درباره شروع درخشان و برخوردهای اغراق‌آمیز با پاتوسی
شماره پنج، زیدان نیست!

اولین نمایش آیاندا پاتوسی در ترکیب استقلال، فراتر از حد انتظار به نظر می‌رسید. او در ۷۵ دقیقه حضور در ترکیب تیم، آماده‌تر از هر مهره دیگری نشان داد و ثابت کرد که ارزش صبر نسبتا طولانی باشگاه را داشته است. با این وجود نوع برخورد هواداران باشگاه با ستاره اهل آفریقای جنوبی، تا حدود زیادی اغراق‌آمیز به نظر می‌رسد. آنها به اندازه‌ای عملکرد او را مورد ستایش قرار داده‌اند که انگار مهره شماره پنج این تیم، زین‌الدین زیدان با لباس شماره پنج رئال مادرید بوده است!

آریا طاری

سرانجام پس از کشمکش‌های فراوان، مجوز بازی آیاندا پاتوسی در لیگ برتر ایران صادر شد. قرارداد استقلال با این بازیکن، ماجراهای خاص خودش را داشت و حتی احتمال می‌رفت آبی‌ها نتوانند شرایط قانونی را برای جذب پاتوسی احراز کنند. سرانجام به کمک تفسیر خاص کمیته نقل و انتقالات از قوانین، آیاندا چراغ سبز بازی برای استقلال در دیدارهای رسمی را دریافت کرد. او حتی بدون اولین حضور در ترکیب این تیم، یک مهره کاملا جنجالی به شمار می‎رفت و رقبا دائما مشغول صحبت درباره این فوتبالیست بودند. لحظه‌شماری برای تماشای اولین نمایش این بازیکن در ترکیب استقلال، بالاخره این هفته به پایان رسید. او ابتدا در فهرست 18 نفره وینفرد شفر قرار گرفت و در حالی که تصور می‌شد دیدار با پارس جنوبی را از روی نیمکت آغاز کند، در بین نفرات فیکس مرد آلمانی برای رویارویی با شاگردان مهدی تارتار قرار گرفت. سانترهای دیدنی آیاندا در نیمه اول، منجر به رقم خوردن دو گل برای استقلال شدند. او مسیر رسیدن تیمش به پیروزی را هموار کرد و بیشتر از هر بازیکن دیگری در زمین، به طرف دروازه حریف شوت زد. پاتوسی با 45 پاس سالم، نشان داد که از آمادگی بالایی برای درخشیدن در ترکیب آبی‌ها برخوردار است. استقلال در همین پنجره، ایسما و گادوین منشا را نیز به خدمت گرفته اما به نظر می‌رسد آیاندا پاتوسی، مهم‌ترین خرید آنها در پنجره نقل و انتقالات زمستانی امسال باشد. با این وجود نباید فراموش کرد که این بازیکن، تنها یک بازی برای تیمش انجام داده و واکنش‌ها به درخشش او در اولین بازی، تا حدود زیادی آمیخته با «احساسات» هستند.

 ایسما پس از گل‌زنی در بازی اول با وجود اضافه‌وزن آشکار، با انواع و اقسام عبارت‌های ستایش‌آمیز توصیف شد اما در دو بازی بعدی، چیزی نشان نداد و روی نیمکت تیم شفر قرار گرفت

انتخاب لقب «الماس» برای پاتوسی، با شتاب‌زدگی قابل توجهی صورت گرفته است. چراکه این بازیکن هنوز نتوانسته عیارش را در دیدارهای بزرگ ثابت کند. او در اولین حضورش در مسابقه‌ای از لیگ برتر، به شدت مدیون مهره‌های تیم حریف بوده است. سانتر پاتوسی از روی نقطه کرنر با اشتباه فاجعه‌بار عماد میرجوان، وارد دروازه پارس جنوبی جم شد. اگر این اشتباه صورت نگرفته بود، سانتر پاتوسی عملا «معمولی» به نظر می‌رسید. دقایقی بعد، این بازیکن دوباره توپ را روی دروازه فرستاد و این بار اشتباه محاسباتی مدافعان حریف، شرایطی را به وجود آورد که توپ مستقیما وارد دروازه شود. البته که پاتوسی در اولین نمایش، جذاب نشان داده و توجه هواداران را به طرف خودش جلب کرده اما برای «ستاره» دانستن او، هنوز کمی زود به نظر می‌رسد. ناکامی گرو و نویمایر در ترکیب استقلال، سطح توقع از مهره‌های خارجی در این باشگاه را کاملا پایین آورده است. ایسما پس از گل‌زنی در بازی اول با وجود اضافه‌وزن آشکار، با انواع و اقسام عبارت‌های ستایش‌آمیز توصیف شد اما در دو بازی بعدی، چیزی نشان نداد و روی نیمکت تیم شفر قرار گرفت. حالا نیز ممکن است چنین سرنوشتی در انتظار آیاندا پاتوسی باشد. اگر توقعات از او به شکلی غیرمنطقی بالا برود، با یک عملکرد ساده در دیدارهای بعدی، همه تصورات در مورد این بازیکن شکسته خواهد شد. او به تازگی به استقلال اضافه شده، اولین تجربه‌های حضور در فوتبال ایران را سپری کرده و برای خو گرفتن با اوضاع، هنوز به زمان بیشتری نیاز دارد.

قرار دادن خرید جدید استقلال در ابعادی غیرواقعی و بزرگ‌ کردن بیش از حد او، برای آینده باشگاه نگران‌کننده خواهد بود. او به صورت قرضی تا پایان فصل به استقلال ملحق شده اما این قرارداد می‌تواند با نظر مساعد طرفین برای یک فصل دیگر تمدید شود. مواجه شدن پاتوسی با انبوهی از ستایش‌های اغراق‌آمیز، ممکن است این بازیکن را در باشگاه به سرنوشت مامه‌تیام دچار کند. بازیکنی که برای یک نیم‌فصل با استقلال قرارداد داشت و پس از درخشش خیره‌کننده در ترکیب این تیم، شرط و شروط عجیبی برای تمدید قرارداد پیش روی باشگاه قرار داد. داستان تیام و استقلال خیلی زود و خیلی تلخ به پایان رسید و حالا این احتمال وجود دارد که پاتوسی نیز چنین کاری با آبی‌ها انجام بدهد. درخشش آیاندا، استقلالی‌ها را ذوق‌زده کرده اما هنوز چالش‌های زیادی در فوتبال ایران و البته لیگ قهرمانان آسیا در مسیر این بازیکن قرار خواهد داشت. نباید فراموش کرد که او گذشته چندان فوق‌العاده‌ای نداشته است. این بازیکن به سرعت از فوتبال اروپا طرد شده و با وجود سطح نه‌چندان بالای تیم ملی آفریقای جنوبی، در دو سال گذشته برای این تیم به میدان نرفته است. پاتوسی حتی بعد از این دو گل، از باشگاهی که این روزها در آن بازی می‌کند، بزرگ‌تر نیست.