آریا طاری

رسیدن به پنجمین جام در سال ۲۰۲۳، پپ گواردیولا و سیتی را غرق در هیجان کرد. مرد اسپانیایی با غرور خاصی از این حرف می‌زد که هیچ تیم انگلیسی دیگری در تاریخ، موفق نشده چنین دستاورد بزرگی داشته باشد. حالا دیگر باید به شکل جدی، سیتی گواردیولا را یکی از بهترین تیم‌های تاریخ فوتبال انگلیس بدانیم اما تیم‌های دیگر این فهرست، کدام تیم‌ها در کدام فصل‌ها بوده‌اند؟ شاید نگاهی به دستاوردهای آن تیم‌ها، دیدگاه واقع‌گرایانه‌تری در مورد سیتی پپ به وجود بیاورد. تیمی که بدون شک، تاریخ‌ساز شده و دست به کارهای بزرگی زده است.

یونایتد ۱۹۹۹؛ وقتی فرگوسن، سر الکس شد 

وقتی صحبت از محبوب‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال می‌شود، باید بدون درنگ به یونایتد سال ۹۹ اشاره کرد. تیمی که از پیتر اشمایکل روی خط دروازه تا گری نویل، یاپ استام و دنیس اروین در دفاع، اسکولز، گیگز، روی کین و بکام در میانه زمین و زوج رویایی اندی کول و دوایت یورک، موفقیت‌های زیادی را جشن گرفت. یونایتد در آن فصل، بعد از کریسمس در هیچ مسابقه‌ای شکست نخورد اما در نهایت فقط با یک امتیاز بیشتر از آرسنال، قهرمانی لیگ را در آخرین هفته و بعد از بازگشت به بازی روبه‌روی تاتنهام جشن گرفت. آنها اف.ای کاپ را نیز فتح کردند و در لیگ قهرمانان اروپا بازگشت‌هایی باورنکردنی داشتند. آن فصل درخشان موجب شد نام سرمربی این تیم به سر الکس تغییر پیدا کند. یونایتد نه فقط به خاطر نتایج درخشانی که گرفت، بلکه به خاطر روحیه بازگشت به بازی‌ها در آخرین دقایق، ستایش می‌شد. آنها حتی تا آخرین ثانیه‌های فینال اروپا از حریف عقب بودند اما خیلی سخت به بازی برگشتند و در آخرین لحظات، قهرمانی را از آن خودشان کردند. هنوز هم خیلی‌ها این تیم را بهترین تیم تاریخ فوتبال انگلیس می‌دانند. هرچند که سیتی گواردیولا، رقیب بسیار سختی برای این تیم به شمار می‌رود. 

آرسنال ۲۰۰۴؛ غوغای شکست‌ناپذیران

این فوتبال بود یا هنر خالص؟ هرچه بود، آرسنال ونگر تیمی تکرارنشدنی به نظر می‌رسید. تیمی که سال ۲۰۰۴ بدون حتی یک شکست قهرمانی لیگ را جشن گرفت و دستاوردی را پشت سر گذاشت که تا امروز هیچ تیمی موفق به تکرار آن نشده است. آن تیم رویایی با ستاره‌هایی مثل تیری آنری، دنیس برگکمپ، رابرت پیرس، پتریک ویرا، سول کمپبل، فردی لیونگبرگ و... بی‌نهایت جذاب و هجومی بازی می‌کرد. کلمه ونگربال هم از همانجا به متن بازی‌های این تیم تزریق شد. شاید تنها حسرت بزرگ آن فصل آرسنال، ناکامی در رقابت‌های اروپایی بود. اگر توپچی‌ها سال ۲۰۰۴ لیگ قهرمانان را هم می‌بردند، بدون شک به عنوان بهترین تیم تاریخ انگلیس معرفی می‌شدند. این باشگاه اما تا امروز هرگز نتوانسته لیگ قهرمانان را فتح کند.

چلسی ۲۰۰۵؛ این دفاع آهنین

اگر قرار باشد بهترین تیم دفاعی تاریخ لیگ برتر را انتخاب کنیم، بدون شک چلسی مورینیو در این فهرست صدرنشین خواهد بود. تیمی که ژوزه در اولین مقطع حضورش در چلسی ساخت، مهارنشدنی به نظر می‌رسید. تیمی که دفاعی نفوذناپذیر روبه‌روی رقبای درجه یکش ساخته بود. آنها به کمک این خط دفاعی شاهکار، فصل را با ۹۵ امتیاز و البته جام قهرمانی تمام کردند. ستاره‌هایی مثل ماکه‌له‌له، پائولو فریرا، ریکاردو کاروالیو و جان تری، عملکردی استثنایی در چلسی داشتند و خط دروازه نیز به یک ستاره مطمئن به اسم پتر چک سپرده شده بود. چلسی در آن فصل فقط و فقط ۱۵ گل دریافت کرد. رکوردی که بعید است هیچ تیم انگلیسی دیگری قادر به شکستن آن باشد. این تیم می‌توانست در اروپا نیز به قهرمانی برسد اما ماجرای گل مشکوک لوئیس گارسیا، همه چیز را تحت تاثیر قرار داد و آبی‌ها را به شکلی جنجالی از لیگ قهرمانان اروپا کنار زد. در لیگ برتر اما همه چیز بر وفق مراد آنها پیش رفت.

لیورپول ۲۰۲۰؛ هوی‌متال محبوب شد

یورگن کلوپ پس از چند سال حضور در لیورپول، تیمی ساخت که به معنی واقعی کلمه فوتبال را به سبک موسیقی هوی متال پیوند زده بود. تیمی که بازیکنانش بی‌وقفه در زمین می‌دویدند و عطشی دیوانه‌وار برای بردن همه چیز داشتند. از آلیسون و فن‌دایک در عقب زمین تا مثلث طلایی فیرمینو، مانه و صلاح در خط حمله، لیورپول بعد از سه دهه موفق به فتح لیگ برتر شد. تجربه‌ای که خیلی از هواداران لیورپول هرگز آن را زنده تماشا نکرده بودند. لیورپول در آن فصل حتی شانس قهرمانی بدون شکست را نیز داشت اما یک شکست بدموقع روبه‌روی واتفورد، همه چیز را خراب کرد. پس از آن هم بحران کرونا از راه رسید و فوتبال برای مدتی تعطیل شد. این اتفاق شاید موجب شد قهرمانی لیگ برتر آنقدر که باید به هواداران لیورپول کیف ندهد. با این حال کاری که آنها کرده بودند برای همیشه در تاریخ فوتبال ماندگار شد. وقتی آن قهرمانی اتفاق افتاد، جوردن هندرسون که جام را بالای سر برده بود، با چشمانی اشکبار گفت:«برای خودم، بچه‌ها و همه شهر خوشحالم. این لحظه از زندگی ماست که هرگز فراموش نخواهد شد».