تیم ملی کشتی آزاد در مسابقات جهانی 2023 بلگراد توسط رحمان عموزاد در وزن ۶۵، حسن یزدانی در وزن ۸۶ و امیرحسین زارع در وزن ۱۲۵ کیلوگرم موفق شد سه سهمیه المپیک پاریس را به دست بیاورد. حالا این تیم باید در سه وزن ۵۷، ۷۴ و ۹۷ کیلوگرم هم کسب سهمیه کند تا با تیم کامل عازم پاریس شود. کادر فنی امیدوار است در این سه وزن کار در آسیا به پایان برسد، در غیر این صورت آزادکاران باید در مسابقات قهرمانی جهان آخرین شانس خود را محک بزنند.

حال باید دید مدعیان این سه وزن چه کسانی هستند. در 57 کیلوگرم احمد محمدنژاد جوان، علیرضا سرلک، ابراهیم خواری و علی عظیمی به اردو دعوت شدند. در این وزن نفر اول قهرمانی کشور یعنی جوان گزینه اول برای اعزام به مسابقات قهرمانی آسیا و گزینشی المپیک است اما‎ کادر فنی هنوز تصمیم قطعی در این باره نگرفته است. 

در ۷۴ کیلوگرم، یونس امامی و اباذری دو نماینده ایران در مسابقات رنکینگ‌دار اتحادیه جهانی بودند که امامی در این مسابقات دور از انتظار ظاهر شد و اباذری هم در مرحله فینال مقابل کشتی‌گیر آمریکایی نتیجه را واگذار و به مدال نقره رسید. در این بین یونس به دلایل انضباطی رفت و آمد پرنوسانی به اردوهای ملی داشت. با این حال و علی‌رغم عملکرد دور از انتظار او در زاگرب، یونس گزینه حضور در مسابقات گزینشی آسیایی است. 

در وزن ۹۷ کیلوگرم اما شرایط واضح‌تر از دو وزن دیگر است. در این وزن امیرعلی آذرپیرا هم در زاگرب به طلا رسید و هم در قهرمانی کشور روی سکوی اول ایستاد. در سوی دیگر کامران قاسمپوری ایستاده که به دلیل مصدومیت در قهرمانی کشور غایب بود و بعد از یک سال و نیم مصدومیت در تورنمنت زاگرب به میدان رفت که برای دومین بار مقابل اسنایدر آمریکایی شکست خورد و به مدال برنز رسید. حالا اگر آذرپیرا بتواند در مسابقات قاره‌ای سهمیه المپیک را بگیرد صاحب دوبنده تیم ملی برای بازی‌های پاریس خواهد بود، در غیر این صورت قاسم‌پور می‌تواند شانس خود را در مسابقات جهانی محک بزند.