نگار رشیدی

مسابقات دوومیدانی داخل سالن قهرمانی آسیا در حالی وارد دومین روز خود شد که تیم ایران یک مدال برنز توسط الهام هاشمی در پرتاب وزنه به دست آورده بود. در روز دوم در بخش زنان رقابت مواد ۶۰ متر، ۴۰۰ متر، پرش سه گام و پرش ارتفاع برگزار شد که در پایان سه مدال برای ایران به دست آمد که یکی از این مدال‌ها حسابی ماندگار شد. فرزانه فصیحی در ماده ۶۰ متر رکورد ۷.۲۰ ثانیه را ثبت کرد و ضمن شکستن رکورد ایران به مدال طلا دست پیدا کرد. رکورد ملی این ماده با زمان ۷.۲۳ ثانیه در اختیار خود فصیحی بود. رکورد فرزانه برابر با رکورد مسابقات داخل سالن قهرمانی آسیاست. نکته مهم این قهرمانی اما اینجاست که فصیحی با امتیاز خوبی که به دست آورد، نه‌تنها سهمیه مسابقات جهانی اسکاتلند را به دست آورد، حضورش در المپیک پاریس را هم قطعی کرد. البته المپیکی شدن فصیحی در حال حاضر به صورت رسمی اعلام نشده و پس از درج امتیازات در جدول فدراسیون جهانی،‌ رسمی می‌شود. فصیحی که در المپیک توکیو هم نماینده ایران بود، با این قهرمانی رشد قابل توجهی در امتیازاتش پیدا می‌کند که ارتقای رنکینگ جهانی‌اش را به دنبال دارد. موضوعی که او را به المپیک می‌رساند. ناگفته نماند این، اولین طلای ایران طی ۱۱ دوره قبلی رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن آسیاست. درواقع باید گفت که فصیحی با این قهرمانی، با یک تیر چند نشان زده است. 

بعد از ناکامی در بازی‌های آسیایی، باید گفت این یک عملکرد خوب برای دونده سرعت ایران به حساب می‌آید و او را از فشارهایی که به او وارد شده بود، دور می‌کند. او دوباره به کسی تبدیل شده که به نظر می‌رسد حالا حالاها قصد ندارد از پیست دور شود و هدف‌های بزرگی در سر دارد. این طلا با طعم رکوردشکنی، قطعا جای ویژه‌ای در کارنامه او خواهد داشت. شادی ویژه بعد از قهرمانی هم موید این موضوع است. فصیحی بعد از قهرمانی شادی خود را با تماشاگران شریک شد، سپس به آغوش سپیده توکلی سرمربی تیم ملی و زهرا نبی‌زاده مربی تیم ملی رفت و تاج نمادینی از سوی توکلی روی سر گذاشت. او همچنین بعد از اینکه متوجه شد رکورد ملی را شکسته، سجده کرد و اشک ریخت. تاجی که به گفته توکلی قرار بود توسط فصیحی روی سر مادرش قرار بگیرد اما از هیجان زیادشان، شکست! 

البته در این بین نمی‌توان حضور حمیده اسماعیل‌نژاد را نادیده گرفت. او بعد از اینکه موفق به شکستن رکورد فصیحی شد، به عنوان رقیب جدی فصیحی انگیزه او را دوچندان کرد تا خودش را پای ثابت اردوها و اعزام‌های ملی نگه دارد. اسماعیل‌نژاد هم در این ماده زمان ۷.۴۱ ثانیه را ثبت کرد و پنجم شد. البته انتظار می‌رفت که اسماعیل‌نژاد رکوردی بهتر ثبت کند و یکی از سکوهای مدال را زیر پا بیاورد. 

در دیگر مسابقات روز گذشته همچنین نازنین فاطمه عیدیان و کژان رستمی در ماده ۴۰۰ متر به ترتیب نقره و برنز گرفتند. درمجموع بار دیگر باید گفت که دوومیدانی به خصوص در بخش بانوان پتانسیل بسیار زیادی دارد و با یک برنامه و حمایت اساسی رفته‌رفته می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن در میادین مختلف داشته باشد. حمایتی که در میانه راه قطع نشود و همه رده‌های سنی را در بر بگیرد. 

یازدهمین دوره رقابت‌های دوومیدانی داخل سالن آسیا از ۲۸ تا ۳۰ بهمن با حضور ۴۰۰ ورزشکار از ۲۶ کشور در سالن آفتاب انقلاب تهران برگزار می‌شود. طبق اعلام توکلی، تیم ایران این شانس را دارد که در روز پایانی مسابقات که امروز برگزار می‌شود، تعداد مدال‌های ایران افزایش پیدا کند. ۸۰۰ متر، پنجگانه، ۴ در ۴۰۰ متر و ۳۰۰ متر ماده‌هایی هستند که می‌توانند سهمی از مدال‌های این مسابقات داشته باشند.