سون، جاسم و مسی اردنی!

شاید اولین روزهای جام ملت‌ها، هیجان زیادی نداشت اما به مرور زمان، بازی‌ها تب و تاب بیشتری پیدا کرد. نبرد ژاپن و ویتنام یکی از اولین بازی‌های جذاب این دوره جام محسوب می‌شد. امروز سه بازی دیگر در این جام برگزار خواهد شد و انتظار می‌رود این نبردها، هیجان و حساسیت زیادی داشته باشند. اولین بازی کره‌جنوبی با ستاره‌ای مثل سون هیونگ مین در جام، اولین مسابقه علی جاسم عراقی به عنوان یکی از پدیده‌های جام ملت‌های آسیا و البته نبرد احتمالا یک‌طرفه اردن روبه‌روی مالزی، برنامه دیدارهای امروز لیگ قهرمانان را می‌سازند.

آریا طاری

کره‌جنوبی-بحرین؛ اعتماد به نفس به سبک کلینزی

از شروع رقابت‌های جام ملت‌های آسیا تا امروز، یورگن کلینزمن یکی از بااعتماد به نفس‌ترین مربیان جام بوده است. مردی که مدام از رسیدن کره‌جنوبی به فینال حرف می‌زند و حتی معتقد است که ژاپن مدعی شماره یک قهرمانی این رقابت‌ها به شمار نمی‌رود. کره با همه ستاره‌هایش امروز روبه‌روی بحرین قرار خواهد گرفت. این اولین نمایش ستاره‌های این تیم در رقابت‌های این دوره جام ملت‌های آسیا خواهد بود. سون هیونگ مین به تازگی از اسپرز جدا شده و باشگاه به جای او به سراغ تیمو ورنر رفته است. با این حال بعید به نظر می‌رسد کاپیتان تاتنهام حتی در صورت بازگشت دیرهنگام به تیم، مشکلی برای بازگشت به ترکیب اصلی داشته باشد. شاید این آخرین شانس این نسل از فوتبال کره و ستاره‌‌هایی مثل سون و هوانگ هی چان به شمار می‌رود که بالاخره بتوانند قهرمانی آسیا را جشن بگیرند. برای کلینزمن نیز این بازی اهمیت زیادی دارد. در سمت مقابل، تیم ملی بحرین هم حریف دست و پا بسته‌ای نخواهد بود. آنها برای درخشش در این جام امیدوار به جواب دادن نقشه‌های خوان آنتونیو پیتزی هستند. یک مربی بسیار باتجربه که قبلا هم در تیم‌های ملی شیلی و عربستان کار کرده است. عبدا... یوسف هلال، مهم‌ترین بازیکن تیم ملی بحرین به شمار می‌رود. البته که بحرین با نسل فعلی، در نهایت شانس زیادی برای ماجراجویی طولانی در این جام نخواهد داشت.

اندونزی-عراق؛ نبرد آسان برای قهرمان 2007

قهرمان سال 2007 آسیا نیز امروز برابر اندونزی به میدان خواهد رفت. جدالی که نباید برای عراقی‌ها مسابقه چندان سختی باشد. پس از موفقیت بزرگ این تیم و قهرمانی شگفت‌انگیز آسیا، فوتبال عراق دیگر نتوانسته خودش را به فینال جام برساند. موفقیتی که آنها امسال به دنبال رقم زدنش خواهند بود. برای این تیم یک شروع قدرتمند، اهمیت زیادی دارد. به نظر می‌رسد آنها همه نفرات اصلی را در ترکیب 11 نفره به زمین می‌فرستند. یکی از پدیده‌های مهم فوتبال عراق، علی جاسم است. مهاجم جوانی که این فصل در ترکیب نیروی هوایی عراق در لیگ قهرمانان آسیا خوش درخشید. او هم روبه‌روی سپاهان دبل کرد و هم توانست دروازه الاتحاد عربستان را باز کند. سرمربی عراقی‌ها یعنی خسوس کاساس، سابقه دستیاری لوئیس انریکه در تیم ملی اسپانیا را داشته است. او در واتفورد نیز کار کرده و امیدوار است در تیم ملی عراق، به یک مربی موفق تبدیل شود. اندونزی با هدایت شین تائه یونگ کره‌ای، برای یک نبرد مهم در آسیا آماده می‌شود. در اندونزی مردم امید بسیار زیادی به نسل جدید فوتبال کشورشان دارند و امیدوار هستند این تیم بتواند دست به یک معجزه بزرگ بزند. حتی صعود از این گروه به عنوان یکی از بهترین تیم‌های سوم نیز برای این تیم، یک معجزه بزرگ خواهد بود.

از شروع رقابت‌های جام ملت‌های آسیا تا امروز، یورگن کلینزمن یکی از بااعتماد به نفس‌ترین مربیان جام بوده است. مردی که مدام از رسیدن کره‌جنوبی به فینال حرف می‌زند و حتی معتقد است که ژاپن مدعی شماره یک قهرمانی این رقابت‌ها به شمار نمی‌رود

مالزی- اردن؛‌ یک جام اولی در مستطیل سبز 

شاگردان حسن اموته، امروز برای اولین بار در این دوره جام ملت‌ها بازی می‌کنند. این مربی مراکشی هدایت تیم‌های زیادی را در قاره آسیا بر عهده داشته و حالا مرد اول نیمکت اردن به شمار می‌رود. با این حال او هرگز در یک تورنمنت مهم ملی سابقه هدایت هیچ تیمی را نداشته و حالا این تجربه برای او تجربه تازه‌ای به نظر می‌رسد. مهم‌ترین ستاره این تیم موسی التماری خواهد بود. او اولین بازیکن اردنی است که در لیگ فرانسه بازی کرده و در اردن، موسی را مسی اردنی می‌دانند. او از فوتبال بلژیک به مون‌پولیه در فرانسه ملحق شد و به عنوان یک وینگر راست در همین فصل عملکرد بسیار خوبی در این تیم داشته است. مهم‌ترین هدف اردن در این گروه، صعود به عنوان بهترین تیم دوم پشت سر کره‌جنوبی است اما این کار برای آنها بسیار دشوار به نظر می‌رسد. مالزی با کیم پن گون کره‌ای برابر اردن قرار خواهد گرفت. اریف ایمن نیز مهم‌ترین ستاره این تیم به شمار می‌رود. 

مالزی قبلا سابقه میزبانی در جام ملت‌ها را دارد اما تا امروز هیچ‌وقت نتوانسته خودش را از دور گروهی این تورنمنت عبور بدهد. اتفاقی که کاملا بعید به نظر می‌رسد که در این دوره نیز شانسی برای رقم خوردن آن وجود داشته باشد. این بازی شاید یکی از نبردهای کم‌تماشاگر این دوره جام ملت‌های آسیا نیز لقب بگیرد. البته که اردنی‌های زیادی در قطر هستند اما بعید است مالزی تماشاگران زیادی در این کشور داشته باشد.