اسفند آبی است!

پس از کش و قوس‌های فراوان، قرار شد دربی شماره ۱۰۳ در همان تاریخ تعیین‌شده برگزار شود. اسفند در شهرآوردها، ماه بسیار خوش‌یمنی برای استقلال بوده است. از ۱۰ شهرآورد برگزار شده در آخرین ماه سال، پنج برد سهم استقلال شده و پرسپولیس تنها یک بار در زمان قانونی به برتری رسیده است. چهار بازی در این ماه نیز با تساوی به پایان رسیده‌اند. این یکی از حساس‌ترین دربی‌های این چند سال به شمار می‌رود و نتیجه‌اش، تاثیر مستقیمی در تعیین تیم قهرمان این فصل رقابت‌های لیگ برتر خواهد داشت.

آریا طاری

برد با سلطان آبی‌ها

اولین شهرآورد که در اسفندماه برگزار شد، یازدهمین دربی تاریخ دو تیم بود. قبل از آن مسابقه، تاج در سه نبرد متوالی موفق به شکست دادن پرسپولیس نشده بود اما آن روز آبی‌ها در روز درخشان رضا جباری و با دو گل او، پرسپولیس را از مسیرشان کنار زدند و برد مهمی را جشن گرفتند.

تساوی با خوردبین

دربی شماره ۱۹، دومین شهرآورد بود که در آخرین روزهای سال برگزار می‌شد. در این بازی استقلال خیلی زود با ضربه مژدهی به گل رسید اما در آخرین لحظات خوردبین بازی را مساوی کرد تا پرسپولیسی‌ها از شکست بگریزند. جالب اینکه گلزن استقلال یعنی مسعود مژدهی در این مسابقه از زمین اخراج شد و نتوانست تا پایان بازی در زمین بماند.

به پنالتی کشیده شد

دربی شماره ۳۱ هم در اسفندماه برگزار شد و البته سرنوشت جالبی داشت. این مسابقه در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی صورت می‌گرفت و حتما باید یک تیم آن را به عنوان تیم برنده ترک می‌کرد. این بازی در نهایت با تساوی بدون گل به پایان رسید اما در نهایت این پرسپولیسی‌ها بودند که حریف را در پنالتی‌ها با نتیجه چهار- دو شکست دادند. تا آن روز پرسپولیس هنوز نتوانسته بود یک دربی اسفندماهی را در وقت قانونی ببرد.

این بازی، زود تمام شد!

پانزدهم اسفند ۱۳۷۰، استقلال و پرسپولیس در لیگ سوم آزادگان با هم مسابقه دادند. جدالی که برای آبی‌ها توفانی شروع شد و با دو گل زودهنگام از صمد مرفاوی و صادق ورمزیار، شوک بزرگی به تیم حریف داد. پرسپولیس هرگز نتوانست از شوک این بازی خارج شود و در نهایت مسابقه را با همین دو گل خورده به پایان رساند.

از ۱۰ شهرآورد برگزار شده در آخرین ماه سال، پنج برد سهم استقلال شده و پرسپولیس تنها یک بار در زمان قانونی به برتری رسیده است. آخرین شهرآورد برگزارشده در اسفند تا امروز، مسابقه‌ای بود که در آن علی نعمتی گل اول را برای پرسپولیس زد و رودی ژستد در آخرین ثانیه‌ها کار را به تساوی کشاند

طلسمی که سرانجام شکست

اوایل اسفند ۷۸ بود که بالاخره پرسپولیسی‌ها موفق شدند در اسفندماه، استقلال را شکست بدهند. چهل‌و‌نهمین دربی پایتخت، با قضاوت مارکوس مرک برگزار شد. نبردی که در آن مهدی هاشمی‌نسب خیلی زود دروازه استقلال را باز کرد. اخراج ستار همدانی، موجب شد آبی‌ها دیگر نتوانند به بازی برگردند و در دقایق پایانی، پایان رافت تیر خلاص را به استقلال زد تا پیروزی پسران قرمز در آزادی  حتمی شود.

فرار به سبک علیرضا

بازی برگشت لیگ دهم، پنجم اسفندماه سال ۷۹ برگزار شد. مسابقه‌ای که در آن خیلی‌ها شانس پیروزی را به پرسپولیس می‌دادند اما سرخ‌ها موقعیت‌های زیادی را خراب کردند و هادی طباطبایی روز خوبی درون دروازه استقلال داشت. سرانجام علیرضا اکبرپور با یک فرار تماشایی و عبور دادن توپ از زیر دستان داوود فنایی، گل برتری استقلال را زد و برد بسیار مهمی را برای این 

تیم ساخت.

رستگاری با پیروز

دربی جذاب پنج گله استقلال و پرسپولیس نیز در همین ماه برگزار شده است. همان نبردی که در آن پرسپولیس با گل‌های شیث و انتظاری به حریف کام‌بک زد و بازیکنان این تیم حتی مشغول دور افتخار بودند اما استقلال با فکری، بازی را به تساوی کشاند و پیروز قربانی نیز در آخرین ثانیه‌ها تیر خلاص را زد تا یکی از شیرین‌ترین بردهای استقلال در تاریخ شهرآوردها رقم خورده باشد. بدون شک این یکی از تاریخی‌ترین دربی‌ها و یکی از تماشایی‌ترین برخوردهای تاریخ این دو باشگاه بوده است.

این بازی به کار هیچ‌کس نیامد

یکی از تساوی‌های به درد نخور و ناکارآمد دربی هم در همین اسفندماه اتفاق افتاده است. این بازی نوزدهم اسفند ۱۳۸۴ با قضاوت سعد کمیل در تهران برگزار شد و هیچ تیمی موفق به گلزنی در آن نشد. این یکی از دو تساوی بدون گل دربی در اسفندماه به حساب می‌آید.

سه امتیاز با وریا

آخرین برد استقلال در وقت قانونی دربی تا امروز در اسفندماه برگزار شده است. نوزدهم اسفند ۹۶، آبی‌ها با تک‌گل وریا غفوری حریف را شکست دادند و در دیدار برگشت لیگ هفدهم، برد بسیار مهمی را جشن گرفتند. این گل وریا، آخرین گل برتری استقلال روبه‌روی پرسپولیس در دربی‌ها بوده است. او حالا بازنشسته شده و استقلال هنوز در حسرت بردن شهرآورد به سر می‌برد.

فرار با رودی ژستد

آخرین شهرآورد برگزارشده در اسفند تا امروز، مسابقه‌ای بود که در آن علی نعمتی گل اول را برای پرسپولیس زد و رودی ژستد در آخرین ثانیه‌ها کار را به تساوی کشاند. یک تساوی مهم و کلیدی برای استقلال که موجب شد آنها در پایان فصل بدون حتی یک شکست، قهرمانی رقابت‌های لیگ برتر را جشن بگیرند.