بالای شهر، پایین شهر!

فصل نقل و انتقالات نیم‌فصل لیگ برتر بیست و سوم دیگر به روزهای پایانی‌اش نزدیک شده است. برخلاف آن‌چه قبلا تصور می‌شد، باشگاه‌ها خریدهای زیادی در این بازه زمانی انجام داده‌اند. به نظر می‌رسد تیم‌ها دیگر عملا مطمئن شده‌اند که در نیم‌فصل دوم خبری از قوانین مربوط به سقف بودجه نخواهد بود. بسیاری از تیم‌ها نیز به سراغ خریدهای خارجی رفته‌اند تا ترکیب‌شان را برای نیم‌فصل دوم تقویت کنند. همچنان شکاف زیادی نیز بین تیم‌های ثروتمند و تیم‌های بی‌پول در فوتبال ایران دیده می‌شود. هرچند که این بار چند تیم پایین جدولی نیز خریدهای بسیار خوبی انجام داده‌اند.

آریا طاری

 

خریدارترین تیم: پرسپولیس

با خرید هفت بازیکن در یک پنجره نقل و انتقالات، پرسپولیس یکی از تیم‌های رکورددار نیم‌فصل در این زمینه به شمار می‌رود. آنها در سمت چپ خط دفاعی، عبدالکریم حسن را به خدمت گرفته‌اند و در سمت راست به سراغ ابوالفضل بابایی رفته‌اند. عیسی آل‌کثیر در خط حمله به این تیم برگشته و حتی موفق به گلزنی برای پرسپولیس هم شده است. اوستون اورونوف هم یکی از خریدهای خارجی باکیفیتی است که به تازگی به این تیم اضافه شده و قرار است در نیم‌فصل دوم برای این تیم به میدان برود. محمد خدابنده‌لو نیز بالاخره از مس رفسنجان جدا شد و به تیمی پیوست که همیشه دوست داشت در آن به میدان برود. مبین رنجبری و نیما معروف‌بیگی نیز جزو بازیکنان جوانی هستند که در نیم‌فصل دوم برای این تیم به میدان خواهند رفت. پرسپولیسی‌ها برای خط حمله به دنبال امضای قرارداد با محمدجواد محمدی نیز هستند و قرار است این بازیکن را نیز به جمع نفرات‌شان اضافه کنند. پرسپولیس تا اینجا دو جدا شده مهم داشته است؛ محمدعمری و میلاد سرلک، این تیم را ترک کرده‌اند. زمزمه‌هایی در مورد جدایی شهاب زاهدی از این تیم نیز به گوش می‌رسد. بازیکنی که شاید برای فصل جدید به لیگ کره‌جنوبی ملحق شود.

فروشنده‌ترین تیم: سپاهان

هیچ تیمی به اندازه سپاهان در نیم‌فصل اول لیگ برتر بازیکن باکیفیت نفروخته است. آنها احسان پهلوان را در فهرست مازاد قرار دادند و قید حضور این بازیکن در ترکیب‌شان را زدند تا جا برای نفرات جدید در این تیم باز شود. عیسی آل‌کثیر هم سپاهان را ترک کرد تا در نیم‌فصل دوم رقابت‌های لیگ برتر برای یکی از رقبای این تیم یعنی پرسپولیس توپ بزند. محمدرضا حسینی نیز بعد از مدتی کش و قوس، سرانجام از سپاهان جدا شد. او زیر نظر مورایس فرصت زیادی برای بازی به دست نمی‌آورد. این تیم محمد قربانی را هم به لیگ روسیه داد و رقم قابل توجهی برای این انتقال به دست آورد. ارشیا سرشوق نیز این تیم را به صورت قرضی ترک کرد. برخلاف گمانه‌زنی‌ها، کاوه رضایی فعلا در این تیم ماندگار شده است. با وجود این میزان فروش، سپاهان تا امروز فقط دو بازیکن جدید جذب کرده است. اصغر اعرابی و عیسی عباس، دو بازیکنی هستند که برای نیم‌فصل دوم به سپاهان 

ملحق شده‌اند.

تیم بدون خرید: آلومینیوم

تیم مجتبی حسینی تنها تیم بدون خرید فوتبال ایران در پنجره نقل و انتقالات نیم‌فصل به شمار می‌رود. تیمی که مهره‌های مهمی مثل میلاد فخرالدینی و محمد مسلمی‌پور را از دست داده اما حتی یک بازیکن جدید را نیز به خدمت نگرفته است. آنها حتی سجاد آقایی را نیز به فروش رساندند اما تا امروز هیچ بازیکنی را به جمع نفرات‌شان اضافه نکردند. با این وجود ایرالکو در شروع نیم‌فصل دوم، پرسپولیس را شکست داد و شروع بسیار خوبی را برای خودش رقم زد. ادامه این وضعیت اما برای اراکی‌ها بدون جذب نفرات جدید، به هیچ وجه ساده به نظر نمی‌رسد.

استقلال خریدهای زیادی برای نیم‌فصل دوم لیگ برتر نداشته اما نفرات باکیفیتی را جذب کرده است. بعد از ماشاریپوف و سیلوا، گفته می‌شود نکو به دنبال جذب فرشید باقری برای تیمش نیز هست

کم‌خریدها: گل‌گهر، مس و هوادار

سیرجانی‌ها که معمولا همیشه خریدها و سروصدای زیادی در فوتبال ایران داشتند، یک پنجره کاملا آرام را پشت سر گذاشتند. محسن فروزان تنها بازیکنی بود که در نیم‌فصل از این تیم جدا شد. یونس دلفی نیز به این باشگاه پیوست تا نیم‌فصل دوم لیگ برتر را در این تیم کلید بزند. دلفی قبلا سابقه حضور در گل‌گهر را داشته است. گل‌گهر تنها باشگاه کم‌سروصدای نقل و انتقالات نیم‌فصل به شمار نمی‌رود. هوادار تهران در این پنجره فقط امین پورعلی را از ملوان جذب کرده و هیچ خرید دیگری نداشته است. آنها فریبرز گرامی را نیز به فروش رسانده‌اند تا نقل و انتقالات کاملا خلوتی داشته باشند. اوضاع برای مس رفسنجان نیز در این پنجره نقل و انتقالات، اوضاع بسیار عجیبی بوده است. تیمی که چند فروش مهم داشته تا نشان بدهد که شرایط مالی ایده‌آلی را پشت سر نمی‌گذارد. تا امروز لوسیانو پریرا، محسن آذرباد، محمدخدابنده‌لو و علی‌اصفر صادقی از مس رفسنجان جدا شده‌اند و این تیم فقط با رضا دهقانی قرارداد بسته است. البته که شاید این پایان کار مس در پنجره نقل و انتقالات نباشد. آنها به دنبال جذب نفراتی مثل ارسلان مطهری و زبیر نیک‌نفس نیز هستند. باید دید که آیا مس بالاخره در نیم‌فصل تقویت می‌شود یا وضعیت به همین شیوه ادامه پیدا می‌کند. فعلا ابزار نتیجه گرفتن در کرمان به هیچ وجه برای نویدکیا فراهم نیست.

تیمی که تقویت شد: ملوان

ملوان انزلی یکی از تیم‌هایی است که به خوبی توانسته در رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران برای نیم‌فصل دوم تقویت شود. تیم مهدی تارتار در نیم‌فصل اول هم تیم بسیار خوبی بود اما با کمک قانون سربازی توانست چند بازیکن خوب دیگر را هم جذب کند. با این نفرات ملوان باید برای رسیدن به سهمیه آسیایی بجنگد. چراکه به نظر می‌رسد این بهترین ترکیب تاریخ ملوان در رقابت‌های لیگ برتر خواهد بود. ملوانی که این فصل در خانه نه به پرسپولیس باخته و نه روبه‌روی استقلال زانو زده، یکی از جذاب‌ترین تیم‌های نیم‌فصل دوم لیگ برتر خواهد بود. تیمی که حبیب فرعباسی را برای خط دروازه جذب کرده است. حبیب در این دو بازی با لباس ملوان، عملکردی فراتر از حد انتظار داشته است. رضا غندی‌پور از ستاره‌های جوان و شایسته نیم‌فصل اول لیگ برتر، سعید باقرپسند که همیشه روی هوا یک ستاره بوده به همراه محمد طیبی و جلال مداحی به ملوان پیوسته‌اند. دو خرید مهم‌تر این تیم اما از پرسپولیس راهی ملوان شده‌اند. میلاد سرلک و محمد عمری قرار است در نیم‌فصل دوم برای ملوان به میدان بروند. این تیم چند جداشده هم داشته که باید فضا را برای نفرات جدید باز کنند. امین پورعلی، پیمان رنجبری، محمدحسین اکبرمنادی، مصطفی نائیج‌پور و میلاد شعبانلو، نفراتی هستند که در زمستان از جمع نفرات مهدی تارتار جدا شده‌اند.

تیمی که مرموز شد: استقلال خوزستان

استقلال خوزستان، تیمی بود که در نیم‌فصل بالاخره قدمی برای تقویت خودش برداشت و به تیمی مرموز تبدیل شد. چرا مرموز؟ چون خریدهای مهم زمستانی این تیم، در حقیقت نفرات خارجی هستند. ساویو روبرتو، یکی از نفرات خارجی مهم این تیم است. بازیکن 27 ساله‌ای که سابقه بازی در ویتوریا پرتغال را دارد و مدتی هم در لیگ برزیل به میدان رفته است. او و خرید خارجی دیگر این تیم آسو رستم، این هفته با گلزنی برای استقلال خوزستان این تیم را به دومین برد فصل رساندند. آسو رستم سابقه دعوت شدن به تیم ملی عراق را دارد و در رقابت‌های جام خلیج فارس، دروازه عربستان را نیز باز کرده است. به این نفرات باید پیمان رنجبری، داستونیک تورسونوف، سعید ایرانخواه، عثمان اندوک و علیرضا رحمتی را نیز اضافه کرد. به نظر می‌رسد استقلال خوزستان عزمش را برای ماندن در لیگ برتر جذب کرده و با این نفرات، شانس خوبی برای ماندن در رقابت‌های لیگ برتر ایران خواهد داشت.

سیرجانی‌ها که معمولا همیشه خریدها و سروصدای زیادی در فوتبال ایران داشتند، یک پنجره کاملا آرام را پشت سر گذاشتند. محسن فروزان تنها بازیکنی بود که در نیم‌فصل از این تیم جدا شد

خریدهای متوسط: تراکتور و ذوب

برخلاف نیم‌فصل اول لیگ برتر، تراکتور در نیم‌فصل دوم خریدهای زیادی نداشت. از جمع خریدهای قبلی این تیم نیز آلوارو خیمنز تبریز را ترک کرد و بعد از عملکردی ناموفق در تراکتور، از این باشگاه جدا شد. عارف رستمی و محمد قنبری نیز بازیکنان دیگری بودند که به طرف درهای خروجی این باشگاه هدایت شدند. در نقطه مقابل، تراکتور با رحمان جعفری مهاجم درخشان شمس‌آذر و آقای گل فصل گذشته لیگ یک قرارداد امضا کرد. سجاد آشوری، سعید ایران‌خواه و میلوش دلتیچ، خریدهای دیگر تراکتور برای نیم‌فصل دوم لیگ برتر بیست و سوم به حساب می‌آیند. ذوب آهن نیز با 6 خرید به استقبال نیم‌فصل دوم لیگ برتر خواهد رفت. ارشیا سرشوق از سپاهان، بازیکن جوانی است که با قرارداد قرضی برای ذوبی‌ها به میدان خواهد رفت. احمد شریعت‌زاده، سعید کریمی، فریبرز گرامی، محسن آذرباد و محسن فروزان، خریدهای دیگر این تیم به شمار می‌رود. همکاری دوباره آذرباد با محمد ربیعی هم اتفاق جالبی خواهد بود. خود ربیعی در همین پنجره در آستانه ترک ذوب و پیوستن به فولاد قرار داشت.

خریدهای باکیفیت: استقلال

استقلال خریدهای زیادی برای نیم‌فصل دوم لیگ برتر نداشته اما نفرات باکیفیتی را جذب کرده است. گلزنی ماشاریپوف در اولین بازی فصل برای آبی‌ها، نشان می‌دهد که این بازیکن از چه کیفیت بالایی برخوردار است. ماشا سال‌ها در سطح اول فوتبال آسیا بازی کرده و در ترکیب تیم ملی ازبکستان درخشیده است. رافائل سیلوا نیز خرید بعدی تیم به حساب می‌آید. بازیکنی که در قلب دفاع استقلال بازی خواهد کرد. آبی‌ها به خوبی این فوتبالیست را می‌شناسند. چراکه او قبلا برای این تیم هم به میدان رفته است. به این فهرست باید میلاد فخرالدینی را هم اضافه کرد که در نیم‌فصل اول یکی از نفرات بسیار آماده اراکی‌ها بوده است. گفته می‌شود نکو به دنبال جذب فرشید باقری برای تیمش نیز هست. استقلال البته چند مهره جداشده مهم هم داشته است. سعید مهری، ارسلان مطهری، علیرضا رضایی، کوین یامگا و زبیر نیک‌نفس در نیم‌فصل دوم لیگ برتر دیگر برای استقلال به میدان نخواهند رفت. به نظر می‌رسد تیم نکو هنوز به چند خرید جدید برای رسیدن به ترکیب ایده‌آل این مربی نیاز دارد.