قلعه آبی!

شکست دادن سپاهان از چند زاویه برای استقلال اهمیت زیادی داشت؛ اول اینکه این یک برد انتقامی به شمار می‌رفت. چراکه سپاهان توانسته بود در نیم‌فصل اول آبی‌ها را ببرد. دوم اینکه استقلال با این برد جذاب، روند پیروزی‌های فوق‌العاده‌اش در خانه در این فصل را حفظ کرد. سوم هم اینکه آنها موفق شدند یکی از رقبای مستقیم در مسیر قهرمانی را ببرند و حالا جایگاه‌شان در صدر جدول تثبیت شده است. استقلال با این میزان از آمادگی، شانس زیادی برای قهرمانی لیگ با پروژه جواد نکونام خواهد داشت.

آریا طاری 

 

9 از 9، مهارنشدنی در خانه

18 هفته از لیگ برتر سپری شده و استقلال 9 بار در نبردهای خانگی روبه‌روی رقبا قرار گرفته است. جالب اینکه آبی‌ها در همه این 9 بازی برنده بوده‌اند و در خانه حتی یک امتیاز هم از دست نداده‌اند. استقلال با اختلاف بسیار زیاد، بهترین تیم این فصل در نبردهای خانگی به شمار می‌رود. تیمی که در آزادی به هیچ حریفی رحم نمی‌کند و به هیچ تیمی فرصت نفس ‌کشیدن نمی‌دهد. برای آنها تفاوتی ندارد روبه‌روی چه تیمی قرار می‌گیرند. همین که در آزادی بازی می‌کنند یعنی باید به هر قیمتی برای بردن مسابقه تلاش به خرج بدهند. این یک برد بسیار مهم و حیاتی برای ادامه روند خوب این فصل استقلال بود. تیمی که در خانه 27 امتیاز کامل به دست آورده است.

6 از 6، شکست پشت شکست

نقطه مقابل فرم خوب این روزهای استقلال، شرایط عجیب سپاهان است. تیمی که در لیگ قهرمانان آسیا رفت و برگشت روبه‌روی الهلال شکست خورد و در لیگ برتر نیز هر چهار بازی گذشته‌اش را باخته است. جالب است بدانید از زمان حرفه‌ای ‌شدن لیگ برتر در فوتبال ایران، هرگز سپاهان سابقه روبه‌رو شدن با 6 شکست متوالی را نداشته و این بدترین عملکرد آنها به شمار می‌رود. این سپاهان اصلا شبیه آن تیم جذاب و آماده شروع فصل نیست. به نظر می‌رسد درست از وقتی امتیازهای از دست رفته این تیم برگشتند، انگیزه بازیکنان نیز به حداقل رسید و آنها دیگر به اندازه قبل آماده نبودند. روزهای سیاه سپاهان درست از همین نقطه شروع شد.

کارآمد مثل روزبه

بهترین بازیکن این نبرد بدون هیچ شک و تردیدی روزبه چشمی بود. یک ستاره درجه یک که با یک شلیک فوق‌العاده از راه دور دروازه سپاهان را باز کرد. برای ششمین بار در این فصل، آبی‌ها از پشت محوطه جریمه به گل رسیدند. این خودش یک رکورد برای لیگ برتر به شمار می‌رود. از وقتی رافا سیلوا به ترکیب استقلال اضافه شده، روزبه دوباره به خط میانی برگشت تا نقطه اتصال دفاع و حمله تیمش باشد. او در این پست بسیار خوب ظاهر می‌شود و حالا باز کردن دروازه سپاهان با یک شلیک تماشایی نیز، مزد بازی خوب او بوده است. روزبه برای بردن این نبرد انگیزه‌های زیادی داشت و دائما در حال روحیه دادن به بازیکنان خودی و فریاد کشیدن بر سر تماشاگرها دیده می‌شد. او به محض پایان مسابقه نیز خودش را به آغوش جواد نکونام رساند و این برد را با مربی تیمش جشن گرفت.

18 هفته از لیگ برتر سپری شده و استقلال 9 بار در نبردهای خانگی روبه‌روی رقبا قرار گرفته و در خانه حتی یک امتیاز هم از دست نداده‌ است. نقطه مقابل فرم خوب این روزهای استقلال، شرایط عجیب سپاهان است. تیمی که سابقه روبه‌رو شدن با 6 شکست متوالی را نداشته و این بدترین عملکرد آنها به شمار می‌رود

ستاره‌هایی که افت کرده‌اند

برخلاف ستاره‌های استقلال که این روزها در فرم خوبی هستند، بازیکنان کلیدی سپاهان روزهای بسیار بدی را پشت سر می‌گذارند. شهریار مغانلو در بازگشت دوباره به بازی‌های باشگاهی ایران، فعلا یک ستاره گمشده است و هواداران سپاهان چیزی از او ندیده‌اند. رضا اسدی هم اصلا زهردار به نظر نمی‌رسد و هیچ خطری برای دروازه تیم‌های حریف ایجاد نمی‌کند. حتی رامین رضاییان هم روبه‌روی استقلال روز بسیار بدی را پشت سر گذاشت و اصلا آن بازیکن همیشگی نبود. شاید هم بودن در اردوی تیم ملی و بازگشت با استراحت کم، روی تیمی که بیشترین ملی‌پوش را داشته تاثیر منفی گذاشته است.

این تیم اشتباه نمی‌کند

به جز یک اشتباه از ابوالفضل جلالی که منجر به خلق موقعیت برای سپاهان و خوردن ضربه مغانلو به تیر دروازه شد، آبی‌ها در این نبرد کاملا بدون اشتباه ظاهر شدند. استقلال به خصوص در فاز دفاعی، تیم بسیار مطمئنی بود. تیمی که به سپاهان شانس‌های گلزنی زیادی نداد. در نیمه دوم هم صحنه تک به تک اعرابی، باز هم از جناح چپ خط دفاعی استقلال ساخته شد و این بار سیدحسین حسینی به خوبی توانست این توپ را مهار کند. استقلال به لحاظ دفاعی، تیمی محکم و بدون لغزش است و می‌تواند با این فرم خوب دست به کارهای بزرگی بزند.

غیبتی که احساس شد

مورایس در کنار زمین معمولا مربی شلوغی نیست اما غیبت او در جریان نبرد این هفته استقلال با سپاهان به شدت احساس شد. در غیاب این مربی، آلیمدا وزن لازم را به نیمکت سپاهان نمی‌داد و بازیکنانی مثل زکی‌پور به راحتی به خودشان اجازه می‌دادند که به تعویض ‌شدن در جریان بازی اعتراض کنند. این روند خوبی برای سپاهان به شمار نمی‌رفت. مورایس باید هرچه زودتر به این بحران بزرگ در تیمش پایان بدهد. در غیر این صورت پروژه‌اش در اصفهان با یک شکست تلخ به پایان خواهد رسید.