جام ملت‌های آفریقا در حالی به پایان رسید که معرفی تیم قهرمان در این رقابت‌ها، به یک داستان عجیب و دور از انتظار گره خورده بود. جالب اینکه اینجا هم درست مثل جام ملت‌های آسیا، این کشور میزبان بود که توانست عنوان قهرمانی را از آن خودش کند و جام را بالای سر ببرد. آن‌چه برای ساحل عاج در این تورنمنت اتفاق افتاد، فراتر از حد تصور بود. تیمی که انگار به هر قیمتی باید به تقدیرش برای قهرمانی برابر هواداران خودی می‌رسید و این موفقیت بزرگ را از آن خودش می‌کرد.

این تورنمنت برای ساحل عاج، با یک پیروزی خفیف روبه‌روی گینه بیسائو شروع شد. آنها در اولین محک جدی روبه‌روی نیجریه شکست خوردند تا خیلی زود طعم بحران را بچشند. اتفاق عجیب‌تر اما در بازی سوم دور گروهی رخ داد. جایی که ساحل عاج با چهار گل مغلوب گینه استوایی شد. این نتیجه تماشاگران تیم میزبان را به شدت خشمگین کرد. ساحل عاج به رده سوم جدول رفت و خوش‌شانس بود که به عنوان آخرین تیم سوم، از دور گروهی رد شد. بلافاصله فدراسیون فوتبال این کشور تصمیم به برکناری سرمربی فرانسوی تیم گرفت و ساحل عاج درست وسط تورنمنت، بدون مربی ماند. تصمیمی که البته در نهایت به سود این تیم تمام شد.

نارنجی‌ها در اولین بازی حذفی، به سنگال برخورد کردند و خیلی زود از حریف عقب افتادند. آنها تا آخرین دقایق بازی در حال تلاش برای بازگشت به مسابقه بودند و سرانجام موفق به انجام این کار شدند. ساحل عاج به سختی و با یک پنالتی به بازی با سنگال برگشت. در ضربه‌های پنالتی نیز این تیم هر پنج ضربه را به گل تبدیل کرد تا از این تنگه وحشت نیز جان سالم به در ببرد. میزبان جان‌سخت تورنمنت، در مرحله بعدی روبه‌روی مالی قرار گرفت و باز هم تا دقیقه 90 از حریفش عقب بود. این بار آنها در وقت‌های اضافه نیمه دوم و در وقت‌های تلف‌‎شده وقت‌های اضافه یعنی حوالی دقیقه 122، دو گل به حریف زدند و باز هم در جام باقی ماندند. این سماجت در نوع خودش باورنکردنی به نظر می‌رسید.

یکی از ستاره‌های کلیدی ساحل عاج در این تورنمنت، سباستین هالر بود. بازیکنی که یک سال و نیم قبل، با سرطان درگیر شد و روزهای سختی را دور از  فوتبال سپری کرد. خیلی‌ها باور داشتند این بیماری به دوران فوتبال هالر پایان می‌دهد اما او با قدرت ایستاد و زننده تنها گل دیدار نیمه‌نهایی جام ملت‌های آسیا برای ساحل عاج شد. یک تجربه فراموش‌نشدنی که نشان داد بیماری، هرگز حریف این ستاره نشده و نخواهد شد. ساحل عاج با گل هالر، به فینال جام ملت‌ها رسید تا در یک نبرد انتقامی از دور گروهی، روبه‌روی نیجریه قرار بگیرد. قبل از بازی، خیلی‌ها شانس را به ویکتور اوسیمن و هم‌تیمی‌ها می‌دادند اما ساحل عاج که باز هم گل اول را از حریف خورده بود، در همان 90 دقیقه به بازی برگشت و در نهایت قهرمان شد. هالر باز هم با گلزنی در این مسابقه، نشان داد که یک ستاره با اراده‌ای آهنین در زمین فوتبال است.