آریا طاری

هر پنج تیم مدعی قهرمانی جام ملت‌های آسیا در اولین حضور در این رقابت در سال 2023 به برتری دست پیدا کردند. البته که کیفیت نمایش این تیم‌ها با هم متفاوت به نظر می‌رسید اما در نهایت هیچ تیمی امتیاز از دست نداد. البته که این تیم‌ها با رقبای چندان سرسختی نیز روبه‌رو نشدند. به نظر می‌رسد در دور گروهی این جام خبری از شگفتی نیست و همه این تیم‌های مدعی تا روز آخر در تورنمنت باقی خواهند ماند. هیجان جام ملت‌ها نیز در مراحل بعدی به اوج خودش خواهد رسید.

استرالیا؛ مدیون گلر حریف

کانگوروها جام ملت‌ها را چندان خوب شروع نکردند. اگر هند گلر متوسطی هم داشت، شاید در این بازی شکست نمی‌خورد. چراکه سنگربان هند روی هر دو گل کاملا مقصر به نظر می‌رسید. این اشتباه فاجعه‌بار موجب شد استرالیایی‌ها به راحتی به گل برسند و برای باز کردن دروازه حریف‌شان به دردسر نیفتند. استرالیا شاید معمولی‌ترین تیم مدعی در هفته اول بازی‌ها بود و شمایلی از یک قهرمان را ظاهر نکرد. البته از قبل هم معلوم بود تیم آرنولد ستاره‌های زیادی ندارد و تیم چندان جذابی نیست. با این حال باید از تجربه این تیم ترسید. چراکه آنها ممکن است تورنمنت به تورنمنت به تیم بهتری تبدیل شوند.

ایران؛ گل زدن از دقیقه اول

بین همه مدعی‌های جام ملت‌های آسیا، زودهنگام‌ترین گل را تیم ملی ایران به ثمر رساند. تا امروز، این زودهنگام‌ترین گل تورنمنت نیز به شمار می‌رود. این گل، ایران را در مسیر یک برد بسیار جذاب قرار داد. شاید بتوان گفت که بین همه تیم‌های مدعی، ایران بهترین نمایش‌ ممکن را ارائه کرده است. با این حال نباید فراموش کرد که ایران نیز ساده‌ترین حریف ممکن را در این مرحله داشته است. بدون شک هر دو بازی بعدی تیم ملی، دشوارتر خواهد شد و شاید ایران دیگر نتواند تا این اندازه دروازه رقبا را باز کند. شاید حتی اگر در همین بازی هم یک گل زودرس اتفاق نمی‌افتاد، ایران نمی‌توانست به همین سرعت به بازی مسلط شود. این نمایش بسیار خوب بیشتر از هر چیزی، مرهون به ثمر رسیدن همین گل اول بود. با این وجود چنین بردی، روحیه خوبی به ستاره‌های تیم ملی می‌دهد و شاید ایران با همین روحیه، در مسیر رسیدن به یک موفقیت بزرگ قرار بگیرد.

ژاپن؛ بازگشت بزرگ

ترکیب اولیه ژاپن برای بازی با ویتنام، ترکیب عجیبی بود. موریاسو به چند ستاره کلیدی تیمش در این نبرد استراحت داد و این نفرات را به زمین مسابقه نفرستاد. کوبو یکی از ستاره‌های سرشناسی بود که در ترکیب اصلی قرار نداشت. ژاپن در همان نیمه اول از حریف عقب افتاد و به نظر می‌رسید موریاسو نفرات اصلی تیمش را در نیمه دوم به زمین بفرستد اما مینامینو برای دومین بار موفق به گلزنی شد و در نیمه دوم هم سامورایی‌ها بازی‌شان را به حریف تحمیل کردند و توانستند ویتنام را چهار-دو شکست بدهند. ژاپن به خصوص در نیمه دوم نشان داد که همچنان مدعی شماره یک قهرمانی در این جام به شمار می‌رود. آنها در فاز هجومی با اختلاف بهترین تیم تورنمنت هستند و به راحتی می‌توانند در هر مسابقه گل‌های زیادی به ثمر برسانند. این همه گل زدن در این بازی‌ها، سامورایی‌ها را در موقعیت تسلط نسبت به هر مسابقه قرار می‌دهد و این، امتیاز بزرگ تیم موریاسو 

خواهد بود. 

کره جنوبی؛ ستاره‌ای به اسم لی

آن‌چه در اولین بازی کره جنوبی در تورنمنت به شدت به چشم آمد، عملکرد درخشان دو ستاره این تیم بود. اول لی کانگ این که دو گل زد و نمایشی فوق‌العاده داشت. این بازیکن جوان که برای پی‌اس‌جی بازی می‌کند، پتانسیل تبدیل شدن به یکی از بهترین‌های تاریخ قاره آسیا را هم دارد. او با تیم ملی کشورش قهرمان بازی‌های آسیایی هم شده و حالا می‌خواهد جام ملت‌های قاره را نیز ببرد. دومین ستاره درخشان این تیم، کیم مین جائه بود. بازیکنی که در خط دفاعی، عملکرد بسیار خوبی داشت و به حریف، فرصت چندانی نداد.

عربستان؛ یک مربی در کلاس جهانی

بین همه تیم‌های مدعی، عربستان دشوارترین شرایط ممکن را تجربه کرد. چراکه روبه‌روی سخت‌ترین تیم گروهش قرار گرفت. عربستان که با ترکیبی جوان وارد زمین شده بود، به سادگی به عمان پنالتی داد و از حریف عقب افتاد. این روند تا آخرین دقایق نیمه دوم هم ادامه داشت اما آنها با زدن دو گل، ورق را برگرداندند. اتفاق عجیب، در صحنه گل دوم اتفاق افتاد. وقتی که داور گل حریف را مردود دانست اما در بررسی وی.ای.آر مشخص شد که گل سالم بوده است. در نتیجه عربستان هم توانست مثل همه تیم‌های مدعی دیگر، این بازی را به سود خودش تمام کند. این یک موفقیت مهم برای مانچینی بود و این برد جذاب، به همه انتقادها از این مربی در عربستان پایان داد تا دیگر خبری از ناصر الجوهر روی نیمکت این تیم نباشد.