آریا رهنورد

به نظر می‌رسد آخرین برنامه تدارکاتی تیم ملی قبل از جام ملت‌های آسیا، شرکت در تورنمنتی چهارجانبه در شرق این قاره باشد. ظاهرا بردن جام‌های نه‌چندان دشوار به قلعه‌نویی چسبیده و او پس از بردن کافا و تورنمنت چهارجانبه اردن، قصد دارد یک جام بی‌دردسر دیگر را هم با تیم ملی به دست بیاورد. با این حال نکته عجیب اینجاست که چنین تورنمنتی در فیفادی برگزار نمی‌شود. این یعنی هیچ تیمی نمی‌تواند با لژیونرها در این رقابت شرکت کند. در نتیجه کمی بعید است که این جام کمک قابل توجهی برای آماده‌سازی تیم ملی باشد.

مربیان عصبانی

حقیقت آن است که مربیان لیگ برتری، به شدت از نحوه برگزاری لیگ برتر شاکی هستند. به خصوص مربیان خارجی، چنین شیوه‌ای از برگزاری را هرگز ندیده‌اند و اصلا نمی‌توانند با مدل سازمان لیگ کنار بیایند. پاکو خمز چند روز قبل در این مورد گفته بود:«اصلا نمی‌دانیم کی لیگ تعطیل است و کی برگزار می‌شود. گاهی بازیکنان را تمرین می‌دهیم اما لیگ تعطیل می‌شود. گاهی هم بازیکن‌ها را به استراحت می‌فرستیم و ناگهان متوجه می‌شویم که قرار است لیگ برگزار شود!». به جز خمز، ژوزه مورایس نیز شیوه برنامه‌ریزی رقابت‌های لیگ برتر را اشتباه می‌داند. او که ظاهرا از تکرار این اتفاق‌ها کلافه شده، اخیرا در گفت‌وگو با یک نشریه پرتغالی آرزو کرده که هرچه زودتر فوتبال ایران را ترک کند و دوباره به پرتغال برگردد. بدون شک بخش مهمی از مشکلات مورایس، به همین برنامه‌ریزی مسابقه‌ها برمی‌گردد. حالا اگر قلعه‌نویی و تیمش در چنین شرایطی باز هم لیگ را به دلیل برگزاری اردو خارج از فیفادی تعطیل کنند، کاسه صبر این مربیان نیز دیگر لبریز خواهد شد. این اتفاق در دوره قبلی ژنرال نیز رخ داده بود. او تیم را برای مدت بسیار زیادی قبل از جام ملت‌ها به اردو برد و این مساله، نارضایتی مربیان شاغل در لیگ را به همراه داشت.

در انتظار جزئیات

هنوز همه منتظر شنیدن جزئیات بیشتری از تورنمنت شرق آسیا هستند. تا این لحظه تنها چیزی که مدام در موردش صحبت می‌شود، بازی کردن تیم ملی با ژاپن در این رقابت‌ها است. البته که قرار گرفتن روبه‌روی سامورایی‌ها پیش از جام ملت‌ها، یک بازی تدارکاتی خوب برای تیم ملی خواهد بود اما به شرط اینکه ژاپن با همه ستاره‌ها به این رقابت قدم بگذارد که عملا چنین چیزی خارج از فیفادی غیرممکن است. اگر ژاپن نتواند ستاره‌های اصلی‌اش را به این رقابت بیاورد، به یک تیم معمولی تبدیل خواهد شد. تیمی که تاکفوسا کوبو، میتوما، مینامینو و واتارو اندو را در اختیار نداشته باشد، اصلا شباهتی به تیم اصلی ژاپن ندارد. حتی برای خود ایران هم چنین مساله‌ای کاملا صدق می‌کند. اگر قرار باشد بدون عزت‌اللهی، احمدنور، سامان قدوس، علیرضا جهانبخش، محمد محبی، علی قلی‌زاده، مهدی طارمی و سردار آزمون به زمین برویم، یعنی نیمه جلوی زمین‌مان را در اختیار نخواهیم داشت. در نتیجه این بازی حتی اگر اتفاق بیفتد، به هیچ وجه نمی‌تواند محک خوبی برای تیم ملی 

ایران باشد.

نگرانی برای مسافت

موضوع مهم دیگر، مسافت زیادی است که باید برای رسیدن به شرق آسیا طی شود. تیم ملی برای حضور در چنین تورنمنتی، باید حداقل دو پرواز طولانی داشته باشد و این، بازیکنان تیم را خسته خواهد کرد. اگر چنین تورنمنتی در خود قطر برگزار شود، ایده‌آل‌تر خواهد بود. در غیر این صورت اصلا توجیهی ندارد که تیم ملی بدون نفرات اصلی تا شرق آسیا برود و سپس برای جام ملت‌ها دوباره به قطر برگردد. در یک محاسبه ساده، به نظر می‌رسد ضررهای شرکت در این جام از سود آن خیلی بیشتر باشد. در نتیجه بهتر است تیم ملی ایران قید حضور در چنین تورنمنتی را بزند و لیگ را به مخاطره نیندازد. از شروع لیگ برتر بیست و سوم، هر تصمیمی که فدراسیون فوتبال گرفته به ضرر فوتبال باشگاهی ایران بوده است. این فدراسیون حتی به خاطر بازی‌های آسیایی هم لیگ را تعطیل کرده و حالا شاید چنین اتفاقی برای روزهای قبل از جام ملت‌ها نیز رخ بدهد. در چنین شرایطی، دیگر به هیچ وجه نباید انتظار داشت که لیگ برتر، فرم خوبی داشته باشد و بازی‌ها به لحاظ فنی در سطح بالایی برگزار شوند.

امیر تصمیم می‌گیرد

آن‌طور که فدراسیونی‌ها گفته‌اند، تصمیم نهایی در این مورد با امیر قلعه‌نویی خواهد بود. این سرمربی تیم ملی است که این تصمیم را می‌گیرد و خود او نیز باید با عواقب احتمالی این تصمیم کنار بیاید. اگر تیم ملی به این اردو برود، لیگ تعطیل شود اما بازی‌‌ها در شرق آسیا کیفیت چندانی نداشته باشند، انتقادها از قلعه‌نویی اوج خواهد گرفت. اگر هم تیم ملی با وجود رفتن به این اردو در جام ملت‌ها نتیجه نگیرد، کار برای ژنرال سخت‌تر خواهد شد. به نظر می‌رسد این تصمیم، تصمیم بسیار مهمی برای مرد اول نیمکت تیم ملی خواهد بود. او باید به خوبی همه چیز را سبک و سنگین کند و بهترین انتخاب ممکن را برای این تیم انجام بدهد.