانی باشگاه‌ها را فتح کرد. خاطره شش‌گانه تاریخی پپ با بارسا در سال 2009-2008 هنوز از ذهن هواداران بلوگرانا بیرون نرفته است. گواردیولا با رکورد 14 جام در طول چهار فصل از بارسا جدا شد و به بایرن‌مونیخ پیوست. او در طول سه فصل حضور در مونیخ، سه قهرمانی بوندس‌لیگا، دو قهرمانی جام حذفی، یک قهرمانی سوپرجام اروپا و یک قهرمانی جام جهانی باشگاه‌ها را تصاحب کرد. او با سیتی نیز دو قهرمانی لیگ، دو قهرمانی جام اتحادیه و یک قهرمانی سوپرجام را از آن خود کرده است. پپ در این فصل قهرمان اتحادیه شده و پس از تلاش برای قهرمانی لیگ برتر، می‌تواند با بردن فینال جام حذفی، بعد از سال‌ها به اولین مردی تبدیل شود که سه‌گانه داخلی را در فوتبال انگلیس به دست آورده است.

شکست دادن برایتون در نبرد عصر امروز، گواردیولا را در جدول پرجام‌ترین مربیان تاریخ دنیای فوتبال، یک پله بالاتر از ژوزه قرار خواهد داد. او و مورینیو تا امروز 25 جام قهرمانی تصاحب کرده‌اند و در فصلی که آقای خاص از یونایتد اخراج شده، پپ با قهرمانی در لیگ برتر می‌تواند بیست و ششمین جامش را به دست بیاورد. او در صورت بردن جام حذفی پس از قهرمانی لیگ، از «جک استین» و «لوئیس فیلیپه اسکولاری»  نیز عبور خواهد کرد تا پنجمین مربی پرافتخار تاریخ فوتبال قرار بگیرد. دستاوردی که برای سن و سال پپ، خارق‌العاده خواهد بود. «اوتمار هیتزفیلد» که با چهار باشگاه مختلف 28 جام به دست آورده، هدف بعدی پپ به شمار می‌رود. 

پپ با قهرمانی در لیگ برتر می‌تواند بیست و ششمین جامش را به دست بیاورد. او در صورت بردن جام حذفی پس از قهرمانی لیگ، از «جک استین» و «لوئیس فیلیپه اسکولاری»  نیز عبور خواهد کرد تا پنجمین مربی پرافتخار تاریخ فوتبال قرار بگیرد

پس از او، والری لبانوفسکی قرار دارد که تنها با باشگاه دیناموکیف، 30 جام مختلف را بالای سر برده است. لوچسکیو با تصاحب 32 جام در 6 تیم مختلف، دومین مربی پرافتخار تاریخ فوتبال محسوب می‌شود و بالاتر از همه، سر الکس فرگوسن ایستاده است. مردی که با یونایتد و آبردین، 49 بار قهرمان جام‌های مختلف شده است. سر الکس پس از 70 سالگی نیز هنوز به مربیگری مشغول بود و پپ گواردیولا در 48 سالگی، فرصت بسیار زیادی برای عبور از رکورد این مربی دارد. به نظر می‌رسد پپ با این روند، بدون تردید پرافتخارترین مربی تاریخ فوتبال لقب خواهد گرفت. او البته بارها تاکید کرده که قصد ندارد مربیگری را تا دوران کهنسالی نیز ادامه بدهد اما با این میانگین بردن جام در هر فصل، رسیدن به عدد 50 برای او چندان دور به نظر نمی‌رسد. به نظر می‌رسد او بهترین و موفق‌ترین مربی در عصر خودش بوده است.

قهرمانی لیگ برتر و در ادامه فتح جام حذفی، پایانی باشکوه برای فصل سیتیزن‌ها خواهد بود اما در منچستر، همه می‌دانند که پپ تشنه قهرمانی در یک تورنمنت دیگر است. او از سال 2011 به بعد، هرگز قهرمان لیگ قهرمانان اروپا نشده و همواره در تلاش‌هایش برای بردن این جام، به بن‌بست رسیده است. گواردیولا با بایرن به نیمه نهایی لیگ قهرمانان رسید اما نتوانست به فینال این تورنمنت راه پیدا کند. 

او با سیتی نیز در سه تلاش برای بردن اروپا، ناکام مانده است. گواردیولا هر فصل را با انگیزه بردن لیگ قهرمانان آغاز می‌کند. آیا طلسم او بالاخره در فصل آینده شکسته خواهد شد؟