آریا طاری

سه تیم از اسپانیا، دو تیم از انگلیس، دو تیم از آلمان و یک تیم از فرانسه ترکیب نهایی هشت تیم دور یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا را ساخته‌اند. نکته عجیب در این مرحله، غیبت همه تیم‌های ایتالیایی است. به محض مشخص شدن نام این تیم‌ها، همه در انتظار برگزاری مراسم قرعه‌کشی و مشخص شدن ترکیب نهایی بودند. حالا چهار بازی بسیار هیجان‌انگیز در این مرحله، انتظار هواداران فوتبال را می‌کشد. چهار رقابت دیدنی و سرشار از جذابیت که در نهایت تیم‌های صعودکننده به نیمه‌نهایی این فصل لیگ قهرمانان را مشخص خواهند کرد. فینال این دوره لیگ قهرمانان نیز در لندن برگزار خواهد شد.

اتلتیکومادرید-دورتموند؛ این قرعه ایده‌آل!‌

شاید اگر خود این تیم‌ها هم قصد داشتند قرعه را با چشم‌های باز بردارند، به سراغ همین قرعه می‌رفتند. تیم سیمئونه بعد از شکست دادن اینتر در پنالتی‌ها، به جمع هشت تیم برتر رسید و دورتموند در مرحله قبلی، کار چندان دشواری روبه‌روی آیندهوون نداشت. نقطه اشتراک این دو تیم، داشتن دو جو فوق‌العاده در استادیوم‌ها به خصوص در شب‌های برگزاری رقابت‌های لیگ قهرمانان است. بازی اول در متروپولیتانو با حضور قابل توجه و پرسروصدای هواداران آتلتی برگزار می‌شود و در بازی برگشت نیز دورتموندی‌ها برای تیم‌شان سنگ تمام خواهند گذاشت. روی کاغذ، شانس تیم اسپانیایی برای رسیدن به مرحله بعدی بیشتر خواهد بود.

آرسنال-بایرن‌مونیخ؛ انتقام در راه است؟

در روزهای گذشته، طرفداران آرسنال اصرار عجیبی داشتند که در لیگ قهرمانان با بایرن روبه‌رو شوند. آنها احساس می‌کنند که پس از سال‌ها، تیم‌شان برای موفقیت آماده شده و این روزها حتی بهتر از بایرن مونیخ است. با این حال بایرن همیشه استاد شکست دادن آرسنال بوده و به خصوص در لندن، همیشه نتایج خوبی به دست آورده است. رویارویی هری کین با رقیب همیشگی تیم سابقش یعنی تاتنهام نیز یک تجربه تماشایی خواهد بود. بایرن در سه برخورد آخر با آرسنال، همواره برنده بوده و در مجموع در این سه بازی توانسته 15 گل به این تیم بزند. حالا اما توپچی‌ها در رویای انتقام از این حریف هستند. به نظر می‌رسد که این بازی، جذابیت و هیجان بسیار زیادی خواهد داشت. جایی که تیم جوان و جسور آرتتا روبه‌روی تیم بحران‌زده اما خطرناک توخل قرار 

خواهد گرفت.

رئال مادرید-منچسترسیتی؛ یک فینال زودهنگام! 

برای سومین فصل متوالی در لیگ قهرمانان، این دو تیم با هم روبه‌رو خواهند شد. نبردی که ظاهرا دیگر قرار است به یک بازی همیشگی در لیگ قهرمانان تبدیل شود. روبه‌رو شدن این دو تیم با هم، همه مدعیان دیگر را خوشحال کرده است. چراکه حالا از بین رئال و سیتی، خیلی زود یک تیم از تورنمنت حذف می‌شود. دو فصل قبل، این رئال‌مادرید بود که با یک بازگشت جانانه مقابل سیتی، مسیرش را برای ماجراجویی در اروپا هموار کرد. سال گذشته اما سیتیزن‌ها نفس حریف را گرفتند و به رئال فرصت بازی کردن ندادند. شاید روی کاغذ، سیتی تیم آماده‌تری باشد اما موفقیت اروپایی همیشه در دی.ان.ای رئال مادرید بوده است. با داشتن بازیکنی مثل جود بلینگام، تیم کارلتو همیشه خطرناک به نظر می‌رسد. از یاد نبرید که خود پپ تنها دلیل قهرمان نشدن در بسیاری از فصل‌های لیگ قهرمانان را، حضور رئال‌مادرید در این جام دانسته است. پپ و کارلتو دو سبک کاری کاملا متفاوت دارند و عموما روبه‌رو شدن این دو سبک با هم، جذابیت زیادی به وجود می‌آورد.

پی‌اس‌جی-بارسلونا؛ ژاوی چشم در چشم انریکه! 

وقتی ژاوی به تازگی به خط میانی بارسا معرفی شده بود، انریکه در این تیم بازی می‌کرد و وقتی انریکه سرمربی بارسا شد، ژاوی یکی از نفرات این تیم به شمار می‌رفت. در فصل منتهی به کسب سه‌گانه نیز ژاوی کاپیتان تیم انریکه بود و چند جام را برای این تیم بالای سر برد. حالا این دو نفر در قامت دو مربی روبه‌روی هم قرار می‌گیرند. پی‌اس‌جی میزبان بازی رفت خواهد بود و بارسا امیدوار است حتی اگر در این بازی شکست بخورد، به یاد ریمونتادای تاریخی با گل سرجی روبرتو به این بازی برگردد. در آخرین رویارویی دو تیم در دور حذفی لیگ قهرمانان اما پاریسی‌ها برنده بوده‌اند. این بازی رویارویی یکی از منفورترین بازیکنان هواداران بارسا یعنی دمبله با تیم سابقش نیز به شمار می‌رود.

مسیر نیمه‌نهایی

سیتی و رئال پس از روبه‌رو شدن با این قرعه سخت، در نیمه‌نهایی هم کار ساده‌ای ندارند. برنده این بازی باید در مرحله نیمه‌نهایی با برنده مسابقه بین بایرن مونیخ و آرسنال مسابقه بدهد. تیمی که از بین رئال و سیتی صعود کند، در بازی اول دور نیمه‌نهایی میزبان خواهد بود. طبیعتا برنده بازی پی‌اس‌جی و بارسا نیز با برنده بازی دورتموند و آتلتی روبه‌رو خواهد شد. اینکه از بین اتلتیکو، دورتموند، بارسا و پی‌اس‌جی یک تیم قرار است به فینال لیگ قهرمانان صعود کند، جالب توجه به نظر می‌رسد. شاید پی‌اس‌جی بتواند برای دومین بار در تاریخش در این فصل خودش را به لیگ قهرمانان برساند.