نگار رشیدی

اولین گرنداسلم سال 2023 برای نوواک جوکوویچ به بهترین شکل ممکن تمام شد. نوواک باز هم مثل همیشه در استرالیا فوق‌العاده ظاهر شد و با شایستگی محض عنوان قهرمانی را از آن خودش کرد. این بیست و دومین گرنداسلم ستاره‌ای بود که برای مدتی در صدر رنکینگ بهترین تنیسورهای دنیا غایب بود. به نظر می‌رسد حالا باید دوباره به تماشای نام جوکوویچ در بالاترین رده این فهرست عادت کنیم. این موفقیت بزرگ، حالا دوباره یک سوال قدیمی را در مورد نوله زنده کرده است. آیا در تاریخ تنیس، تنیسوری بهتر از او وجود داشته است؟

مردی که رقیب نداشت

در اوپن استرالیا، همه چیز درست مطابق میل نوواک جوکوویچ پیش رفت. نیک کیریوس که در خانه محبوبیت فوق‌العاده‌ای دارد، مصدوم شد و نتوانست در این رقابت‌ها به میدان برود. مصدومیت برای مرد شماره یک این روزهای دنیای تنیس یعنی کارلوس آلکاراز نیز اتفاق افتاد. خارج شدن این دو ستاره از جدول بازی‌ها، همه چیز را برای جوکر ساده‌تر کرد. حالا رافا نادال و کسپر رود دو رقیب جدی او برای عنوان قهرمانی بودند. نادال به شکل ناباورانه‌ای در همان دور دوم حذف شد و کسپر نیز در همان مرحله به شکل عجیبی شکست خورد. حالا دیگر نوواک فقط یک رقیب جدی برای بردن اولین گرنداسلم سال داشت و همه می‌دانستند که بیست و دومین قهرمانی‌اش در گرنداسلم‌ها را جشن خواهد گرفت. جوکوویچ سال‌های بسیار سختی را پشت سر گذاشت و به خاطر مخالفت با تزریق واکسن کرونا، بسیاری از رقابت‌ها را از دست داد. سال قبل حتی اجازه نداده بودند او به استرالیا سفر کند. حالا اما این ستاره همه چیز را پشت سر گذاشته و دوباره جایگاهش را در دنیای تنیس پس گرفته است.

از    بائنا   تا    سیتسیپاس

جوکوویچ مسیر نسبتا خوبی برای رسیدن به فینال رقابت‌های اوپن استرالیا داشت. او در اولین بازی روبه‌روی بائنا از اسپانیا قرار گرفت و به راحتی این حریف را شکست داد. او برای بردن دو بازی بعدی مقابل رقبایی از فرانسه و بلغارستان نیز اصلا به دردسر نیفتاد. نواک در بازی چهارم نیز تنیسوری از کشور میزبان را شکست داد. جالب اینکه او در این چهار مسابقه برای صعود به دور نهایی رقابت‌ها، فقط در یک ست بازنده شد و همان ست را نیز با تایم برک از دست داد. جوکر که در اوج آمادگی قرار داشت در یک‌چهارم نهایی با اندری روبلف روبه‌رو شد و در سراسر لحظات مسابقه، برتر از این حریف نشان داد. او روبلف را هم در سه ست متوالی برد تا قدرتش را به همه مخاطبان تنیس نشان بدهد. تامی پاول آمریکایی که به شکل شگفت‌آوری به نیمه‌نهایی رسیده بود نیز روبه‌روی جوکوویچ فرصت نفس‌ کشیدن به دست نیاورد. بازی فینال با استفانوس سیتیپاس جوان و جاه‌طلب، بازی راحتی نبود. جوکوویچ شروع بسیار خوبی در این رقابت داشت و ست اول را بدون دردسر برد اما در هر دو ست بعدی کار به تایم برک کشیده شد. با این حال تجربه بالای جوکوویچ، حریف را زمین‌گیر کرد و یک برد مهم دیگر را برای او رقم زد. قهرمانی در اوپن استرالیا با از دست دادن تنها یک ست، نقطه اوج اقتدار نوله به شمار می‌رفت. ستاره بی‌بدیل تنیس صربستان حالا دوباره به روزهای خوب گذشته برگشت. او آنقدر در تنیس برنده شده که حتی بعضی از این بردها را فراموش کرده است. جوکوویچ قبل از دیدار فینال با سیتیپاس، از یاد برده بود که قبلا هم یک فینال روبه‌روی این ورزشکار برگزار کرده و تصور می‌کرد که این اولین فینال او مقابل حریف یونانی‌اش به حساب می‌آید.

او استرالیایی است!

اگر نادال را سلطان خاک رس می‌نامند و تخصصش را بردن رولن گاروس می‌دانند، باید جوکوویچ را نیز سلطان اوپن استرالیا معرفی کرد. او همیشه در این رقابت‌ها درخشیده و هرگز یک دیدار فینال را در این گرنداسلم واگذار نکرده بود. قبل از جوکوویچ، نادال تنها ستاره‌ای بود که توانست تعداد قهرمانی‌هایش در یک گرنداسلم را دورقمی کند و 10 بار فاتح رولن گاروس شود. حالا این دهمین قهرمانی صربیناتور در رقابت‌های اوپن استرالیا بود. در حقیقت او نیمی از قهرمانی‌هایش در گرنداسلم‌ها را مدیون بازی در این کشور بوده و استرالیا می‌تواند دومین کشور او باشد. در چند دهه گذشته هیچ‌کس به خوبی او در اوپن استرالیا ظاهر نشده است.

بالاتر از راجر، چسبیده به نادال

وقتی راجر فدرر گرنداسلم شماره 20 را برد، تصور می‌شد این رکورد برای همیشه دست‌نیافتنی است اما حالا نادال و جوکوویچ هر دو صاحب 22 گرنداسلم هستند. شاید راجر به لحاظ ذاتی، تنیسور بهتری از این دو نفر بوده اما سطحی که آنها به آن رسیده‌اند، فوق‎العاده به نظر می‌رسد. شاید سال‌ها بعد، از جوکوویچ به عنوان بهترین تنیسور تاریخ یاد شود. او به لحاظ فیزیکی بدون شک بهترین است و حرکات درون زمینش نیز استثنایی به نظر می‌رسند. با فرم فعلی نادال، به نظر می‌رسد جوکوویچ به زودی به تنهایی صاحب رکورد بیشترین قهرمانی در گرنداسلم‌ها خواهد شد.