نگار رشیدی

والیبال ایران در سطح ملی، سال خوبی را تا اینجا سپری نکرده است. این تیم در لیگ ملت‌ها بسیار دور از انتظار ظاهر شد، در قهرمانی آسیا نتوانست از عنوان قهرمانی‌اش آن هم در خانه دفاع کند، در بازی‌های آسیایی با تمام قوا به میدان رفت تا با فتح سکوی قهرمانی کمی از شرایط سخت دور شود اما با این تصمیم با خستگی راهی انتخابی المپیک شد تا جانی برای پیروزی مقابل رقبای قدرتمند نداشته باشد و کارش برای رسیدن به پاریس‌،‌ به انتظار برای معجزه گره بخورد. در این بین اما قرار نیست هیجان این رشته از بین برود. با تمام روزهای سختی که سپری شد، تنور والیبال از امروز با آغاز سی‌وهفتمین دوره رقابت‌های باشگاهی کشور دوباره گرم می‌شود. 

این رقابت‌ها با حضور ۱۴ تیم ایفاسرام اردکان، مس رفسنجان، فولاد سیرجان ایرانیان، پاس گرگان، گیتی‌پسند اصفهان، سایپا تهران، پیکان تهران، چادر ملو اردکان، شهداب یزد، شهرداری ارومیه، نیان الکترونیک خراسان، هورسان رامسر، طبیعت و شهرداری گنبد کاووس در یک گروه مقدماتی آغاز خواهد شد. هفته نخست مسابقات در شهرهای اردکان، سرچشمه، سیرجان، گرگان، اصفهان و تهران برگزار می‌شود که البته در تهران دو دیدار برگزار می‌شود و سایپا و پیکان از رقبای خود میزبانی می‌کنند.

درست است که از الان نمی‌توان قهرمان را پیش‌بینی کرد اما مسابقات چند تیم از همین هفته نخست با حساسیت بیشتری دنبال می‌شود. یکی از این تیم‌ها شهداب یزد است که مدافع عنوان قهرمانی است. این تیم ترکیب اصلی خود را حفظ کرده و به دنبال هت‌تریک قهرمانی است. شهدابی‌ها آغازگر نخستین بازی فصل جدید هم هستند. آنها امروز در سالن فدراسیون والیبال مهمان نارنجی‌پوشان سایپا هستند. تیمی که با هفت‌ نایب‌قهرمانی و یک سومی، از باسابقه‌ترین‌های لیگ والیبال است و امسال برای شکستن طلسم قهرمانی به میدان می‌رود. 

دیگر تیمی که مطمئنا نگاه‌های بسیاری را به سمت خود می‌بیند، فولاد سیرجان ایرانیان است. این تیم با یک قهرمانی و دو مدال برنز در کارنامه خود، سال گذشته با هدایت سعید رضایی در رده هفتم ایستاد اما امسال قصد دارد با حضور بهروز عطایی سرمربی سابق تیم ملی، به سکو برگردد. این تیم با جذب محمد موسوی و محمدطاهر وادی خود را به عنوان یکی از مدعیان قهرمانی معرفی کرده است. فولاد سیرجان در هفته نخست میزبان هورسان رامسر است.  

در این بین نباید از رقابت‌های تیم پیکان هم غافل شد. این تیم خودروسوار با ۲۱ مدال شامل ۱۲ طلا، پنج نقره و چهار برنز عنوان پرافتخارترین تیم لیگ برتر را یدک می‌کشد اما آخرین قهرمانی‌اش را سال 1393 جشن گرفته است. پیکانی‌ها سال گذشته با مدال برنز به کار خود پایان دادند و امسال چشم‌شان به سکوی قهرمانی است. این تیم با ترکیب نو نوار شده‌اش، امروز میزبان تیم تازه‌ لیگ‌برتری شده چادرملو اردکان است.  

در دیگر دیدارهای هفته نخست،‌ ایفاسرام اردکان میزبان شهرداری گنبد کاووس است، مس رفسنجان با طبیعت که امتیاز هراز آمل نایب‌قهرمان فصل گذشته را گرفته دیدار می‌کند،‌ در گرگان بازی پاس این شهر و نیان الکترونیک خراسان برگزار می‌شود و درنهایت‌ گیتی‌پسند اصفهان و شهرداری ارومیه مقابل هم به میدان می‌روند.