آریا رهنورد

بردهای لیورپول نه در زمین و نه بیرون از آن، تمام‌شدنی به نظر نمی‌رسد. مدافع قرمزها در مراسم انتخاب بهترین‌های یوفا، جایزه بهترین بازیکن سال اروپا را از آن خودش کرد. ویرجیل فن‌دایک حالا یک گام بلند به سوی توپ طلا برداشته و بعید نیست این جایزه بزرگ را نیز به ویترین افتخاراتش اضافه کند. او یکی از کلیدی‌ترین نفرات لیورپول در مسیر بردن لیگ قهرمانان بود و پاداش درخشش در ترکیب تیم کلوپ را علاوه بر رسیدن به سکوی اول لیگ قهرمانان، با انتخاب شدن به عنوان بهترین فوتبالیست سال قاره اروپا گرفت.

برای اولین بار در تمام تاریخ، یک «مدافع» توانست عنوان بازیکن سال اروپا را از آن خودش کند. پیش از نیز، سابقه داشته که مدافعان توپ طلا را به دست بیاورند اما هیچ مدافعی در طول تاریخ، برنده عنوان مرد سال قاره اروپا نشده است. این جایزه اولین بار در سال 1997 به رونالدوی برزیلی تقدیم شد و پس از آن نیز همیشه این مهاجم‌ها و هافبک‌ها بودند که در جایگاه مرد سال اروپا قرار می‌گرفتند. تاریخ‌سازی فن‌دایک، ابعاد دیگری نیز دارد. او اولین ستاره تاریخ فوتبال هلند است که به عنوان مرد سال یوفا انتخاب می‌شود. جالب اینکه پس از کریس رونالدو در سال 2008، هیچ بازیکن دیگری نتوانسته بود در زمان بازی در لیگ برتر انگلیس، این عنوان را به دست بیاورد. فن‌دایک برای بردن این جایزه، دو رقیب بزرگ و سرشناس داشت. لئو مسی و کریس رونالدو که معمولا در این سال‌ها همه جوایز را درو کرده‌اند، این بار مشغول تشویق ستاره هلندی شدند. لئو و کریس معمولا در مراسم‌هایی که به بردن جایزه اصلی ختم نمی‌شد، حضور نداشتند اما این بار تصمیم گرفتند بخشی از مراسم یوفا باشند. خوش و بش آنها با هم، صحبت‌های درگوشی‌شان، ستایش‌شان از اصلی‌ترین رقیب همه این سال‌ها و البته صحبت از یک وعده شام در آینده، فوق‌العاده‌ترین بخش‌های این مراسم بودند. آن هم در شرایطی که هواداران دو ستاره، همیشه آماده تکه و پاره کردن همدیگر هستند! در این مراسم، آلیسون بکر به عنوان بهترین دروازه‌بان سال، فرانکی دیونگ به عنوان بهترین هافبک و لئو مسی نیز به عنوان بهترین مهاجم اروپا در سال 2019 انتخاب شدند. جایزه بهترین بازیکن زن نیز به مدافع راست لیون و تیم ملی انگلستان، «لوسی برنز» رسید.

بخش مهم دیگری از مراسم یوفا، به قرعه‌کشی فصل جدید لیگ قهرمانان اروپا مربوط می‌شد. 32 تیم حاضر در مرحله نهایی این تورنمنت پس از پایان دیدارهای پلی‌آف، رقبای‌شان در مرحله گروهی را شناختند. گروه مرگ اصلی این فصل لیگ قهرمانان، با حضور همزمان بارسا، اینتر و دورتموند شکل گرفته است. تیم چهارم این گروه نیز اسلاویاپراگ جمهوری چک است. بارسا فصل گذشته در یک گروه دشوار با اینتر و تاتنهام همگروه بود و حالا به جای اسپرز، دورتموند در این گروه قرار گرفته است. ظاهرا برای اینتری‌ها، راه فراری از بارسلونا وجود ندارد. هرچند که تیم ایتالیایی نیز با حضور آنتونیو کونته، جان تازه‌ای گرفته و فصل جدید را فوق‌العاده آغاز خواهد کرد. دومین گروه دشوار رقابت‌ها نیز با حضور چلسی، آژاکس، والنسیا و لیل فرانسه ساخته شده است. چلسی لمپارد این فصل تیم جذابی به نظر می‌رسد و آژاکس هلند نیز با وجود از دست دادن چند مهره کلیدی و مهم، همچنان تیم هیجان‌انگیزی خواهد بود. همگروهی دوباره لیورپول و ناپولی نیز جالب توجه به نظر می‌رسد. فصل گذشته ناپولی فاصله زیادی با حذف کردن لیورپول در دور گروهی نداشت اما در نهایت در این ماموریت شکست خورد و همان لیورپول، سرانجام قهرمان لیگ قهرمانان اروپا شد. در بین تیم‌های قدرتمند اروپایی، سیتی در ساده‌ترین گروه ممکن قرار گرفته است. تیم پپ گواردیولا در این مرحله با شاختار دونتسک اوکراین، دیناموزاگرب کرواسی  و آتالانتا مسابقه خواهد داد. گروه زنیت سن پترزبورگ نیز، کم نام و نشان‌ترین گروه جام خواهد بود. قهرمان فصل گذشته لیگ روسیه در لیگ قهرمانان با بنفیکا، لیون و لایپزیک آلمان رقابت خواهد کرد. سردار آزمون و هم‌تیمی‌ها امیدوارند از این مرحله عبور کنند و یکی از 16 تیم مرحله حذفی لیگ قهرمانان باشند.

لیگ قهرمانان اروپا، خیلی زود با جذاب‌ترین تقابل‌های ممکن از راه خواهد رسید. همگروهی رئال و پی‌اس‌جی، یکی از نبردهای جذاب این فصل اروپا را رقم می‌زند. به احتمال زیاد پی‌اس‌جی دیگر نیمار را در اختیار نخواهد داشت اما جنگ هازارد و امباپه، چشم‌ها را خیره خواهد کرد. بایرن و تاتنهام نیز در یک گروه مشترک قرار گرفته‌اند. همین تابستان، اسپرز در آئودی کاپ آلمان، بایرن را در آلیانز شکست داد اما آن مسابقه، یک جدال رسمی محسوب نمی‌شد. تقابل تماشایی دیگر، با برخورد یووه و اتلتیکو، هیجان را در لیگ قهرمانان به اوج می‌رساند. فصل گذشته یووه در زمین آتلتی به سختی شکست خورد اما با یک کامبک هیجان‌انگیز، به مسابقات برگشت. کری‌خوانی سیمئونه و رونالدو برای هم، هنوز از حافظه اهالی فوتبال پاک نشده است. به احتمال زیاد در متروپولیتانو، جو سنگینی انتظار سی‌آرسون را می‌کشد. لحظه‌شماری برای شروع فصل جدید، از همین حالا آغاز شده است.