مرحله یک‌هشتم نهایی جام ملت‌های آسیا امروز آغاز می‌شود و تکلیف دو تیم از هشت تیم صعودکننده به این مرحله نیز همین امروز روشن خواهد شد. نکته جالب بازی‌های امروز، حضور دو تیم شگفتی‌ساز در این جام است. دو تیمی که تا امروز هرگز در دور حذفی این رقابت‌ها حاضر نبوده‌اند و امروز برای اولین بار در این تورنمنت به میدان خواهند رفت. به نظر می‌رسد روی کاغذ استرالیا و امارات شانس بیشتری برای صعود از این مرحله دارند اما در واقعیت، همه چیز برای این دو تیم ممکن خواهد بود.

استرالیا-اندونزی؛ این کانگوروهای گرسنه!

بدون شک بهترین قرعه ممکن برای استرالیا در بین تیم‌های صعودکننده، اندونزی بود. چراکه اندونزی به عنوان ضعیف‌ترین تیم در بین تیم‌های صعودکننده شناخته می‌شود. اگر قرقیزستان موفق به متوقف کردن عمان نمی‌شد، اندونزی اصلا شانسی برای رسیدن به این مرحله پیدا نمی‌کرد. برای این تیم همین اولین صعود تاریخ از دور گروهی جام ملت‌ها خودش یک موفقیت بزرگ به شمار می‌رود. در نتیجه به احتمال زیاد استرالیا را بین تیم‌های صعودکننده به یک‌چهارم نهایی این رقابت خواهیم دید. تیم آرنولد در سه بازی گذشته خیلی متقاعدکننده ظاهر نشده است. تیمی که در دور گروهی، موفق به شکست ازبکستان نشد و دو بازی بعدی را هم خیلی سخت برد. با این وجود شاید کانگوروها به دنبال این هستند که بازی به بازی در این جام فرم بهتری پیدا کنند. استرالیا فعلا مسیر ایده‌آلی برای رسیدن به مرحله یک‌چهارم نهایی این رقابت‌ها دارد و اگر معجزه عجیبی رخ ندهد، بدون دردسر به این مرحله خواهد رسید.

تاجیکستان-امارات؛ 

شگفتی‌ساز روبه‌روی تیم لرزان

درست همانند اندونزی، تاجیکستان هم برای اولین بار در همه تاریخش به دور حذفی جام ملت‌ها رسیده است. آنها اولین تجربه حضور در این جام را نیز سپری می‌کنند. به نظر می‌رسد این برخورد برای آنها، یک فرصت بسیار بزرگ و حیاتی برای درخشیدن خواهد بود. پیتر شگرت هم با عملکرد بسیار خوبی که داشته، به بازی امروز به شکل یک سکوی پرتاب نگاه می‌کند. تاجیکستان این تورنمنت را به شکل نه‌چندان درخشانی شروع کرد اما به موقع اوج گرفت و در نهایت با شکست دادن لبنان، با شایستگی به دور حذفی رسید. در مقابل، امارات تیمی بود که خیلی زود به مرحله بعدی رفت. آنها در شروع تورنمنت هنگ‌کنگ را بردند و سپس با تساوی روبه‌روی فلسطین، صعودشان را قطعی کردند. پس از شکست در روز آخر اما امارات تنها با چهار امتیاز به دور بعدی رسید. نتیجه‌ای که برای شاگردان پائولو بنتو اصلا نتیجه درخشانی نبود. بازی امروز بین دو تیم، وزنه سنگین‌تری به سوی امارات دارد اما اصلا بعید نیست که تاجیک‌ها نیز شگفتی دیگری خلق کنند و همچنان به ماجراجویی در این جام ادامه بدهند. آنها پتانسیل متوقف کردن امارات در 90 دقیقه را دارند و نشان داده‌اند که تیم بسیار باکیفیتی هستند. این بازی برای هر دو تیم، نبرد مهم و هیجان‌انگیزی خواهد بود. یک روز سخت برای امارات و یک روز تاریخی برای فوتبال تاجیکستان.