آریا طاری

آرسنال قدرتمند این روزهای لیگ جزیره، در لیگ قهرمانان این فصل فوق‌العاده نبوده است. با این وجود آنها زنده مانده‌اند تا بعد از ۱۳ سال، دوباره به یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان برسند. آرتتا و تیمش این بار موفق شدند پورتو را با یک نتیجه خفیف شکست بدهند و در نهایت با ضربه‌های پنالتی، خودشان را به مرحله بعدی برسانند. نکته دور از انتظار این بازی برای فوتبال ایران، دیر اضافه شدن مهدی طارمی به ترکیب پورتو بود. بازیکنی که برای تیمش پنالتی هم نزد و در آخرین تجربه اروپایی حضور در ترکیب این تیم، بازنده شد.

اولین  صعود  بعد  از  یک  دهه

طلسم مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان بالاخره برای توپچی‌ها شکسته شد. جالب است بدانید هیچ تیمی به اندازه آنها در این مرحله از لیگ قهرمانان کنار نرفته است. این بار اما قرمزها برای اولین بار از سال ۲۰۱۰ موفق شدند بین هشت تیم برتر لیگ قهرمانان قرار بگیرند و این کار بزرگی است که آرتتا توانسته برای تیمش انجام بدهد. جالب اینکه پورتو نیز برای هشتمین بار متوالی در بازی مقابل رقبای انگلیسی در مرحله حذفی لیگ قهرمانان از این مسابقه‌ها حذف شد. آخرین بار که پورتو در این تورنمنت یک تیم انگلیسی را شکست داد، ژوزه مورینیو سرمربی این تیم بود و آنها به یونایتد فرگوسن غلبه کردند.

یک   شباهت   عجیب

تصویری که به شدت از بازی این هفته آرسنال و پورتو در لیگ قهرمانان وایرال شده، به شباهت عجیب تنها گلزن بازی و داور برمی‌گردد. اواخر مسابقه لی‌اندرو تروسار در حال صحبت با داور در یک نمای توشات دیده شد و انگار داور بازی، فقط نسخه‌ای کمی مسن‌تر از این بازیکن بود. این شباهت در نوع خودش باورنکردنی به نظر می‌رسید. طوری  که انگار این دو برادر گمشده پس از سال‌ها در یک سناریوی هندی دوباره به هم رسیده‌اند و در کنار هم قرار گرفته‌اند. 

 

پنالتی   به   مهدی   نرسید

مهدی طارمی تا همین چند ماه قبل، پنالتی‌زن اول باشگاه پورتو بود اما تمدید نکردن قرارداد و موافقت رسمی با انتقال به اینتر، موجب شد مهدی جایگاهش را در این تیم از دست بدهد. یک مصدومیت هم به  سراغ او آمد و اوضاع را بدتر کرد. طارمی در این بازی تازه در دقیقه ۸۸ به ترکیب تیمش اضافه شد. او حتی در این دقایق هم خیلی نزدیک به دروازه حریف بازی نمی‌کرد و در وقت‌های اضافه نیز فرصت زیادی برای گلزنی به دست نیاورد. عجیب‌تر از همه اینکه کنسیسائو، نام این بازیکن را در فهرست مهره‌های پنالتی‌زن پورتو نیز قرار نداد. په په پشت اولین پنالتی قرار گرفت و آن را تبدیل به گل کرد اما وندل ضربه دوم را از دست داد تا آرسنال از حریف جلو بیفتد. گروییچ هم موفق شد دروازه توپچی‌ها را باز کند اما تیر خلاص به این تیم را گالنو با از دست دادن ضربه پنالتی زد. داوید رایا این توپ را مهار کرد تا آرسنال را به مرحله بعدی لیگ قهرمانان اروپا برساند. این آخرین تجربه اروپایی حضور مهدی در ترکیب پورتو به شمار می‌رفت. طارمی خیلی زود قرار است در تست‌های پزشکی باشگاه اینتر نیز شرکت کند. هرچند که انتقال او به این باشگاه ایتالیایی در پایان فصل اتقاق خواهد افتاد. 

 

یک  تنش   باورنکردنی

وقتی بازی آرسنال و پورتو با صعود قرمزها به مرحله بعدی به پایان رسید، دوربین‌های تلویزیونی سرمربی تیم پرتغالی را در حال صحبت‌های درگوشی با میکل آرتتا شکار کردند. صحبت‌هایی که اصلا دوستانه به نظر نمی‌رسیدند. جالب اینکه کنسیسائو با این‌همه تلاش برای جلوگیری از لو رفتن حرف‌هایش روبه‌روی دوربین‌ها، به محض رسیدن به کنفرانس همه چیز را فاش کرد. او تاکید داشت که سرمربی حریف به زبان اسپانیایی جملاتی علیه این مربی و خانواده‌اش به زبان آورده است:«او به من و خانواده‌ام توهین کرد. بعد از بازی به او گفتم کسی که به او ناسزا گفتی، دیگر در جمع ما نیست. پس کمی مراقب باش!». بعضی‌ها باور دارند کنسیسائو بعد از هر شکست، چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کند و بعضی‌ها، آرتتا را مقصر رقم خوردن این وضعیت می‌دانند. به هر حال هرچه که هست، آرسنالی‌ها برنده این بازی بزرگ شده‌اند و آرتتا دست به کاری زده که پس از ونگر، هیچ مربی دیگری در این باشگاه موفق به انجامش نشده بود. او و تیمش در این فصل یکی از مدعیان جدی قهرمانی در اروپا نیز هستند.

 

پنالتی  پس  از  هفت  سال

جالب اینجاست که پس از فینال بین رئال و آتلتی در لیگ قهرمانان ۲۰۱۶ اروپا، دیگر خبری از ضربه‌های پنالتی در مراحل حذفی این تورنمنت نبود و پس از هفت سال این اتفاق دوباره رقم خورد. شاید به همین دلیل این ضربه‌ها برای همه قاره اروپا هیجان‌انگیز بودند. جالب اینکه به محض سیو آخر داوید رایا درون دروازه توپچی‌ها، گلر ذخیره این تیم رمزدیل خودش را به او نزدیک کرد تا این موفقیت را جشن بگیرد. این آرسنال حالا دیگر یک «تیم» تمام‌عیار است.