سه‌شنبه شب همه نگاه‌ها به ستاره‌های پاری‌سن‌ژرمن از جمله کیلیان امباپه بود که تیم‌شان را به فینال لیگ قهرمانان برسانند اما در نهایت متس هوملس، مدافع باتجربه دورتموند تک گل بازی را زد و با رساندن تیمش به دیدار نهایی معتبرترین تورنمنت فوتبالی قاره، بهترین بازیکن زمین شد. او در 35‌سالگی خط دفاع تیمش را هم به خوبی رهبری کرد تا دروازه دورتموند مثل بازی رفت بسته بماند. آمار هم موفقیت کاپیتان کهنه‌کار دورتموند را تایید می‌کند چراکه او در 80‌درصد نبردهای روی زمین و 75‌درصد دوئل‌های هوایی برنده بود. در بازی رفت هم هوملس بهترین بازیکن زمین شده بود و هواداران امید زیادی دارند تجربه و قدرت رهبری‌اش در فینال هم به کمک این تیم بیاید. 

گل هوملس به پاری‌سن‌ژرمن در پارک دپرنس برای فرانسوی‌ها خاطرات تلخی را زنده کرد. این مدافع در یک‌چهارم نهایی جام جهانی 2014 هم زننده تک گل بازی آلمان برابر فرانسه بود و شاگردان دشان را از تورنمنت حذف کرد. او بعد از بازی درباره گل سرنوشت‌سازش گفت: «این مدافع (برالدو) روی کرنر قبلی هم مامور مهار من بود و می‌دانستم می‌توانم فضایی برای ضربه زدن پیدا کنم. این حرکت جواب داد و ژول (براندت) توپی عالی روی سر من فرستاد.»

فینال دورتموند و بایرن می‌تواند برای هوملس خاطره‌انگیز باشد. او در دو مقطع بازیکن بایرن بوده؛  یک بار در شروع فوتبالش و یک بار وقتی در اوج بود. با این حال تنها حضورش در فینال لیگ قهرمانان به دوره اول حضورش در دورتموند برمی‌گردد. 11‌سال قبل این تیم با هدایت یورگن کلوپ به فینال رسید؛ مسابقه‌ای که مثل فینال امسال در ومبلی برگزار شد. حریف آن سال دورتموند هم بایرن بود و به زنبورها اجازه نداد جام را بالای سر ببرند. با این حال هوملس نسبت به موفقیت دورتموند در فینال خوش‌بین است و می‌گوید: «هرکدام از تیم‌ها به فینال برسند، حریف خیلی قدری خواهند بود. فضای ورزشگاه ومبلی هم سنگین است اما ما در جو پارک دپرنس هم خوب عمل کردیم. بعد از بازی دوم مرحله گروهی می‌دانستیم می‌توانیم در لیگ قهرمانان دوام بیاوریم. هیچ دلیلی ندارد تصور کنیم در فینال بازنده خواهیم شد.» جالب اینکه قرارداد هوملس با دورتموند تا آخر فصل جاری است و قهرمانی اروپا پایانی رویایی برایش خواهد بود. باید دید می‌تواند او به این رویا برسد یا خیر.

ستاره فرانسوی آرزو داشت پیش از رفتن به رئال‌مادرید با تیم زادگاهش به قهرمانی اروپا برسد و نامش را به عنوان مهم‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه تثبیت کند. از طرف دیگر قهرمانی اروپا به او این فرصت را می‌داد به گزینه اصلی بردن توپ طلای 2024 تبدیل شود اما شکست مقابل دورتموند به معنی این است که او برای بردن عنوان بهترین بازیکن جهان همچنان باید صبر کند

ناکامی یک ستاره

برخلاف هوملس که همه چیز برای او و تیمش خوب پیش رفت، امباپه بار دیگر ناکام بزرگ لیگ قهرمانان لقب گرفت. ستاره فرانسوی آرزو داشت پیش از رفتن به رئال‌مادرید با تیم زادگاهش به قهرمانی اروپا برسد و نامش را به عنوان مهم‌ترین بازیکن تاریخ باشگاه تثبیت کند. از طرف دیگر قهرمانی اروپا به او این فرصت را می‌داد به گزینه اصلی بردن توپ طلای 2024 تبدیل شود اما شکست مقابل دورتموند به معنی این است که او برای بردن عنوان بهترین بازیکن جهان همچنان باید صبر کند.

با حذف پاری‌سن‌ژرمن به نظر می‌رسد ستارگان رئال مادرید شانس بالایی برای بردن توپ طلا داشته باشند. وینیسیوس در فصول گذشته پیشرفت زیادی داشته و حالا یکی از بهترین بازیکنان جهان است. مهاجم برزیلی در قهرمانی این فصل رئال در لالیگا هم نقش پررنگی ایفا کرد و در 35‌بازی این فصل برای رئال در جام‌های مختلف، 21‌گل و 11‌پاس‌گل داشت. او در مقطعی از فصل به دلیل مصدومیت غایب بود وگرنه می‌توانست این آمار را ارتقا بدهد. اگر رئال بتواند بایرن را کنار بزند و به قهرمانی اروپا برسد، شانس وینی برای بردن توپ طلا بالا خواهد بود.

جود بلینگام، هافبک انگلیسی رئال دیگر مدعی بردن توپ طلا است. او شروع خیره‌کننده‌ای با رئال داشت و در 16‌بازی نخست لالیگا، 15گل برای این تیم زد. بلینگام موفق شده در اولین فصل حضورش در مادرید به آمار 22‌گل و 10پاس‌گل برسد که برای یک هافبک فوق‌العاده‌ به نظر می‌رسد. بازیکن شماره5 رئال را می‌توان رقیب جدی وینیسیوس برای کسب عنوان توپ طلا دانست و همه چیز بستگی به اتفاقات بازی‌های حساس پایان فصل دارد. البته حذف رئال مقابل بایرن می‌تواند ضربه مهمی به شانس آنها برای بردن این عنوان ارزشمند بزند.

ارلینگ هالند در رده‌بندی توپ طلای 2023 بعد از مسی در رتبه دوم ایستاد اما حذف منچسترسیتی در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان شانس او برای بردن توپ طلای 2024 را کمتر کرده. مهاجم نروژی فصل گذشته در لیگ برتر انگلیس مهارنشدنی بود و 35گل زد اما در فصل جاری فعلا 25گل به ثمر رسانده. هری کین را هم نباید از جمع مدعیان توپ طلا کنار گذاشت. ناکامی بایرن در قهرمانی آلمان روی شانس گلزن انگلیسی تاثیر منفی داشت. او با 36‌گل زده در بوندس‌لیگا بخت اصلی فتح کفش طلای اروپاست و در صورت فتح لیگ قهرمانان، نامزد جدی کسب توپ طلا خواهد شد.

انریکه در این فصل موفق شد نظم خوبی در پاری‌سن‌ژرمن بوجود آورد و از بازیکن‌سالاری سال‌های قبل خبری نبود اما در بازی گرفتن از امباپه ناکام شد.او ستاره تیمش را بارها بین گوش چپ، پست اصلی‌اش و مهاجم نوک جابه‌جا کرد و هیچ وقت نتوانست به فرمول مناسب خط حمله برسد. مشکل جدی‌تر انریکه با امباپه از نیم‌فصل شروع شد

مقصر اصلی

پاریس شانس اول صعود به فینال امسال بود اما تیر‌های دروازه مانع رسیدن این تیم به دیدار نهایی شدند. پاریسی در مجموع 2‌بازی رفت‌و‌برگشت، 6‌بار تیر دروازه دورتموند را به لرزه درآوردند اما یک‌بار هم نتوانستند دروازه این تیم را باز کنند. حالا پس از تمام این بدشانسی‌ها به نظر می‌رسد انتقادات از لوییس انریکه اوج گرفته است. انریکه پیش از شکست سه‌شنبه شب مقابل دورتموند بابت عملکردش با تمجید زیادی روبه‌رو شده بود و رسانه‌های فرانسوی از شانس قهرمانی چهارگانه پاری‌سن‌ژرمن صحبت می‌کردند اما حالا از او به عنوان متهم اصلی ناکامی این تیم در رسیدن به فینال لیگ قهرمانان اروپا نام برده می‌شود. 

پاری‌سن‌ژرمن در سمت آسان‌تر جدول لیگ قهرمانان بود و روی کاغذ مهره‌های کافی برای شکست دادن دورتموند را داشت اما مربی اسپانیایی در هر دو بازی رفت و برگشت نتوانست راهی برای باز کردن دروازه حریف پیدا کند. امباپه در بازی رفت از مثلث بارکولا، امباپه و دمبله در خط حمله استفاده کرد و نتیجه نگرفت. او برای بازی برگشت بارکولا را به نیمکت برد، امباپه را به پست اصلی‌اش برگرداند و گونسالو راموس را در نوک خط حمله قرار داد. البته این تغییرات هم بی‌نتیجه بود. روزنامه اکیپ بعد از بازی به انریکه نمره‌3 داد و در انتقاد از عملکرد او نوشت: «2 تغییر او نسبت به بازی رفت موفق نبود و تیمش هرگز چهره یک فاتح را نداشت. تعویض‌های او هم نتوانستند جریان بازی را تغییر بدهند.»

انریکه در این فصل موفق شد نظم خوبی در پاری‌سن‌ژرمن بوجود آورد و از بازیکن‌سالاری سال‌های قبل خبری نبود اما در بازی گرفتن از امباپه ناکام شد.او ستاره تیمش را بارها بین گوش چپ، پست اصلی‌اش و مهاجم نوک جابه‌جا کرد و هیچ وقت نتوانست به فرمول مناسب خط حمله برسد. مشکل جدی‌تر انریکه با امباپه از نیم‌فصل شروع شد. این بازیکن قراردادش را تمدید نکرد و او بارها ستاره تیمش را نیمکت‌نشین کرد تا از آمادگی دور شود.

پاری‌سن‌ژرمن 2‌بار در بازی رفت و 4‌بار در بازی برگشت توپ را به تیر دروازه دورتموند زد و انریکه بعد از بازی از بدشانسی تیمش گفت. اکیپ در سرمقاله‌اش معتقد است نمی‌توان بخت بد را تنها عامل حذف پاری‌سن‌ژرمن دانست: «بدشانسی پاری‌سن‌ژرمن این بود که فقط یک نیمه خوب بازی کرد و روی صحنه گل فراموش کرد با متس هوملس یارگیری کند. آنها برای دقایق زیادی مثل مشق مدرسه خواسته سرمربی را تکرار کردند و فقط زمانی خطرناک شدند که بی‌نظم بودند و از این الگو رها شدند. فوتبال انریکه فقط زمانی موفق نشان داد که تیمش با یک بازیکن بیشتر مقابل بارسا بازی کرد. پاری‌سن‌ژرمن در سایر دقایق روی یک نخ حرکت می‌کرد. دیشب سرانجام این تیم افتاد و این سقوط نگاه نسبت به عملکرد فصل را تغییر می‌دهد. یک روز شاید ما از پشت پرده رفتار او با امباپه بعد از اعلام خبر جدایی این بازیکن آگاه شویم. واضح است انریکه می‌خواست ستاره تیمش باشد و نتوانست از بهترین بازیکن تیمش بازی بگیرد تا او در آخرین فصل حضورش در پاریس سایه‌ای از بازیکنی باشد که دیده بودیم.»