بچه‌های کلوپ، علیه خرابکارهای میلیاردی!‌

«در وقت اضافه، این بازی تقابل پسربچه‌های کلوپ با خرابکارهای میلیون پوندی باشگاه چلسی بود!». این جمله گری‌نویل در جریان گزارش بازی لیورپول و چلسی، بارها و بارها تکرار شده است. عبارتی که کاملا هم درست به نظر می‌رسد. هیچ‌کس انتظار نداشت لیورپول با این فهرست بلندبالا و عجیب از ستاره‌های مصدوم، موفق به شکست دادن تیم پرستاره چلسی شود. روزهای سیاه چلسی حتی بعد از صعود به فینال جام اتحادیه نیز ادامه پیدا کرد. اولین جام این فصل، سهم دستان یورگن شد. آیا این آخرین جام او در قامت سرمربی لیورپول خواهد بود؟

آریا رهنورد

 

هیچ چیز تسلیم‌شان نمی‌کند

لیورپول در حالی مهیای فینال لیگ کاپ می‌شد که تقریبا یک ترکیب کامل از ستاره‌های ثابتش را در اختیار نداشت. آلیسون بکر به دلیل مشکل همسترینگ، حدود یک ماه دیگر هم از میادین دور است. در خط حمله، مو صلاح آسیب دیده و دیگو ژوتا و داروین نونیز نیز به همین سرنوشت دچار شده‌اند. ترنت الکساندر آرنولد، ژوئل ماتیپ، سابوسالای، تیاگو و بایچتیچ هم نفرات مهم دیگری هستند که سابقه فیکس بازی کردن در لیورپول را دارند و نمی‌توانستند تیم‌شان را در این فینال همراهی کنند. با این وجود کلوپ با تیمی بسیار جوان روبه‌روی چلسی ظاهر شد و در نهایت به نتیجه دلخواهش هم رسید. جالب اینکه در جریان همین بازی هم گراونبرخ آسیب دید و قبل از دقیقه 30 ناچار به ترک زمین مسابقه شد. با این حال ظاهرا هیچ چیز نمی‌توانست کلوپو و تیم مصممش را تسلیم کند.

رکورد باورنکردنی چلسی

چلسی با شکست خوردن روبه‌روی لیورپول در وقت‌های اضافه این فینال، تبدیل به اولین تیم انگلیسی تاریخ شد که در 6 فینال پیاپی در تورنمنت‌های داخلی شکست می‌خورد. یعنی چلسی در 6 تجربه اخیر صعود به فینال جام اتحادیه یا جام حذفی، همیشه بازنده بوده و فرصت رسیدن به 6 جام مختلف را از دست داده است. برای چهره‌ای مثل پوچتینو، این اتفاق بسیار تلخ به نظر می‌رسید. او می‌توانست با بردن یک فینال، فشارها را از روی خودش بردارد و در بین هواداران باشگاه محبوب شود اما چلسی با این همه ستاره حتی نتوانست یک تیم جوان را از پیش رو بردارد. پوچتینو معتقد بود که ستاره‌های تیمش در وقت‌های اضافه به فکر پنالتی‌ها بودند و به همین سادگی از فن دایک غافل شدند. مدافعی که در آخرین لحظات بازی با یک ضربه سر دیدنی، نسخه چلسی را پیچید و جام را به لیورپول هدیه کرد.

رکورد باورنکردنی‌تر لیورپول! 

قرمزهای آنفیلد هم در این بازی صاحب یک رکورد ویژه شدند. آنها اولین تیم انگلیسی هستند که فینال جام اتحادیه را با حضور 6 بازیکن زیر 23 سال در ترکیب‌شان می‌برند. دستاوردی که در نوع خودش بی‌‎نظیر است. در این بازی کانر بردلی 20 ساله و اهل ایرلند شمالی از ابتدا در سمت راست خط دفاعی لیورپول قرار گرفت و نمایش خوبی هم روبه‌روی چلسی داشت. گراونبرخ 21 ساله هم از ابتدا در خط میانی تیم قرار گرفت و البته مصدوم شد. هاروی الیوت 20 ساله نیز از ابتدای بازی در پست محمد صلاح به میدان رفت و 120 دقیقه هم برای تیم کلوپو بازی کرد. تعویض‌های مرد آلمانی هم در نوع خودشان حیرت‌انگیز بودند. بابی کلارک 19 ساله، جیدن دنز 18 ساله و مک کانل 19 ساله همگی برای تیم‌شان به زمین مسابقه رفتند تا لیورپول یکی از جوان‌ترین ترکیب‌های تاریخش را روبه‌روی چلسی چیده باشد.

این مهم‌ترین جام کلوپ بود؟

یورگن کلوپ که از تماشای این بازی بسیار هیجان‌زده شده بود، این قهرمانی را مهم‌ترین قهرمانی دوران حضورش در لیورپول دانست. برای مردی که با قرمزها هم لیگ برتر را بعد از سه دهه برده و هم لیگ قهرمانان اروپا را فتح کرده، چنین صحبتی جالب توجه به نظر می‌رسد. آن‌چه این مربی را به وجد آورده، قهرمانی با نفراتی است که شاید در شرایط عادی فرصتی برای حضور در ترکیب لیورپول ندارند. این ستاره‌های جوان در کنار هم، دست به یک شاهکار بزرگ و تاریخی زدند.

ترسیم آینده لیورپول؛ مثل یورگن پیدا نمی‌شود

پس از پایان این بازی، یکی از کارشناس‌های تلویزیون انگلیس صحبت جالبی در خصوص آینده لیورپول به زبان آورد:«لیورپول باید برای آینده به دنبال یک مربی خوب باشد نه یک مربی شبیه کلوپ. چراکه هیچ‌کس شبیه کلوپ نیست!». این صحبت‌ها به وضوح نشان از تردیدهای باشگاه نسبت به آینده‌شان بدون این مربی دارند. یورگن سال‌های زیادی در این تیم حضور داشته و با لیورپول، موفقیت‌های زیادی را جشن گرفته است. با این حال محال است باشگاه بتواند یک مربی دقیقا با خصوصیات او برای آینده‌اش پیدا کند.

پوچ نزدیک به درهای خروجی

برخلاف کلوپ که خودش جدایی رسمی از لیورپول را اعلام کرده، پوچتینو دوست دارد در چلسی بماند اما فاصله زیادی با درهای خروجی باشگاه ندارد. این شکست، یک عقب‌گرد بسیار بزرگ برای پروژه این مربی در استمفوردبریج بوده و حالا بخشی از طرفداران باشگاه اعتقادشان نسبت به او را 

از دست داده‌اند.